Mvh Jocke
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hur torkar ni med era microfiberdukar?
-
Jocke945
- Medlem
Hur torkar ni med era microfiberdukar?
Det här kanske är en jätte dum fråga men jag ställer den iaf. Hur gör ni när ni använder dukarna för att dem ska repa så lite som möjligt vid tex avtorkning av polermedlel, spraywax/detalier? Jag undrar eftersom jag såg någon film på tuben där dem höll en tex diamantduk i hörnorna och drog över bilen. Det funkade ju bra mkt bättre än mitt vikande och gno
. Hoppas ni förstår vad jag menar
Mvh Jocke
Mvh Jocke
- Lundberg
- Trogen Medlem

Re: Hur torkar ni med era microfiberdukar?
Efter tvätt torkar jag också genom att "hålla i hörnen". Vissa väljer att lägga på duken och låta den suga i sig vatten för att sedan lyfta den och lägga på nästa blöta ställe. Då får man inga dragrepor. I övrigt känns det rätt säkert att torka av medel osv så länge man har schyssta dukar. Efter polering, allra helst med roterande maskin kan det vara värt att vänta tills temperaturen lägger sig så lacken inte är onödigt mjuk och kan bli microrepad.Jocke945 skrev:Det här kanske är en jätte dum fråga men jag ställer den iaf. Hur gör ni när ni använder dukarna för att dem ska repa så lite som möjligt vid tex avtorkning av polermedlel, spraywax/detalier? Jag undrar eftersom jag såg någon film på tuben där dem höll en tex diamantduk i hörnorna och drog över bilen. Det funkade ju bra mkt bättre än mitt vikande och gno. Hoppas ni förstår vad jag menar
![]()
Mvh Jocke
// Jack
-
Jocke945
- Medlem
Okej okej, då ska jag fortsätta med att dra i hörnorna.
Då vi har väldigt mycket kalk här i vattnet så vill jag gärna ha bilen torr så man slipper alla hemska fläckar 
- Perra83
- Entusiast

Jag viker duken till hanterbar storlek. Oftast blir det en vikning på mitten och mitten igen. Torkar ungefär som när man moppar ett golv. En sida tar allt vatten. Viker sen fram en ny sida när duken blir för blöt. Använder ungefär tre torktrasor på en bil. Tvättar dom i maskin 60° med flytande tvättmedel.