Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Putsa upp bilen till våren!

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem

Re: Putsa upp bilen till våren!

Inlägg av krillekriminell » 22 feb 2010 22:55

Concept Vista ser bra ut.
Strovels Alfanol® HD Grön 1 L 45,00 kr

Flaska 500ml transparent med trigger 29,00 kr

Autoglym Super Resin Polish 325ml 220,00 kr

Autoglym Extra Gloss Protection 325ml 287,00 kr

Concept Outline 500ml 85,00 kr

Concept Vista 250ml 89,00 kr

Flaska 500ml vit med trigger 12,00 kr

Mirakelsvamp/Fläcksuddare 19,00 kr

3M Scotch® Automotive Masking Tape - (25mm x 50m) Roll 35,00 kr

Tvättsvamp Våfflad Stor 20,00 kr

Ultima Paint Guard Wash 650ml 188,00 kr

Wåffelduk 40X60cm 150,00 kr

TOTALT 1,179,00 kr

Känns bra tror jag :) fyll gärna på/dra av om ni har åsikter
Senast redigerad av 4 krillekriminell, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 22 feb 2010 22:58

Lägg till en Sonus tire, ;)
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Pär_L
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Pär_L » 23 feb 2010 00:01

Mirakelsvamp/Fläcksuddare behöver du endast om du inte får bort fläcken med vanligt intreörsrengöring. Concept Vista är suverän på gamla matta plast lister samt lyktor.
om du vill ha ett extremt lättjobbat skydd kan jag varmt rekommendera ultima paint guard.
blir väldigt blankt och lent. polerade min bil ordentligt innan vintern och lade 4 lager inom en månad på alla lackade ytor även ett varv i dörrgångarna:P håller än efter oräkneliga tvättar med rikligt med kallavfettning.
Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
MVH Pär Lindbäck

Bild

Executive
Medlem

Inlägg av Executive » 23 feb 2010 00:32

Ultima Paint Guard Plus kan jag verkligen rekommendera.

Är lite sugen på att lägga på 12-15 lager till våren och se om det blir stor skillnad mot 2-3 lager. :D
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
carina
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av carina » 23 feb 2010 02:24

Hej och Vlkommen till oss...polertokiga människor!!! (tokiga på fler sätt med iofs)
Satt och läste lite grann i trådarna här och jag är def. ingen expert...har fortfarande massor att lära och jag ställer säkert 200 dumma frågor härinne :lol:

Men jag skulle råda dej att ta till dej vad grabbarna säger ang. medel och du..... använd maskin!!!!
Jag har handgnuggat sen Uppsala brann första gången och till slut efter mycket läsande här så köpte jag mej en riktig...nåja nästan riktig Biltema maskin och sen provade jag på svärfars vita bil och det blev kanonbra!!!
Jag har ju alltid tyckt tidigare att handgnuggat räcker...men inte längre!!! :D
Så nu har jag både en dubbehuvad och en roterande maskin och r helnöjd!!!

Så gör som oss andra här....svär över snön och invänta våren...ladda kameran och sätt igång!!

Lycka till!!
Senast redigerad av 4 carina, redigerad totalt 14 gång.
Lite blankare kan du
Volvo V70 GLT - 97
http://www.tantgredellin.blogg.se

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 23 feb 2010 08:02

En sak på listan kan du köpa mer av... HD-grön kan du lika gärna ta 5 liter av. Den går att använda till otroligt mycket även i hemmet.
Som Carina skriver så kan du köpa skumtrissor (några medel och mjuka) samt en Biltema dubbelhuvudmaskin för ett par hundringar så kommer du långt.

Sedan finns det massor av hjälpsamma människor här på forumet, så presenterar du dig i den här tråden : http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... &start=100 så kan du kanske upptäcka att du har någon som bor i närheten av dig som vill ge handfasta råd.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 feb 2010 09:45

Ett tips är att kolla igenom tråden Projekt & Bilder, där finns mycket tips på olika medel, maskiner och tekniker mm. plus att du får se bilder på vad de olika medlen kan göra.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem

Inlägg av krillekriminell » 23 feb 2010 14:29

Varför jag valde bort att köra med maskin är lite för att jag inte har gjort det förut och är LIVRÄDD att jag ska härja till lacken. Även om jag läst att det ska vara praktiskt taget omöjligt att bränna lacken med en osilicerande dubbeltrissmaskin om man bara tar det lugnt. Men jag ska nog va på farsan lite om att ta hans bil först hehe =)
Och nej, jag har inte beställlt än. Den där varukorgen är preliminär. Mest för att få lite feedback på vad ni tycker som är vana. Om det är nåt som inte behövs, om det är nåt som det behövs mer/mindre av eller om det finns nåt som är bättre/sämre. Och det har ju funkat bra hittills! Har ju
fått massor med bra tips och råd av alla vänliga människor här!
Är så skönt att vara på ett forum där folk inte bara är ute efter att hävda sig och leka viktig och försöka visa sig bäst!

Hur är det när man polerar med maskin då, är det då man måste passa sig för att få direkt solljus på bilen? Det kanske finns nån ren nybörjartråd om polering här i forumet :) ?
Så som jag fattat det så ska det vara en dubbeltrissig från t.ex biltema. några lila rondeller (för rubbing, eller?) och några svarta rondeller (för finpolish?) Och sen lägger man på nåt vax eller typ Fireglaze med maskinen?

Användarvisningsbild
Stupid-Flanders
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Stupid-Flanders » 23 feb 2010 15:15

Köp en dubbeltrissa från Biltema, det är nästan 100 omöjligt att förstöra lacken med en sån. Köp sen några lila sprängda trissor, gula medelhårda och några mjuka. Ett annat tips är att försöka få tag i en gammal motorhuv eller skärm att träna på :jeps

Jag brukar lägga lackskydd/vax för hand eller med excenterslipmaskin.

Man ska aldrig polera/vaxa i direkt solljus.

I de här trådarna kan du se vad man kan få till med en typ biltema maskin

http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=47&t=1697
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... lit=lahega
http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.p ... lit=lahega
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 23 feb 2010 15:23

Torlejf skrev: Men jag tror inte det gäller Ultimas. Rätta mig om jag har fel Nisse.
När det gäller Ultimas Paint Guard så skall den gå helt solo anser jag....den är så bra så man behöver inget i botten...Lägger man en 2K lackskydd Zirconite, PPS, R2000, Tefcar, Ditec, Diamond bright...så skall dessa också gå solo...MEN !! har man lagt dessa själv och inte är bunden till garanti så visst kan man toppa med t.ex. Ultima Paint Guard....men sånt här gör man alltid på egen risk... ;)

När vi lägger PPS så avråder vi bestämt att man inte skall lägga på något annat under 18mån intervallen... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av deciso » 23 feb 2010 19:22

Jag hade ersatt dom båda Autoglym medlen med Trutest quick finish 140.
Det medlet med en biltema maskin och lila eller någon mjukare trissa tycker jag gör ett bra jobb.
En dubbel trissa maskin från Biltema måste vara det mest prisvärda som finns inom bilvård.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem

Inlägg av krillekriminell » 25 feb 2010 18:05

Men vad tusan, mina inlägg kommer ju inte fram!
Skrev hur långt som helst igår men det tycks inte kommit upp :(
Hur som helst, har övertalat farsan att jag ska få träna på hans S40 nu till våren. Det hade han inget emot konstigt nog :)

Alltså ska jag köpa en dubbeltrissa från biltema, den blåa.
Sen tänkte jag nog faktiskt köra med Menzerna medlen. Dom verkar vara omtyckta och lättarbetade. Jag har nog tänkt mig följande
Menzerna Power Gloss S100 för den grövre rubbingen (Med lila trissa. Behöver man fler än en?)
Menzerna Final Finish för lite finare polering (med gul trissa? )
Och sist hade jag tänkt lägga ett fint skydd med FireGlaze (Med svart trissa?)
Eller är lackskydd nånting man ska lägga för hand med mikrofiberduk, i så fall, vilken färg?

Vad tror ni om detta alla kunniga och vänliga själar? :)
Har jag glömt nåt eller är det nåt som ser fel ut?

marcus
Entusiast
Entusiast

Inlägg av marcus » 25 feb 2010 18:28

krillekriminell skrev:Men vad tusan, mina inlägg kommer ju inte fram!
Skrev hur långt som helst igår men det tycks inte kommit upp :(
Hur som helst, har övertalat farsan att jag ska få träna på hans S40 nu till våren. Det hade han inget emot konstigt nog :)

Alltså ska jag köpa en dubbeltrissa från biltema, den blåa.
Sen tänkte jag nog faktiskt köra med Menzerna medlen. Dom verkar vara omtyckta och lättarbetade. Jag har nog tänkt mig följande
Menzerna Power Gloss S100 för den grövre rubbingen (Med lila trissa. Behöver man fler än en?)
Menzerna Final Finish för lite finare polering (med gul trissa? )
Och sist hade jag tänkt lägga ett fint skydd med FireGlaze (Med svart trissa?)
Eller är lackskydd nånting man ska lägga för hand med mikrofiberduk, i så fall, vilken färg?

Vad tror ni om detta alla kunniga och vänliga själar? :)
Har jag glömt nåt eller är det nåt som ser fel ut?
Skippa S100 och köp iställer power finish, du kommer långt med det. Vill du köpa en finare polish, köp isf antingen final finish eller super finish.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 25 feb 2010 18:55

Som marcus säger, kör på Power Finish istället.

Du kan lägga lackskydd för hand, men då tycker jag skumapplikatorer är bättre än mikrofiber. Eller helt enkelt en vanlig mjuk polertrissa. Fire Glaze kan du lägga hur du vill. Jämnast resultat tenderar iaf. jag att få med maskin.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 25 feb 2010 18:58

Jag det är smartare att börja med ett medelrubbing och gå upp till ett grovrubbing vid behov....inget mer våld än vad nöden kräver... ;)

Här är det många som gör fel...går på tyngsta artellerit först.....Man behöver inte bryta upp dörren med en kofot om man har en nyckel.... ;)

Man kan göra underverk med Menzerna Power Finish solo....bra avverkning och en riktigt bra slutprodukt....tror säkert att många som kört detta har märkt att man kan hoppa finrubbingen.... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem

Inlägg av krillekriminell » 28 feb 2010 10:01

Okej, tror jag kör solo på Power Finish då. Grejjen är att bilarna jag ska polera alltid har handtvättats och inte har några direkta tvättrepor. Min bil vill jag bara ge ett lyft till våren så att den blir riktigt blank, fin och lättskött. Pappas S40 däremot, den har fått utstå ett par jobbiga vintrar och lacken är som sandpapper! Den kanske behöver nåt annat än polering, vad tror ni?

Hur länge räcker en Ultima Paint Guard Plus + Mikrofiberapplikator 354ml ? Den har ju ett ganska saftigt pris så det vore ju lite tråkigt för plånboken om den tog slut efter 2 bilar :P

Angående microfiberdukar. Jag har två sen tidigare, en vit och en blå, från ett biltemapaket.
Ska dessa användas/absolut inte användas till något speciellt?

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 28 feb 2010 10:14

Du kommer nog klara dig utmärkt med bara Power Finish, det går att ta bort rejält med repor samtidigt som du får en fin slutfinish med det också.

Om lacken är som sandpapper på S40'n så bör du nog efter tvätt gå över den med lera eller karossvamp innan polering.

Ultima PGP 354 ml räcker till ca 50 bilar om du följer anvisningarna och använder ett pump per panel. Och det finns ingen anledning att använda mer, blir snarare sämre resultat om du överdoserar. Så det är absolut ett prisvärt medel!

http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-pa ... c-446.aspx
Där har du även ett videoklipp på appliceringen.

Biltemas mf-dukar är troligtvis helt ok men om du ändå köper tjockare/finare dukar så använd Biltema-dukarna till interiören eller så istället.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem

Inlägg av krillekriminell » 28 feb 2010 10:28

Då va vi där på kaross svamp igen. Kan du kanske länka till en sådan som funkar bra och lätt?
Är det svårt att använda sig av en sån?

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av rkoo » 28 feb 2010 10:59

Jättelätt.
Efter avfettning och tvätt så använder man lera/karossvamp med en sprayflaska med schampovatten, QuickDetail eller speciell Clay-lube.
Bara att hålla ytan blöt med ovan medellösning och med lätt hand svepa leran/svampen fram och tillbaka tills skiten lossnar typ. Skölj rent svampen och dra av det värsta med fingret regelbundet. Kör du med lera så viker man och bakar in smutsen så att man får en ren yta då när det behövs.

http://shop.bollnasbilvard.se/concept-c ... c-434.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/sonus-sfx ... c-434.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/medium-gr ... c-434.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/sonus-sfx ... c-434.aspx
http://shop.bollnasbilvard.se/ultima-el ... c-438.aspx

Finns förstås alternativ hos andra handlare också, t ex ProRecond.

Lera/svamp är inget måste, det går ju att polera bort strävheten också. Nackdelen med det är att själva polerandet kan bli lite stökigare, märks dock mest om man kör med roterande maskin, samt att trissorna då blir snabbare skitiga och i värsta fall drar med sig flygrost som riskerar att repa lacken.

Men som sagt, det är inget måste.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
krillekriminell
Medlem

Inlägg av krillekriminell » 28 feb 2010 11:49

Okej, men då tror jag att jag köper clay också. Lacken nedtill längs dörrarna och skärmarna på S40:n är riktigt dålig. känns verkligen som sandpapper! Tror på den där sonus varianten. Kan vara bra att ha 2 st när man kör då det säkert kommer att dra upp mycket skit!
Purple Pro Clay Gel, är det medlet man ska spraya på innan man kör med svampen?
Eller funkar det lika bra med Schampoo utspätt i vatten 1:10 ?

Skriv svar