Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Lackskarv under rails på taket

Allt utvändigt arbete och produktval.
remru218
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 jun 2015 12:33
Ort: Linkan

Lackskarv under rails på taket

Inlägg av remru218 » 28 aug 2024 20:32

Hej!

Hade min V70 MY12 in för lagning av rost på bakre vänstra skärmen och nu när den är lagade finns det en lackskarv under hela rails.
Jag varit i kontakt med firman och de säger att man måste montera ner railsen för att komma åt och polera den, vilket de inte har gjort och vägra göra det nu.

Kan jag lösa det själv och i så fall hur?
Senast redigerad av 1 remru218, redigerad totalt 24 gånger.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Lackskarv under rails på taket

Inlägg av Jimmy » 28 aug 2024 22:36

Jag har svårt att se på bilderna. Men är de en skarp kant, som att det är lackat fram till en tejpkant kommer det tyvärr aldrig att gå att få bort skarven.
Är det en mjuk skarv kan det gå att våtslipa och polera så det blir bättre.

Vet inte vad som var överenskommet med lackfirman och hur skadan var osv. Men annars brukar bilarna lämnas ut där skarvar m.m ska synas minimalt.

remru218
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 jun 2015 12:33
Ort: Linkan

Re: Lackskarv under rails på taket

Inlägg av remru218 » 28 aug 2024 23:06

Jimmy skrev:
28 aug 2024 22:36
Jag har svårt att se på bilderna. Men är de en skarp kant, som att det är lackat fram till en tejpkant kommer det tyvärr aldrig att gå att få bort skarven.
Är det en mjuk skarv kan det gå att våtslipa och polera så det blir bättre.

Vet inte vad som var överenskommet med lackfirman och hur skadan var osv. Men annars brukar bilarna lämnas ut där skarvar m.m ska synas minimalt.
Skarven är inte skarp, så att man känner någon nivå skillnad.
I första bilden kan man se hur långt klarlacken har lagts.

Kanske det syns bättre här

Ska ta kontakt med de igen.
Senast redigerad av 1 remru218, redigerad totalt 24 gånger.

Jimmy
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Lackskarv under rails på taket

Inlägg av Jimmy » 29 aug 2024 19:56

Jag tycker det är svårt att säga utan att se och känna på det i verkligheten.
Det bästa är om lackfirman åtgärdar det, för skulle något misslyckas när du eller någon annan gör det så tar de inget ansvar för det.
Om de vägrar prova att polera skarven hjälper inte det slipa skarven med 2000 våtslip och sen polera.
Använd "hårt slippapper" alltså inte sånt med skumgummi. Torka ofta så ser du när det är slätt

Jimmy
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Lackskarv under rails på taket

Inlägg av Jimmy » 29 aug 2024 19:59

Om du kollar i slutet av denna videon så förklarar Morgan på ECG hur man slipar och polerar en lackskarv på ett bra sätt.

remru218
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 jun 2015 12:33
Ort: Linkan

Re: Lackskarv under rails på taket

Inlägg av remru218 » 29 aug 2024 20:58

Liten uppdatering:

Var hos firman idag och fick som svar att de inte kommer göra åt det eftersom det inte ingick i offerten. Om jag vill få bort den så skulle jag göra det själv genom att våtslipa och polera skarven.

Jag har varit naiv och trott att bilen lämnas tillbaka i samma skick som den lämnades in förutom det som ska lagas men icke.

Jimmy skrev:
29 aug 2024 19:59
Om du kollar i slutet av denna videon så förklarar Morgan på ECG hur man slipar och polerar en lackskarv på ett bra sätt.
Jag tror att du glmöde länken till videon

Jimmy
Medlem
Inlägg: 189
Blev medlem: 21 jun 2009 14:21
Ort: Blekinge

Re: Lackskarv under rails på taket

Inlägg av Jimmy » 29 aug 2024 21:57

Oj sorry
Här är länken https://youtu.be/BDZ-Qz3aW1A?si=gwy3qXwbYJpcSoxk

Förövrigt väldigt tråkigt att det finns firmor som beter sig så.
Lämnar man in bilen och inte kommit överens om att kunden själv ska göra en del av jobbet eller blir informerad om eventuella detaljer som inte kommer bli "bra".

remru218
Medlem
Inlägg: 131
Blev medlem: 04 jun 2015 12:33
Ort: Linkan

Re: Lackskarv under rails på taket

Inlägg av remru218 » 29 aug 2024 22:32

Jimmy skrev:
29 aug 2024 21:57
Oj sorry
Här är länken https://youtu.be/BDZ-Qz3aW1A?si=gwy3qXwbYJpcSoxk

Förövrigt väldigt tråkigt att det finns firmor som beter sig så.
Lämnar man in bilen och inte kommit överens om att kunden själv ska göra en del av jobbet eller blir informerad om eventuella detaljer som inte kommer bli "bra".
Tack
Japp, tyvärr så lämnas man åt sticket som kund och nu vet jag iaf hur firman funkar.

Skriv svar