Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Jämförde Ultimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Re: Jämförde Utlimaschapot med Sanego idag, filmklipp finns

Inlägg av Funk » 18 dec 2009 19:23

Jodå jag läste det... Men jag tror på att följa tillverkarens rekommendationer någotsånär för att göra prisjämförelser. Att dosering kan varieras kan ju bl.a bero på vattenkvalitet och liknande, men det låter faktiskt nästan orimligt att det skulle avvika så mycket. Sanegos minimirekommendation är 20cl per spann, och du får bra resultat på en fjärdedel av det.
Fast å' andra sidan var mitt prov så kasst att det gav någon form av tvättkänsla först vid 4-5dl i min spann så kanske det är Sanego som har otroligt, och då menar jag otroligt, ojämn koncentration.. fast även det är fortfarande inom spec... Bevisligen är det ju möjligt att göra schampon som klarar sig bra vid 0,3% blandning.

Nåväl vi kommer kanske inte närmare sanningen än såhär, och jag kommer troligen att testa Sanego igen, men det tar emot att beställa över huvudtaget eftersom det var så erbarmligt dåligt förra gången. Jag kommer faktiskt inte ihåg var jag köpte det, men skulle väl egentligen reklamerat redan när jag fick det.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

pake
Medlem

Inlägg av pake » 18 dec 2009 19:30

Några subjektiva amatör åsikter om testet och bilschampon allmänt.

Bilen i testet var tydligen inte lackskyddsbehandlad på något sätt, om jag förstod rätt, det är då bara shampots egna egenskaper och de ämnen det tillför ytan som ger avrinningsegenskaper.

Personligen vill jag att schampot ska göra lacken ren och ta fram den glans man "med mycket möda och stort besvär" (snart jul ju :mrgreen: ) fått fram med polering och försegling eller vaxning och inte "kladda ner" ytan med något nytt ämne.

På en behandlad bil fixar lackbehandlingen avrinningen. Jag väljer därför alltid schampon utan vax som Ultima i testen eller Concepts Autoshampo.

Min slutsats är att Sanego shampot passar bra om man inte gillar att putsa utan vill fixa okej glans och avrinning genom att bara tvätta bilen (alltså inget för mig ;) ).
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 18 dec 2009 19:51

Sen att man börjar jämföra skillnaden i några kronor för varje tvätt med olika schampon, fårstår jag inte riktigt tyvärr.
Jag motiverade i en annan tråd frågeställning såhär:
Tvättar man som jag varje vecka två egna bilar i veckan så skulle det betyda en skillnad på över 1700:-/år mellan det dyraste och det billigaste av dessa tre. Det finns dom som byter försäkringsbolag för betydligt mindre än så....

140kr/månad eller 11kr/månad är inte småskillnader, jag lever väl iofs inte riktigt som jag lär, men tycker ändå att det är värt att notera. Skulle man applicera prisskillnaden på en yrkesverksamhet med 4-5 tvättade bilar om dagen så är det minskade kostnader på runt 15000:- om året. En skaplig semesterbonus....

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 18 dec 2009 19:58

Bilpedanten...

Har du något/några andra schampon som du har testat som du tycker är bra ?? ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 18 dec 2009 20:27

Bilpedanten:

Då har vi samma ! FÖr min luktar lite citrusaktigt !

Jag använder nästan aldrig så mycket schampo i vattnet som det står på flaskan/dunken.... Dom flesta verkar ju nästan vela att man häller i mycket så man måste köpa nytt..

Concept Autoshampoo skall visst enligt dom blandas ca 1dl i 10 l vatten.... Dyyyrt tycker jag så jag snålar ;) och det funkar !

Men jämför jag denna mot Cherry foam så kommer jag fortsätta köra cherry foam istället...
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Bilpedanten

Inlägg av Bilpedanten » 18 dec 2009 20:41

Ska tvätta min egna bil imorgon och se hur det blir på en lackbehandlad yta.

Nisse:
Nej det har jag inte.

Har ändå provat några stycken. Minns inte alla, men några är följande:
Fireglaze
Autosmart
Autoglym
Strovels
Trutest
Turtle
Sonax
Och nu Ultima som alla verkar helt sålda på, utom jag :nicka
Men så är det, alla ställer vi olika krav på vissa produkter. Jag som jobbar med det ser det ur en synvinkel, medans en amatör som kanske gillar att tvätta en långstund och putsa, har en annan syn på det hela.

Ante_Bmw:
Citast: "Men jämför jag denna mot Cherry foam så kommer jag fortsätta köra cherry foam istället..."
Vilket schampo menar du när du nämner "denna"?
Senast redigerad av 4 Bilpedanten, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 18 dec 2009 21:06

Bilpedanten skrev:Ska tvätta min egna bil imorgon och se hur det blir på en lackbehandlad yta.

Nisse:
Nej det har jag inte.

Fireglaze
Autosmart
Autoglym
Strovels
Trutest
Turtle
Sonax
Men så är det, alla ställer vi olika krav på vissa produkter. Jag som jobbar med det ser det ur en synvinkel, medans en amatör som kanske gillar att tvätta en långstund och putsa, har en annan syn på det hela.

Ante_Bmw:
Citast: "Men jämför jag denna mot Cherry foam så kommer jag fortsätta köra cherry foam istället..."

Var lugn jag jämför verkligen inte Cherry mot sanego ;) Använder båda men till "olika tvättar"

Jag menade Concept Autoshampoo

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 18 dec 2009 21:32

Bilpedanten skrev:Ska tvätta min egna bil imorgon och se hur det blir på en lackbehandlad yta.

Nisse:
Nej det har jag inte.

Fireglaze
Autosmart
Autoglym
Strovels
Trutest
Turtle
Sonax

Ante_Bmw:
själv har jag inte testat ultima shampoot då jag aldrig fick något prov... fast det blir att testa framöver iaf. borde vara påväg hem till mej med lite andra produkter.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 18 dec 2009 22:12

Ja det här med schampo för biltvätt verkar det finnas många viljor när det gäller vad som är bra och dåligt...Men så är det nog med det mesta...och det är bara att acceptera... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 18 dec 2009 23:31

Vi nästa schampo test så tycker jag att man skall köra 50/50 med proffs och hobby polerare... Så man kan visa vad proffsen väljer & vad dom andra väljer :jeps
Tycker jag låter som en toppenidé :best Kan vara kul att se hur olika resultatet blir, om det nu blir olika resultat :?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 19 dec 2009 00:03

Bilpedanten skrev:Sanego ändrade receptet helt plötsligt, och då vart både lukten, ytsträckningen, flaskkorken och schampofärgen annorlunda.

Den dåliga versionen av Sanego på högra sidan av bilden: Bild
Och den dåliga versionen igen, på vänstra sidan av framrutan. På högra sidan är nya versionen.
Bild tagen 10sek. efter påläggning:
Bild

Efter min upptäckt så har jag jagat Sanego om att ändra tillbaka recpetet igen. Och efter ett tag så gjorde dom det :jeps

Ett schampo som ska fånga mitt intresse och ge en "wow"känsla, är ytsträckning och glans i första hand. Efter det kommer priset och sen lukt.

Och det har Sanego lyckats riktigt bra med vad gäller ytsträcknign och glans. Sen luktar det helt ok också, samt riktigt prisvärd.
Och tvättar man minst 1ggr/veckan, så håller sig ytsträckningen och glansen tills nästa gång man tvättar.

Sen bör ni kanske vara försiktiga till att skräpförklara Sanegos schampo, då ni hade en äldre version i testet ni kört!

Har provat flera olika sorters vaxschampo som inte varit i närheten av ytsträckning som denna.
Och detta är inget försäljningssnack!!

När jag tvättar en bil så vill jag ha en bra glans och en grym ytsträckning, så torkningen efteråt går fort och smidigt som efterlämnar en fräsch lyster.
Mer komplicerat än såhär behöver man väl inte göra en tvätt!?

Tog fram min Sanegoflaska, färgen på min är mest lik den till vänster på bild fast lite gulare som Jucie!

Okej! Du är ute efter avrinning/ytsträckning, plus glans i första hand. Mina egna val av schampo är i första hand skum, glans o lubricering.

Sen tvättar jag och du på olika sätt och redan där måste skillnaden bli större när vi jämför schampo så här nu ;) Att bedöma skum blir inte rätt när man inte spolar upp i en hink anser jag? Redan igår tänkte jag för mej själv vilket schampo har jag varit i närheten av som liknar Sanegos ( Som nu var med i bilvårdsforumets test)........Kom då på att tänka på Turtels supertvätt även den liknar just ditt tvättsätt man för på för schampot på svampen direkt, även lukten har jag för mej luktar som sanego lite avfettning.
Å till din fråga hur Sanego kunde komma sist i Bilvårdsforumetstest på schampo blir ju lite fel då det inte är samma schampo tydligen.........Å då undrar man om dom har fått upp kvaliteten på sin produktion!? Så man vågar köpa en flaska Sanego schampo. Har ju dryftas även om den sk. hd-grön är lika bra i kvaliteten från Sanego? Schampotestet kanske skulle varit utformat mer i två segment med och utan wax. Ett tips testa Diamondbrite conserver då får du ytsträckning som håller ännu längre än en vecka ;) Förresten den är väldigt lik Sanegos schampo oxå kom jag på nu:D Luktar lite avfettning skär sej i vattnet nästan, skummar inget men gör underväääärk :cheers

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 19 dec 2009 00:46

En sak har jag att tillägga... Min Sanego luktar inte i närheten likt avfettning !...Mer isåfall år ajax citrus hållet

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 19 dec 2009 01:11

Och varför gräver ni ner i ett schampoo???

För de som hamnar på bilen innan detta e VÄLL viktigare??

Kör själv ett kallavfettningsmedel först tillsammans med en alkalie, sedan ett "billigt" schampoo.
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 19 dec 2009 11:03

rekaren skrev:Och varför gräver ni ner i ett schampoo???

För de som hamnar på bilen innan detta e VÄLL viktigare??

Kör själv ett kallavfettningsmedel först tillsammans med en alkalie, sedan ett "billigt" schampoo.

Före polering /Vaxning m.m så kör även jag en annan combo då,

Men vi pratar nog om en vanlig tvätt efter att bilen e lackskyddad/vaxad

Och jag kallar det inte gräver ner, Vi diskuterar och vädrar åsikter :D Detta är ju ett forum :D

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 19 dec 2009 11:46

Jag håller med Ante, alla på forumet ligger inte på samma nivå och kör "riktiga" rekonder regelbundet. Vi får försöka tillfredställa även dem som bara vaxar och tvättar på vanligt sätt också.
Rent allmänt är min personliga filosofi att köra minsta möjliga mängd kem på behandlade bilar vilket gör att schampot blir ganska viktigt trots allt. Vid prep före en polering/lackbehandling är det en annan femma..

/Thomas

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 19 dec 2009 11:56

Bilpedanten skrev:
Jo jag häller schampon direkt på svampen, då jag aldrig använder hink p.g.a risken för smuts. Klart säkrast är ju att spola rent svampen under rent kranvatten.
Hur mycket tvättar du med en "påfyllning" schampo? Hur stora ytor menar jag då........
Sköljer du svampen under kran sen innan du häller på nytt schampo o tvättar vidare?

Hur funkar det med vaxschampo?
Det känns som att det man tvättar först efter att ha fyllt på svampen får mest koncentration vax o har då bättre avrinning än det man tvättar sist, med lägre koncentration schampo.

Egentligen en skitsak, men man tar ju till sig de knep som funkar bäst.
Var o en gör ju som den vill..........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Adde666

Inlägg av Adde666 » 19 dec 2009 15:47

jag är oxå riktigt riktigt nöjd med mitt sanego vaxschampo.
jag skulle oxå fått ett ultima test, men ingen har dykt upp ännu :shock:
Senast redigerad av 4 Adde666, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 19 dec 2009 16:22

Jag har skickat, men tyvärr verkar några har kommit bort på posten.
Adde o Mortil, pma adressen så kommer Ultimaschampot!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 19 dec 2009 17:56

för min del är de lugnt. har en flaska påväg hem med lite annat.. tar dock nåra veckor. .
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

erbe
Medlem

Inlägg av erbe » 20 dec 2009 17:15

Hejsan :cheers

Måste ställa mig till skaran som tycker om Sanego`s shampo,köpte en Ultima men vart inte imponerad.
Ultiman löddrar visserligen men det är inget jag värderar,Sanegon får fortsättningsvis vara mitt favorit shampo,ger överlägsen glans som jag prioriterar :best

Sanegon doserar jag med max 1DL till en hink.
Senast redigerad av 4 erbe, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar