Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Motortvätt, isolering/ljuddämpning?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Glooie
Medlem

Motortvätt, isolering/ljuddämpning?

Inlägg av Glooie » 31 jan 2016 09:55

Tänkte ge min Audi A4 -09 en motortvätt då denna dela av bilen varit försummad ganska länge. Har kollat lite på några filmer på tuben, och så svårt vekar det inte vara, men alla filmer jag hittat visar bilar som saknar isolering/ljuddämpning på undersidan av motorhuven. Hur brukar ni göra med detta? Strunta i det, köra på och resonera att "det torkar" (för det gör det förr eller senare)? Alternativet att plocka bort isoleringen känns ganska omständig?

Sen en bonusfråga, såg en film av Larry på AMMONYC (skitbra filmer för övrigt) där han tvättade motorn på en Subaru Outback. Han lade en plastpåse på ett ställe i motorn, skulle tro att det va över generatorn, brukar ni göra det? Tittade lite på Audin, och generatorn sitter lite utsatt till, känns som en ganska enkel sak att göra, men är det nödvändigt?

Användarvisningsbild
Lundberg
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Re: Motortvätt, isolering/ljuddämpning?

Inlägg av Lundberg » 31 jan 2016 11:20

Jag har tvättat motorn utan att täcka något och det har inte varit någon fara men med tanke på hur lätt det är så kan man lika gärna göra det. Ljuddämpningen under huven tog jag loss, inga konstigheter. Körde av den med tygrengörning och en klädseltvätt :D
// Jack

JohanK
Medlem

Inlägg av JohanK » 31 jan 2016 18:58

Är du orolig över att få vatten i generator osv. så täck det med plastpåse eller nått, sen kan man juh alltid smörja lite med typ WD40 eller 5-56 efteråt, de driver ut fukt och förebygger korrosion.

Användarvisningsbild
Gloss
Medlem

Inlägg av Gloss » 25 apr 2016 21:14

Plasta gärna in huvkontakter till ev larm mm elektronikboxar mm, en "firma" motortvättade min bil och sedan fick mitt larm för sig att larma titt som tätt...vatten/fukt å elektronik går inte bra ihop, så skydda och tvätta med lågtryck o borste är iaf mitt tips [emoji3]

Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
"En blank bil GÅR fortare!"
Volvo V60. Svart. :mrgreen:

Skriv svar