Det är inte ett problem i dagsläget, mest nyfiken då jag försått att man kommer undan med att avfetta på PGP utan att det försvinner?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
"knäcka" ytan på Ultima PGP?
-
AArvidsson
- Medlem
"knäcka" ytan på Ultima PGP?
Avd. dumma frågor: om jag skulle vilja "knäcka" ytan på PGP (för att jag vill komma åt skit som sitter ingrott, motsv) UNDER lackskyddet, hur gör jag då? Avfettning? Sandbläster?
Det är inte ett problem i dagsläget, mest nyfiken då jag försått att man kommer undan med att avfetta på PGP utan att det försvinner?
Senast redigerad av 4 AArvidsson, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Re: "knäcka" ytan på Ultima PGP?
Om man polerar med något polermedel, tex. Lahega 18 eller liknande, borde väl lackskyddet försvinna?
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
AArvidsson
- Medlem
Jo, det är en tanke. Frågan är om det går att göra kemiskt eller om det är just mekaniskt som gäller 
-
marcus
- Entusiast

En skarp alkalie fixar det.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
AArvidsson
- Medlem
Nix, därav att det bara är teoretiskt än så länge
Mest nyfiken då jag som sagt läst att PGP ska klara av avfettning.
-
Shareware
- Medlem
kör man kallavfettning och Alkaliskt HD grön på ett lager UPGP så tycker jag att det är borta. Det är min uppfattning efter vinterns prövningar då jag tvingats köra denna process på sidorna vid varje tvätt. UPGP och alla andra tillverkares test på hållbarhet är nog kört i ett garage under optimala förhållanden.
Senast redigerad av 4 Shareware, redigerad totalt 14 gång.
-
pake
- Medlem
Enligt Ultima själva ska deras skumblock (motsvarande clay) vara det perfekta för ett sådant jobb.AArvidsson skrev:Jo, det är en tanke. Frågan är om det går att göra kemiskt eller om det är just mekaniskt som gäller
"The Ultima Elastrofoam Paint Cleaning System quickly smoothes your paint to an ultra-slick and bright finish, preparing it for polishing and sealing. The cleaner can also be used after applying Ultima Paint Guard Plus to remove bonded contamination without removing or dulling the sealant finish."
Låter nästan för bra för att vara sant, har själv inte provat skumblocket efter PGP behandling men däremot före. Tar effektivt bort även hårt sittande föroreningar som färgpåslag som jag fått men mattade ytan något, vilket ju inte gör något om man ska polera efteråt.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Jag har testat det en hel vinter med kallavfettning, och det har även Nisse på forumet gjort. Och lackskyddet sitter där. Dock är det inte glatt längre. 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
Torlejf
Standardfråga enligt formulär 3.1 B:Göran skrev:Jag har testat det en hel vinter med kallavfettning, och det har även Nisse på forumet gjort. Och lackskyddet sitter där. Dock är det inte glatt längre.
Hur vet du att skyddet är kvar?
Mvh. David.
Senast redigerad av 4 Torlejf, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Standardfråga enligt formulär 3.1 B:
Mvh. David.
Hej David!
Ordspråket säger ingen rök utan eld, och det finns en grund i det.
Ultima är ingen motsvarighet till pps eller liknande utan ett skydd som konsumenten kan köpa, och hållbarheten ökar exponentiellt med antal lager.
Ultima är hydrofobiskt eftersom det är ett nanoskydd.
Och så länge det tätar alla små, små håligheter så stöter det bort vattnet.
Har behandlat min bils halva dörr och ser en tydlig skillnad vid tvätt.
Hoppas att du fick svar på din fråga!
Hälsningar Göran
Mvh. David.
Hej David!
Ordspråket säger ingen rök utan eld, och det finns en grund i det.
Ultima är ingen motsvarighet till pps eller liknande utan ett skydd som konsumenten kan köpa, och hållbarheten ökar exponentiellt med antal lager.
Ultima är hydrofobiskt eftersom det är ett nanoskydd.
Och så länge det tätar alla små, små håligheter så stöter det bort vattnet.
Har behandlat min bils halva dörr och ser en tydlig skillnad vid tvätt.
Hoppas att du fick svar på din fråga!
Hälsningar Göran
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
- Pär_L
- Sponsor

- Kontakt:
ja jag la då på 4 lager innan vintern, och jag har inte varigt snål med tvättar och rikligt med kallavfettning samt alkalie och det sitter och fungerar lika bra som innan vintern, är fortfarande len och fin. tänkte att jag skulle testa ett annat skydd nu till sommaren men nu måste jag nog polera av den innan

Senast redigerad av 4 Pär_L, redigerad totalt 14 gång.
-
Shareware
- Medlem
Tror det händer en hel del när man lägger på flera lager med UPGP. Jag har som jag skrev i mitt tidigare inlägg bara hunnit lägga på ett lager och sedan kallavfettat + HD grön vid tvätt under vintern. Man kan då tydligt se att vattnet sugs åt i lacken där kallavfettningen och HD grön använts efter avspolning i slutet av tvätten. Vilket för mig är ett tecken på att skyddet är borta. Men det kanske krävs flera lager för att få upp hållbarheten mot kraftigare medel? Efter senaste tvätten har jag lagt på 2 lager så jag får ta och köra ett test på en mindre yta och se vad som händer (Man vill ju få upp skyddet maximalt nu under sommaren)
.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Skall jag vara ärlig så trodde jag inte Ultima Paint Guard skulle hålla speciellt bra när man ständigt lägger på petrokemiskt avfettning....Men det har stoppat bättre än vad jag trodde...
Lätt på..lätt av...kan man ju tänka....Men trots flera avfettningar med petrokemisk avfettning så finns effekten ikvar...detta märks dels på pärlingen och hur ytan känns vid beröring....
Stoppar bra mot alkaliskt medel också t.ex. K7000 och Hd grön....
Hållbarheten tycker jag personligen inte är så där jätteintressant när det gäller denna produkt....utan hur snabbt du lägger detta skydd är mer intressant, och effekten att dölja repor och glanstalet tycker jag spelar en stor roll...
Tror många som testat Ultima Paint Guard har uppskattat hur snabbt och enkelt det är att lägga....
Men man skall naturligtvis inte jämföra med t.ex. PPS som är ett 2K skydd gällande hållbarhet...

Lätt på..lätt av...kan man ju tänka....Men trots flera avfettningar med petrokemisk avfettning så finns effekten ikvar...detta märks dels på pärlingen och hur ytan känns vid beröring....
Hållbarheten tycker jag personligen inte är så där jätteintressant när det gäller denna produkt....utan hur snabbt du lägger detta skydd är mer intressant, och effekten att dölja repor och glanstalet tycker jag spelar en stor roll...
Tror många som testat Ultima Paint Guard har uppskattat hur snabbt och enkelt det är att lägga....
Men man skall naturligtvis inte jämföra med t.ex. PPS som är ett 2K skydd gällande hållbarhet...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Jiiins
- Entusiast

Nisse skrev:Skall jag vara ärlig så trodde jag inte Ultima Paint Guard skulle hålla speciellt bra när man ständigt lägger på petrokemiskt avfettning....Men det har stoppat bättre än vad jag trodde...
Men man skall naturligtvis inte jämföra med t.ex. PPS som är ett 2K skydd gällande hållbarhet...![]()
Instämmer med dej Nisse!
Ett utav dom bästa i hållbarhet för konsumenter som handjagar
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
Shareware
- Medlem
Jo, jag tycker ju att UPGP är väldigt bra jag också men det var ju inte det som tråden handlade om? Om jag minns rätt. 
-
J.Dredd
- Ny Medlem
Fortsätter på stickspåret och frågar:
Går det att komplettera ett lackskydd typ Fireglaze med några lager UPGP? Eller bryter UPGP ner lackskyddet?
Går det att komplettera ett lackskydd typ Fireglaze med några lager UPGP? Eller bryter UPGP ner lackskyddet?
Senast redigerad av 4 J.Dredd, redigerad totalt 14 gång.
-
peterv
- Medlem
Enligt vad jag vet så ja. Jag har själv lagt UPGP ovanpå Hagmans nanoseal och det har funkatJ.Dredd skrev:Fortsätter på stickspåret och frågar:
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Det går utmärkt att använda Ultima Paint Guard som Top Sealer till andra lackskydd...J.Dredd skrev:Fortsätter på stickspåret och frågar:
Har själv testat lite olika...
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Någon speciell kombo som är extra bra?
Black isn't a color, it's a part time job!