Tänkte om jag kunde få lite tips på tillvägagångssätt innan jag går loss, har försökt lackstifta tidigare då jag bara gjorde allt värre (se bild 5). Hört saker som att vissa blandar lackstiftsfärgen med klarlacken och sen använder en tandpetare för applicering. Ser också att Volvo säljer ett lackstift med grundfärg, funkar samma på både plasten på stötfångarna och metalldelarna vid vindruta och hjulhus?
Eller är detta något jag ska lämna bort om jag vill slutresultatet att bli bra?
1) lacksläpp sedan ett år, ser rostfritt ut ännu. Behöver jag "ta bort" lack runtom för att säkerställa inget mer ska släppa? Hur mycket? Behöver detta lackas eller går det att kleta med en grundfärgspenna och lackstift och på något sätt slipa jämnt?

2) bakre stötfångare, påbackad och spräckt lack samt en skada högre upp som är kännbar med nageln, osäker om det är enklare att låta lacka om hela stötfångaren eller om dessa går att laga var för sig? Den övre kanske går att fylla med lackstift och "torka bort" överskottet på något sätt? Spräckta delarna vet jag inte.
bakre stötfångare nere till höger, påbackad och spräckt lack runtom plus en ytterligare skada nedom:

2b)

3) spräckt lack bakre stötfångare, parkeringsskada som tyvärr var mitt eget fel som backade in i en annan bil

4) skrap främre stötfångaren där lackstiftsfärgen släppt, plastgrundfärg på stift? Eller kan man spraya grundfärg i en burk och pensla på lite mer kontrollerat?

5) stenskott jag för tio år sen försökte fylla med ett lackstift på motorhuv resp framskärm. Använde lackstiftets för stora "pensel" och satte för lite färg och för mycket klarlack. Finns det något smart sätt att slipa?

6) rostiga stenskott ovanför vindrutan, antar jag behöver slipa plåtrent och använda någon sorts grundfärg men vet inte hur stort område jag behöver ta, sett på youtube när folk lackar men blir ganska stora områden? Slipa plåtrent, rostätarfärg, grundfärg ovanpå detta och sen lackstift?