Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Laga lackskada in till plåt på vintern själv

Allt utvändigt arbete och produktval.
Morran
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jan 2024 14:56

Laga lackskada in till plåt på vintern själv

Inlägg av Morran » 28 jan 2024 15:19

Hej!

Har fått en repa längs med sidan på min bil. Dörrarna har klarat sig hyggligt men kanten på hjulhuset är skrapad in till plåten. Bilen är gammal så det är inte värt att lämna eller lägga några större pengar på, så frågan är om man kan göra något åt skadan själv nu på vintern. Har ingen möjlighet till varmgarage.

Behöver tips hur jag kan åtgärda detta på något enkelt/billigt sätt...

Kan jag pensla på lackskydd, typ biltemas, är det tillräckligt för att minimera att det rostar och snygga till skadan och kan man göra detta under vintern?

Om kylan är ett problem kan jag skydda plåten på något sätt och åtgärda detta när det blivit varmare?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Laga lackskada in till plåt på vintern själv

Inlägg av Manor » 28 jan 2024 19:22

Jag tror du bör vänta tills våren innan du försöker åtgärda detta snyggt.
Det finns många Youtube videos på tips hur man kan göra, men osynligt blir det ju inte.
Tillsvidare kanske du kan lägga ett lager vax över skadan...bara för att förhindra att det rostar.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Morran
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 28 jan 2024 14:56

Re: Laga lackskada in till plåt på vintern själv

Inlägg av Morran » 28 jan 2024 21:59

Manor skrev:
28 jan 2024 19:22
Jag tror du bör vänta tills våren innan du försöker åtgärda detta snyggt.
Det finns många Youtube videos på tips hur man kan göra, men osynligt blir det ju inte.
Tillsvidare kanske du kan lägga ett lager vax över skadan...bara för att förhindra att det rostar.
Ok, tack för hjälpen ska prova det.!

Skriv svar