Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vaxa fälgar

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Nisse » 15 feb 2009 14:27

Executive skrev:Om man tvättar bilen 2-3 gånger i veckan, hur länge håller Sonaxvaxet då? Givetvis använder jag inte fälgrengöring varje gång. Det tar jag bara om det är riktigt, riktigt skitigt, men det hinner det inte bli om man tvättar 2-3 gånger i veckan! ;)

För problemet är ju att det är tight mellan ekrarna på fälgarna. Håller vaxet bara några veckor så vet jag inte om det är värt det, för det blir väldigt knöligt att lägga på nytt när fälgarna sitter på bilen. Har 18" på vintern med, men där valde jag Volvofälgar som är lite lättare att tvätta. Dom kommer jag vaxa sedan när sommarfälgarna sitter på bilen.

Du kan ju faktisk lägga en 2 komp lackförsegling på fälgarna..PPS...

Här kommer bilvårdsdoktorns ordination... :geek:

Sonax hårdvax....
3-4 ggr sommartid
4-8 ggr vintertid (när mycket avfettning användes)

PPS 2 komp
1 g inför sommarperiod
1-2 ggr vintertid (när mycket avfettning användes)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Executive » 15 feb 2009 15:23

Nisse skrev:Du kan ju faktisk lägga en 2 komp lackförsegling på fälgarna..PPS...

Här kommer bilvårdsdoktorns ordination... :geek:

Sonax hårdvax....
3-4 ggr sommartid
4-8 ggr vintertid (när mycket avfettning användes)

PPS 2 komp
1 g inför sommarperiod
1-2 ggr vintertid (när mycket avfettning användes)
En gång låter bra! :) Men nu till fråga två då. Hur lägger man på en 2 komp. lackförsegling? Jag är extrempedant, men jag har aldrig vaxat, polerat etc utan jag har alltid lämnat bort det till proffsen.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Nisse » 15 feb 2009 16:41

PPS 2 komp lackförsegling fälg....


Man gör ren fälgen 100%

PPS steg 1
3 korkar från förpackningen töms i en ren hink med 1,25L fingervarmt vatten....

Ta på dig gummihandskar !
Man tar en ny tvättsvamp och tvättar fälgen noga med lösningen från hinken.. lämnar den blöt med lösningen under 45min...spolar sedan fälgarna med vattenslang..och sedan torkar men lätt med microfiberduk...det gör inget om det är några droppar vatten ikvar...

Steg 2

Klicka ut några klickar steg 2 på en ny polerrondell 100mm eller en minisvamp och lägg på alla ytor på fälgen...låt detta medel ligga några minuter...torka av med microfiberduk noga.....KLART !!
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Executive » 15 feb 2009 20:24

Tackar för det! Det känns som att det får bli det. Men det är alltså ok att lägga på "för hand"?

Det ultimata hade väl varit att kunna göra det med maskin. Men det är helt omöjligt att komma åt....
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Nisse » 15 feb 2009 22:25

PPS lackförsegling kan du lägga på en hel bil utan maskineri... ;)
Men det går ju snabbare med...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Executive » 17 feb 2009 13:32

2 komp. lackförsegling inhandlat! Återstår bara att vänta på plusgraderna! ;)
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Tantrum » 17 feb 2009 16:00

Executive skrev:2 komp. lackförsegling inhandlat! Återstår bara att vänta på plusgraderna! ;)
Är det PPS du köpt kan du lägga det hemma i badkaret ju :P ;)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Funk » 17 feb 2009 17:13

Executive skrev:Om man tvättar bilen 2-3 gånger i veckan, hur länge håller Sonaxvaxet då? Givetvis använder jag inte fälgrengöring varje gång. Det tar jag bara om det är riktigt, riktigt skitigt, men det hinner det inte bli om man tvättar 2-3 gånger i veckan! ;)

För problemet är ju att det är tight mellan ekrarna på fälgarna. Håller vaxet bara några veckor så vet jag inte om det är värt det, för det blir väldigt knöligt att lägga på nytt när fälgarna sitter på bilen. Har 18" på vintern med, men där valde jag Volvofälgar som är lite lättare att tvätta. Dom kommer jag vaxa sedan när sommarfälgarna sitter på bilen.
Nu vet jag inte riktigt hur länge det håller , men Sonax Extreme fälgförsegling är jättelätt att lägga på även med fälgarna på bilen.. Det är en vattentunn spray som bara eftertorkas lätt...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Nisse » 17 feb 2009 18:38

Executive skrev:2 komp. lackförsegling inhandlat! Återstår bara att vänta på plusgraderna! ;)
Har du inget varmgarage som du kan låna ?? :roll:
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Executive » 18 feb 2009 00:24

Nisse skrev:
Executive skrev:2 komp. lackförsegling inhandlat! Återstår bara att vänta på plusgraderna! ;)
Har du inget varmgarage som du kan låna ?? :roll:
Har garage själv, så det behöver jag inte låna! ;) Men det får vänta tills det inte är fruset i vattenrören längre :) Sen ska jag bara fixa en bil där fälgarna får plats i bagaget. En fråga till förresten, det blir till att 'maska' däcken eller? Förmodar att det inte är så nyttigt medel.....
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Nisse » 18 feb 2009 08:16

Executive skrev:
Nisse skrev:
Executive skrev:2 komp. lackförsegling inhandlat! Återstår bara att vänta på plusgraderna! ;)
Har du inget varmgarage som du kan låna ?? :roll:
Har garage själv, så det behöver jag inte låna! ;) Men det får vänta tills det inte är fruset i vattenrören längre :) Sen ska jag bara fixa en bil där fälgarna får plats i bagaget. En fråga till förresten, det blir till att 'maska' däcken eller? Förmodar att det inte är så nyttigt medel.....
Valde du PPS lackförsegling så är det ingen fara med steg1....och steg2 skall du inte få på gummit om du är aktsam...och det verkar du vara ! ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

joakimn

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av joakimn » 20 mar 2009 23:29

Gulf Sprayvax, snabbt enkelt.....
Senast redigerad av 4 joakimn, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Vaxa fälgar

Inlägg av Executive » 21 mar 2009 00:41

Jag köpte Sonax Fälgförsegling också. Får se om jag använder 2 komp. lackskyddet. Köpte det mest för att jag fick ett grymt bra pris. :) Lite rädd att det inte räcker till alla 4 fägarna också....

Tänkte prova att lägga på sonax fälgförsegling imorgon när fälgarna har torkat ordentligt. Blev mörkt när jag höll på idag också. Det tar ju sin lilla tid när man är noggrann! :D

Skriv svar