Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hur snyggar jag till mina lister? Vax eller solblekning?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Hur snyggar jag till mina lister? Vax eller solblekning?

Inlägg av bustorp » 08 jul 2009 09:05

Jag har upplevt att den har mattat vissa plaster på ex.vis dörrklädslar o lister.
Men generellt så funkar den bra....
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

peppe
Medlem

Inlägg av peppe » 08 jul 2009 13:15

underverk sker medans du väntar mirakel tar något längre tid :lol:så varför inte använda det som fungerar :o lahegas dewax.men har man mycket tid så...ska man väl gnida med en mirakelsvamp :shock: allt går ju bort...frågan är ju bara hur mycket tid man ska lägga ner??när det finns grejer som fixar sin uppgift :? :? man kan ju oxå ta lite fälgret på en trasa jag skulle tro...att det skulle gå betydligt fortare. :lol: :lol:
Senast redigerad av 4 peppe, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 08 jul 2009 18:08

Jag tycker Lahega (Autorange) Dewax bara fungerar bra om vaxfläckarna är nya.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

peppe
Medlem

Inlägg av peppe » 08 jul 2009 18:41

jag tycker den fyller sin funktion,jag brukar låta den ligga på en stund,sen så får man ta en borste och gnugga lite så är saken biff :jeps visst mirakel svampen i all ära,den fixar säkert polermedel bara den inte har torkat in för länge. :?
Senast redigerad av 4 peppe, redigerad totalt 14 gång.

lindskogaren
Ny Medlem

Inlägg av lindskogaren » 10 jul 2009 18:55

Har fått tips om att använda varmluftspistol, känns riskabelt?
Senast redigerad av 4 lindskogaren, redigerad totalt 14 gång.

Jimmy
Medlem

Inlägg av Jimmy » 10 jul 2009 20:30

Jag flikar en med en liten fråga här. Är det någon här som provat Allbrite Renu it?
Och vad tyckte ni om den i så fall.
Har uppfattat det som att vista är en klar favorit av många, har själv inte testat det än.
Men jag gillar många av Allbrites andra produkter så Renu it kanske också kan vara riktigt bra.

Sist bestäldle jag Autosmarts Vinyl Shield men får den inte att fungera något vidare om plasten är grå och blek. B.la. på dörrlisterna på min Saab 9-5 och en VW Passat som var ganska solblekta höll det bara några dagar och såg väldigt konstigt ut med ljusare och mörkare fläckar i plasten. Nu har jag smörjt in dem på saaben igen och får se om det håller sig bättre. Kanske är det jag som gör något fel eller att jag helt enkelt måste smörja en dem i flera omgångar.
Senast redigerad av 4 Jimmy, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
gl3on
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gl3on » 10 jul 2009 21:15

Skulle gärna vilja prova Vista på morsans bil. Någon som kan sälja ett litet prov?
Räcker med någon matsked. :D
Betalar givetvis frakt och en slant för provet.
Senast redigerad av 4 gl3on, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 16 jul 2009 23:31

Jag tycker att du ska köpa en testförpackning hos BBV, det gjorde jag. 49:- är det lätt värt, ska du veta.
Provade det ikväll på de urkassa plastkofångarna på 25-åringen Red Lizzard (röd Jetta -84) som jag bara hittat ett medel innan som klarat ett hyfsat resultat. Smartabs vaddetnuhettesomharslutattillverkas.
Resten av det jag testat har inte funkat.......

Nåväl - första intrycket av Vista var till stor belåtenhet, kan jag säga.
Täcker bra, drygt som tusan är fördelar som dök upp direkt i skallen.
Dock något för blankt resultat för min smak. Ser lite överarbetat ut när man lägger det på gamla bilar, det blir blankare än när det var nytt.
Overkill är något jag inte gillar, när det s a s blir orimligt finare. Det finns liksom inte.....
Men det mattas väl, antar jag......

Sen är det det här med lukten............den lukten ger mig ångest o huvudvärk.
Så här är det:
På 80-talet fanns det ett märke av sliskigt smaksatta viner i Danmark som hette Jackpot. 21% för DKR 19.90:-/litern. Allt för att fylla svensken.........mycket promille för liten peng.
Vista luktar som en mix av Jackpot æblevin o tysk Apfelkorn, o bägge dessa komponenterna ger mig en grym huvudvärk som en slags flashback som säger: Drick för f-n inte detta, du kommer väl ihåg hur sjuk du blev varje gång du känt denna doften efter att du kastat korken........jag fördrack mig på detta redan 1981 o nu får jag posttraumatisk Ågren bara jag känner lukten.
Jag måste jobba med det om jag ska fortsätta med Vista.......... :cheers
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 jul 2009 23:46

bustorp skrev:Jag tycker att du ska köpa en testförpackning hos BBV, det gjorde jag. 49:- är det lätt värt, ska du veta.
Provade det ikväll på de urkassa plastkofångarna på 25-åringen Red Lizzard (röd Jetta -84) som jag bara hittat ett medel innan som klarat ett hyfsat resultat. Smartabs vaddetnuhettesomharslutattillverkas.

Dock något för blankt resultat för min smak. Ser lite överarbetat ut när man lägger det på gamla bilar, det blir blankare än när det var nytt.
Overkill är något jag inte gillar, när det s a s blir orimligt finare. Det finns liksom inte.....

Så här är det:
På 80-talet fanns det ett märke av sliskigt smaksatta viner i Danmark som hette Jackpot. 21% för DKR 19.90:-/litern. Allt för att fylla svensken.........mycket promille för liten peng.
Vista luktar som en mix av Jackpot æblevin o tysk Apfelkorn, o bägge dessa komponenterna ger mig en grym huvudvärk som en slags flashback som säger: Drick för f-n inte detta, du kommer väl ihåg hur sjuk du blev varje gång du känt denna doften efter att du kastat korken........jag fördrack mig på detta redan 1981 o nu får jag posttraumatisk Ågren bara jag känner lukten.

Jag såg volvon i helgen, som fick smaka på vista för drygt två månader sen!
Det såg nästan ut som nygjort lite lite mindre blänk än det gjorde då och ägaren till bilen är helnöjd så då blev jag :D http://www.bilvardsforum.se/viewtopic.php?f=13&t=646

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 jul 2009 23:55

lindskogaren:
Varmluftspistol tar inte bort fläckarna. Däremot kan de återställa listerna om de är av rätt material. Jag har testat med mycket gott resultat på en Vento. Vet att Funk har testat med direkt motsatt effekt på en nyare S60. Där blev listerna gråmatta istället.
bustorp skrev:Jag tycker att du ska köpa en testförpackning hos BBV, det gjorde jag. 49:- är det lätt värt, ska du veta.

Så här är det:
Du har inte testat Jackpot æblevin eller tysk Apfelkorn på listerna då? Det kanske är världens grej. :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 17 jul 2009 08:14

Smartabs vaddetnuhettesomharslutattillverkas
Vinyl Gel, det såg nästan ut som konsistensfett ?

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Energade
Ny Medlem

Inlägg av Energade » 17 jul 2009 08:42

SmartGel er perfekt til vinyl, plastic etc - Lindskogaren send evt. PM med adresse, og vi sender en lille sample

Peter
Senast redigerad av 4 Energade, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 17 jul 2009 11:31

Funk skrev:
Smartabs vaddetnuhettesomharslutattillverkas
Vinyl Gel, det såg nästan ut som konsistensfett ?

/Thomas
Nej, Vinyl Gel minns jag, det var ganska bra. 1-litersflaskor, va?
Man fick dissekera flaskan för att få ut den sista decilitern.

Nej, detta var mer Vistas konsistens o riktigt blått som koncentrerad spolarvätska.
Luktade kemaktigt, har jag för mig........resultatet blev som Vista, fast aningen mattare.
Jag fick en dispenser av säljaren o den varade precis hur länge som helst........
Jag har lite kvar, men jag hittar inte f-nstyget........
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
gl3on
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gl3on » 17 jul 2009 20:08

Jasså dom hade visst testförpackningar där :D
Synd att det är 70 kronor frakt och minsta ordersumma på 400kr :(

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 17 jul 2009 20:15

gl3on skrev:
Som jag skrivit i tråden tidigare, ett par centiliter kan jag undvara mot porto och det räcker till hela bilen.
PM:a adress bara..

/Thomas

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 17 jul 2009 20:21

gl3on skrev:
Ja, just det....jag tänkte inte på de 400:- eftersom jag handlade för mer.........sorry.
Funk är en klippa.....när jag har köpt stor flaska ska jag också ge bort prover ;)
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
gl3on
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gl3on » 17 jul 2009 21:25

Funk skrev:
gl3on skrev:
Som jag skrivit i tråden tidigare, ett par centiliter kan jag undvara mot porto och det räcker till hela bilen.
PM:a adress bara..

/Thomas
Tack det var snällt!
Skickar ett Pm :D

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 19 jul 2009 17:47

Jag la Vista på de här listerna för lite över två veckor sedan. De tillhör en Hyundai Getz från 2003. Bilen är heller inte tvättad sedan jag la på det :) Listerna är därför lite dammiga.

Bild
Bild
Bild
Bild

Jag blev lite modfälld över vaxresterna på tredje bilden. Såg att det fanns rester kvar på andra ställen också. Det är Biltemas Briljantvax som ligger kvar. Jag vet att jag torkade bort det men det verkar som att det inte räckte :( Vistan håller fint iaf.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
gl3on
Medlem
Kontakt:

Inlägg av gl3on » 20 jul 2009 17:39

Fick nu äntligen provat Concept Vista, morsans bil blev testobjektet.
Fungerade väldigt bra och mycket drygt medel, provet jag fick av Funk (tack så mycket! :D ) kommer nog räcka till 3-4 omgångar till.

Särskilt backspeglarna var helt gråa, och efter medlet blev det lite flammigt, men får se om en stund när medlet suttit i om det försvunnit.

Ska bli spännande och se hur länge det håller, men eftersom det var så enkelt att applicera så gör det ingenting ifall det behövs varannan tvätt. :jeps

Glöm ej pm:a kontonr för betalning av portot, Funk.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 20 jul 2009 18:16

gl3on skrev:Fick nu äntligen provat Concept Vista, morsans bil blev testobjektet.
Fungerade väldigt bra och mycket drygt medel, provet jag fick av Funk (tack så mycket! :D ) kommer nog räcka till 3-4 omgångar till.

Särskilt backspeglarna var helt gråa, och efter medlet blev det lite flammigt, men får se om en stund när medlet suttit i om det försvunnit.

Ska bli spännande och se hur länge det håller, men eftersom det var så enkelt att applicera så gör det ingenting ifall det behövs varannan tvätt. :jeps

Glöm ej pm:a kontonr för betalning av portot, Funk.

Det kan vara så att backspeglarna vill ha en omgång till av vistan så försvinner det flammiga !? ;)

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Skriv svar