Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Blanda alkalisk avfettning
-
sandman88
- Medlem
Blanda alkalisk avfettning
Hej.
Har lite funderingar, har BBV Prewash och brukar blanda den i min foam Lance till 1:50. 33% koncentration
Detta blir cirka 3 dl medel och resten vatten.
Nu tänkte jag skulle blanda detta i tryckspruta.
När jag slår i den i den färdiga kalkylen blir det 0,02dl medel och koncentrationen blir 1,96%
Behållaren är på 1.5 liter.
Hur blandar ni på sommaren för att lösa flugor m.m?
Mvh Andreas
Har lite funderingar, har BBV Prewash och brukar blanda den i min foam Lance till 1:50. 33% koncentration
Detta blir cirka 3 dl medel och resten vatten.
Nu tänkte jag skulle blanda detta i tryckspruta.
När jag slår i den i den färdiga kalkylen blir det 0,02dl medel och koncentrationen blir 1,96%
Behållaren är på 1.5 liter.
Hur blandar ni på sommaren för att lösa flugor m.m?
Mvh Andreas
- progge
- Moderator

Re: Blanda alkalisk avfettning
Tjenare.
Blandar 3 cl + 97 cl fungerar bra för mig
Blandar 3 cl + 97 cl fungerar bra för mig
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Perra83
- Entusiast

0.5dl HD grön el Arti Green till 2l vatten kör jag med i tryckspruta. Sen blandar jag i lite schampo för att få lite skum och doft.
-
sandman88
- Medlem
ok ok. kör på din variant progge då jag har bbv prewash.
Tänkte bara att det var konstigt att det var så lite medel nu jämfört med när man kör med foamlance. Späder mer kanske?
kanske kört för starkt med min foam Lance innan? valde 1:50 och fick då 0,5liter medel och resten vatten på 1liter färdig blandning.
Kan man blanda in lite meguiers wash and wax tillsammans med detta?
Vill ha en bra avrinning på bilen, fenomenet jag har just nu är att allt vatten enbart pärlar sig på lacken. Alla bilar runt omkring är torra när det har regnat medans min har taket och huvven full med vatten kulor hehe
//Andreas
Tänkte bara att det var konstigt att det var så lite medel nu jämfört med när man kör med foamlance. Späder mer kanske?
kanske kört för starkt med min foam Lance innan? valde 1:50 och fick då 0,5liter medel och resten vatten på 1liter färdig blandning.
Vill ha en bra avrinning på bilen, fenomenet jag har just nu är att allt vatten enbart pärlar sig på lacken. Alla bilar runt omkring är torra när det har regnat medans min har taket och huvven full med vatten kulor hehe
//Andreas
- Lundberg
- Trogen Medlem

Wash and wax kommer inte ge dig den avrinning du söker.. Produkter som "sheetar" vattnet bra i min arsenal är krystal kleens purity x och sicoat.
// Jack
- Lundberg
- Trogen Medlem

- progge
- Moderator

10 cl + 90 cl är lagom i en foamlance som blandar 1 del av 20 delar.sandman88 skrev:ok ok. kör på din variant progge då jag har bbv prewash.
//Andreas
Mvh Progge
-
sandman88
- Medlem
Ok.
Blir lite fundersam som sagt, har kört blandning 1:50 och tycker det fungerar bra.
Eftersom min foame Lance späder 1:16 så späder den ut allt medel ännu mer? Så för att få blandningen 1:50 i slutändan krävs det mer medel?
Om jag blandar som du sa 10cl medel till 90cl vatten med min foame Lance blir slutliga blandningen 1:200.
Blandar jag i tex sprayflaska som du sa 3cl medel och 97cl vatten får jag slutspädningen 1:30.
Står som en frågetecken faktiskt.
Om jag använder BBV lathund och bara ändrar om jag har foamlance eller inte borde slutliga spädningen bli den samma?
Blir lite fundersam som sagt, har kört blandning 1:50 och tycker det fungerar bra.
Eftersom min foame Lance späder 1:16 så späder den ut allt medel ännu mer? Så för att få blandningen 1:50 i slutändan krävs det mer medel?
Om jag blandar som du sa 10cl medel till 90cl vatten med min foame Lance blir slutliga blandningen 1:200.
Blandar jag i tex sprayflaska som du sa 3cl medel och 97cl vatten får jag slutspädningen 1:30.
Står som en frågetecken faktiskt.
Om jag använder BBV lathund och bara ändrar om jag har foamlance eller inte borde slutliga spädningen bli den samma?
- progge
- Moderator

Tjenare sandman88.
När jag använder BBV Prewash i hand spruta, så blandar jag 3 delar + 93 delar vatten.
Fungerar för mina förhållande. löser mygg mm. Snällt mot lack skyddet.
Tvättar bilarna med schampo efter avspolning av alkaliskt medel.
Detta är vad jag använder och hoppas du hittar vad som passar dig.
Om 1 del av 50 delar fungerar för dina förhållande, så använd denna blandning.Blir lite fundersam som sagt, har kört blandning 1:50 och tycker det fungerar bra.
När jag använder BBV Prewash i hand spruta, så blandar jag 3 delar + 93 delar vatten.
Fungerar för mina förhållande. löser mygg mm. Snällt mot lack skyddet.
Jag använder 1 del av 200 på sommaren och 1 del av 100 vintertid i Foame Lance. Alltid alkaliska medel.Om jag blandar som du sa 10 cl medel till 90 cl vatten med min foame Lance blir slutliga blandningen 1:200.
Tvättar bilarna med schampo efter avspolning av alkaliskt medel.
Detta är vad jag använder och hoppas du hittar vad som passar dig.
Mvh Progge
-
sandman88
- Medlem
Ok:)
Ska testa detta igen. Tyckte inte det blev riktigt bra första gången. Kändes svagt men ska prova igen:)
Ska testa detta igen. Tyckte inte det blev riktigt bra första gången. Kändes svagt men ska prova igen:)