Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Ta bort emblem, kostnad?
-
Glooie
- Medlem
Ta bort emblem, kostnad?
Hämtade en ny XC70 för ett par veckor sen, men självklart glömde jag och att välja till "inga emblem" i beställningen. Funderade på om jag ska ta bort dom själv (har aldrig gjort det förut), men innan dess kan det nog va en ide att ta reda på vad det skulle kosta att låta nån som kan ta bort dom? Sen hade även handlaren satt sin logga på bakluckan (klistermärke) vilket irriterar mig en del, men jag tänker inte låta dom ta bort den, då dom inte ens kunde polera bilen ordentligt innan leverans (polerrosor på bilen, aka logga nummer 2). Så, är det nån som vet på ett ungefär vad det kostar? Det som ska bort är XC70 samt handlarens logga på ena sidan och D4 samt Classic AWD -märkena på andra sidan...
-
deciso
- Trogen Medlem

Re: Ta bort emblem, kostnad?
Ta fisklina och dra bakom emblemen. Till klistermärket rakblad
-
Glooie
- Medlem
Jo, jag vet hur jag ska gå till väga (i teorin), dessutom krävs värme, bara fiskelina lär inte få loss märket, men frågan var vad det skulle kosta att leja bort jobbet? Förtydligande om handlarens logga, det är av typen "tjockt klistermärke", ungefär som DITECs logga, fast kanterna är fasade och sluter tätt mot lacken...
-
coverbring
- Medlem
Som värme räcker en hårtork en stund sen om det blir rester kvar från klistret så försöka "rulla bort" med fingrarna alternativt klisterborttagare från biltema som heter "Label off" sedan till firmalappen skulle jag försöka med rakblad som deciso skrev. Om det blir lim kvar där med så kör Label off.. Och sedan polera lätt.
Att leja bort detta skulle jag tänka mig runt 400 kr kanske utan att faktiskt veta fakta.
Att leja bort detta skulle jag tänka mig runt 400 kr kanske utan att faktiskt veta fakta.
- e_king
- Entusiast

Personligen skulle jag undvika rakblad men det är bara för att jag själv inte vill riskera något. Kan gå fel snabbt. Är man stadig på handen så funkar det säkert klockrent.
Värme, fiskelina och mer börja och sedan eventuellt någon kemikalie typ Label off från Biltema. Alternativt en Tar N Glue remover. Det är lite tidskrävande men inte svårt.
Lämna bort tror jag som ovan. Run 4-600 kr. 1 timmes arbete.
Skickat från min D6603 via Tapatalk
Värme, fiskelina och mer börja och sedan eventuellt någon kemikalie typ Label off från Biltema. Alternativt en Tar N Glue remover. Det är lite tidskrävande men inte svårt.
Lämna bort tror jag som ovan. Run 4-600 kr. 1 timmes arbete.
- korvis
- Trogen Medlem

Vi tog bort emblemen från polarens V70 förra sommaren med hjälp av varmluftspistol och fiskelina. Funkade fint. Tog det lilla kvarvarande klistret med citrusrengöring och sen lite polering och skydd efter det.
- Perra83
- Entusiast

Värm bara värm och pilla loss försiktigt! Klistret har inte suttit så länge så det släpper säkert lätt. Det lilla klisterrester som blir tar du med diesel, t-röd el kemisk ren bensin.
Ja ska själv byta emblem på mina nya V60 till XC90 emblem. Sambons hårtork har ja använt förr. Tog bort plastfolie på hela taket på hennes C30 för något år sedan.
Ja ska själv byta emblem på mina nya V60 till XC90 emblem. Sambons hårtork har ja använt förr. Tog bort plastfolie på hela taket på hennes C30 för något år sedan.
-
Stefan N
- Medlem
Jag tog bytte emblem på min Volvo utan att värma eller nåt, bara pilla lös, sitter ju knappt alls.
- korvis
- Trogen Medlem

Så var det inte riktigt med polarens V70, fast den hade ju några år på nacken så det gör såklart skillnad.Stefan N skrev:Jag tog bytte emblem på min Volvo utan att värma eller nåt, bara pilla lös, sitter ju knappt alls.
-
Stefan N
- Medlem
Ska byta den spärrade texten på bakluckan i veckan. Ska köra med fiskbenet bakom och pilla bort, sen lite polering innan montering.
- Hej
- Medlem
Jag tog bort/satte dit nya emblem på min Saab (huv + bak, själva runda blåa Saab-märket). Värmde med hårtork och bände försiktigt (mycket noggrann/försiktig!) med en tejpad skruvmejsel. Kallavfettning för att ta klisterrester, när jag pillat av så mycket av de som möjligt med fingrarna. Funkade super! Provade tandtråd först, men det var för klent. Hade ingen fiskelina, annars funkar nog det bra. Gör själv = billigast och roligast tycker jag, plus att man slipper lämna iväg bilen till någon (själv ogillar jag det iaf).
-
pean92
- Medlem
- Lundberg
- Trogen Medlem

Varför ska du xc90 emblem Perra?Perra83 skrev:Värm bara värm och pilla loss försiktigt! Klistret har inte suttit så länge så det släpper säkert lätt. Det lilla klisterrester som blir tar du med diesel, t-röd el kemisk ren bensin.
// Jack
-
Glooie
- Medlem
Min första tanke oxå...Lundberg skrev:Varför ska du xc90 emblem Perra?Perra83 skrev:Värm bara värm och pilla loss försiktigt! Klistret har inte suttit så länge så det släpper säkert lätt. Det lilla klisterrester som blir tar du med diesel, t-röd el kemisk ren bensin.
Jag får ta och testa på ett av märkena, skiter det sig så lämnar jag bort det (ska bara försöka att inte göra nåt som kräver omlackering...)
Ni som gjort det förut, vad kan MA tänkas behöva polera med efteråt? Behöver man gå på med rubbing, eller räcker det med polish (jag vet, beror på hur mycke/djupa repor man gör, men vad är normalt)? Har CG V32, 34, 36 och 38 hemma. Är ju inga jättestora ytor som berörs, så det är ju inte fruktansvärt mycke jobb att köra flera steg. Bilen är för övrigt solidsvart...
-
coverbring
- Medlem
Det som oftast blir kvar efteråt är bara siluetter kvar från emblemen. Prova alltid med det mildaste och arbeta dig uppåt i grovhet på medel/trissor av behov.
- e_king
- Entusiast

Den är såpass ny så det är nog inte mycket jobb efter. Men som coverbring skrev. Starta med milt medel.
- Perra83
- Entusiast

Blev ju tok... inte själva XC90 utan resten. Dom har nya snygga emblem för utrustningen. Inscription, R-Design mm. Trodde min V60 skulle få så från fabrik eftersom bilderna på nätet visade så men så blev det inte.Lundberg skrev:Varför ska du xc90 emblem Perra?Perra83 skrev:Värm bara värm och pilla loss försiktigt! Klistret har inte suttit så länge så det släpper säkert lätt. Det lilla klisterrester som blir tar du med diesel, t-röd el kemisk ren bensin.
Byter bara emblemen på högersida. D5__R-Design__Polestar.
Vanliga Polestar emblemet är rätt stort. Det nya från XC90 är lika stort som Inscription, R-Design, AWD. Tror att det kommer bli snyggt. Har inte sett någon annan V60 med dom emblemen.
- Perra83
- Entusiast

-
sura56
- Medlem
Jag skulle frågat handlaren vad han betalar för att göra reklam på min bil, eller sagt till att ta bort det omedelbart
- Perra83
- Entusiast

Säger man inte till så kletar handlaren på en massa reklam. Jag skrev ett e-post till handlaren innan min bil gjordes i ordning. Inte en dekal eller reklamlist kom på plats. Volvos larmdekaler sitter inte ens på från fabrik, dom fick jag i en påse.