Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Få bort intorkade ränder på vit lack

Allt utvändigt arbete och produktval.
filur
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 aug 2023 20:41

Få bort intorkade ränder på vit lack

Inlägg av filur » 13 aug 2023 20:50

Hej!

Tvättade bilen idag men lyckades inte få den så ren som jag önskade. Trodde inte det skulle vara något problem, men ser ut som smutsigt vatten har torkat in och lämnat trista ränder som jag inte får bort (se bilagor).

Det jag testat med än så länge är "premiumavfettning" från okq8, men verkar inte alls bita på detta. Alla förslag på vad jag kan göra åt detta mottages tacksamt!
Bilagor
2.jpg
1.jpg

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Få bort intorkade ränder på vit lack

Inlägg av Funk » 14 aug 2023 06:43

En bra avfettning borde ta det mesta. Om den geleformade är bra är väl frågan.. vanlig kallavfettning som läggs på och sedan försiktigt gnuggas med en svamp, sedan en alkalie/förtvätt över det borde vara tillräckligt.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

filur
Ny Medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 13 aug 2023 20:41

Re: Få bort intorkade ränder på vit lack

Inlägg av filur » 14 aug 2023 09:13

Funk skrev:
14 aug 2023 06:43
En bra avfettning borde ta det mesta. Om den geleformade är bra är väl frågan.. vanlig kallavfettning som läggs på och sedan försiktigt gnuggas med en svamp, sedan en alkalie/förtvätt över det borde vara tillräckligt.

/Thomas
Tack för info, fått lite input från annat håll och det pratas om rost som börjat bildas på något ställe man inte ser som rinner ut. Det ser ju ut så, speciellt vid den röda lyktan?

Om så är fallet, tror du fortfarande på ovanstående eller skall man satsa på rubbing istället? Steg 2 blir väl att försöka hitta vart rosten börjat bildag och göra något åt det...

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Få bort intorkade ränder på vit lack

Inlägg av Funk » 15 aug 2023 11:56

Du kan ju prova med flygrostborttagare om du misstänker rostteorin..

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Skriv svar