Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Allt utvändigt arbete och produktval.
Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av rkoo » 16 mar 2009 00:39

Idag har jag också testat Ultima-schampot.

Först nästan dränkte jag bilen i kallavfettning och sen alkalisk avfettning samt spruta av med riktigt kraftfull högtryck som var i den enrums gds-hall jag befann mig i. Gjorde bedömningen att clay inte behövdes.
Sen fyllde jag hinken 3/4 med vatten, slog i lite mer än hälften av schampot i tuben och fyllde upp resten.

Synpunkter, positiva:
- Mycket skum.
- Doftade angenämt.
- Tycker nog att schampot rengjorde aningen bättre än Trutest Vaxschampo som är det jag använt på sistone. Ganska svårbedömt dock eftersom jag använde friskt med avfettningar inför denna tvätt.
- Extremt lubricerande. Nästan så man tappade svampen hela tiden för den blev så hal av skummet.

Synpunkter, negativa:
- Tvättade sen hela bilen utan att spola något förrän jag tvättat hela bilen, som jag brukar göra. Spolade av med först högtryck och sen med öppen slang. Och då märkte jag att avrinningen var totalt obefintlig. Vattnet blev kvar över hela lacken i en heltäckande yta som inte rann av nästan alls. Har hittills aldrig sett sådan frånvaro av avrinning på min bil oavsett omständigheter.
Önskade för första gången att jag haft en skrapa vilket jag inte brukar behöva... Fick plocka fram mitt sämskskinn för nödfall och torka bort det värsta innan jag tog fram våfflan.
- När våfflan får jobba med resten av det myckna vattnet så märker jag dessutom att lacken känns en aning nästan klibbig. Som om jag inte hade spolat av ordentligt vilket jag ju gjorde. "Klibbet" försvann relativt lätt när jag torkade men det var ändå oväntat och kändes inte helt bra.

Kanske man bör spola av bilen efter varje panel man tvättat för att undvika detta?
Är det någon annan som upplevt samma effekt eller har en idé om vad det kan ha berott på?

Ska pröva nästa tvätt också med resterande schampo och se vad som händer när bilen är lite bättre lackskyddad än vid denna tvätt.

Tvätten inkl tork tog ganska exakt en timme.

Sen när jag ändå var igång och hade över en timme kvar på hallhyran så plockade jag fram dubbeltrissan och körde ett varv med CTI polish & sealant som polerades ganska ordentligt med mjuka trissor innan det torkades av. Så schampots effekt på glansen kommer jag tyvärr inte kunna bedöma i dagsljus och avrinningen borde funka igen ett tag framöver.

Kan för övrigt tillägga att jag just nu är en smula deprimerad då jag fann ca 173 (eller åtminstone minst 30-talet) nya rejäla stenskott efter de senaste veckornas grusiga motorvägar, en ny rejäl buckla pga bältet ikläm när dörren stängs av passagerare och ett antal skrap- och tryckmärken efter andras dörrar igen... :cry:
Bara att inse att en bruksbil med 4 år och 9700 mil på nacken inte ser ny ut oavsett polerande...

Total tid i hallen var 2,5 timmar.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Nisse » 16 mar 2009 19:25

När jag testade så tyckte jag att det skummade betydligt mindre än vårt Essex vaxschampo som vi kör med i tvätthallen... ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Tomas88 » 18 apr 2009 22:44

Jag ser inga bilder.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Göran » 18 apr 2009 22:46

Tack för omdömet, personligen älskar jag doften. men det är som allt annat en smaksak. :D
Hur många vill testa?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av rkoo » 19 apr 2009 00:07

Mina och Hasses åsiketer om schampot verkar stämma ganska bra överens förutom att jag faktiskt tyckte att lukten var ganska angenäm.
Men ang "avrinning noll" som Hasse skrev så är min uppfattning snarare att Ultimaschampot var ungefär som Hasse beskrev Concept Speedy-schampot, dvs nästan så vattnet klibbade fast i lacken. Detta intryck blev ännu starkare andra gången jag testade det (två veckor efter förnyat lackskyddslager) när jag tvättade halva biltaket med Ultima och halva med Trutest. Ultima-halvan vägrade liksom låta vattnet rinna av. Det låg kvar som en relativt tjock hinna över hela ytan.
Om det inte vore för den motsatta avrinningseffekten så skulle jag gilla det. Men nu blir det inte heller för mig något att använda igen...
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Göran » 19 apr 2009 12:06

Just avrinningen arbetar kemisten med just nu, och det är klart med en ny formula inom några veckor. :D
Dessutom är det helt miljönvänligt, och det är en fördel som tyvärr resulterar i en mindre avrinning och där tar våffelduken vid. Allt enligt zinnerska cirkelns lag.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Nisse » 19 apr 2009 12:41

Just avrinning från plana ytor som t.ex. tak, huv, baklucka anser jag inte existerar vad man än väljer för schampo vid tvätt första gången...möjligen kan effekten komma efter stadigt användande av samma schampo..men det är bara spekulationer från min sida...

Han skall inte heller tro så mycket på tillverkarens effekter gällande schampon...Det man skall göra är att testa olika schampon...när man väl hittar ett man gillar så håller man sig till detta och hoppar på att tillverkaren inte ändrar innehållets substans !! ;)

Det perfekta schampot skall ge en glansig yta som bilen skulle vara nyvaxad...allt vatten skulle rinna av efter tvätt så man slipper dra av det...Det skall eliminera kalk i det vatten som man har hemma...Det borde lukta som Autoglym odour Eliminator vilket är den bästa doft jag någonsin kommit i kontakt med för bil...Och det skall ge exakt den skummning man anser vara lämplig !....men detta schampo finns inte !!

Har testat dom flesta bilschampon som finns på marknaden...Turle, Ultima, Sonax, Concept, Essex, Autoglym, Sanego, Konsumentkemis, Trutest, Lahega, Smartabs, Allbrite, Alfalux, mm.mm.mm.mm
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Jiiins » 19 apr 2009 13:46

Hej!

Jag blev nyfiken vad är det för doft på Autoglym odour Eliminator?
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Funk » 19 apr 2009 15:40

Jag testade ett för mig nytt shampo igår, Sanegos vaxschampo, och även om det hade sina fördelar med skaplig avrinning så var det så "torrt" och fritt från smörjande lödder att det kändes som att tvätta med bara vatten. Avrinningen var som sagt OK, och rengörande effekten var väl som det brukar vara.. Det påminner rätt starkt om Smartabs Duet.

Så jag håller mig till mina favoriter Cherry Foam, och Smartabs glansschampo. Ultimaschampot ligger med på den listan men är i dagsläget lite för dyrt. Max 60:- per liter för ett schampo som man behöver någon kork i en normal spann..
Cherry Foam är nog oslagbart med sitt otroliga lödder, perfekt som smörjning till clayning, och så luktar det godisaffär...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Nisse » 19 apr 2009 18:09

Jiiins skrev:Hej!

Jag blev nyfiken vad är det för doft på Autoglym odour Eliminator?
En doft är väldigt svår att förklara i ord utan man måste lukta på den alive.. ;)

Autoglym odour Eliminator avlägsnar dålig lukt effektivt. Innehåller luktämnen som effektivt avlägsnar all dålig lukt och ger varaktig ,behaglig och fräsch doft inne i bilen. Luktborttagaren är effektiv mot lukter från cigaretter ,husdjur och många andra typer av föroreningar. Produkter sprayas sparsamt på mattor och textiler där lukten tros komma ifrån.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Nisse » 21 apr 2009 18:51

Här kommer beviset att jag använde din torkduk Göran !! ;)

Bild

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Göran

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Göran » 21 apr 2009 18:55

Nisse skrev:Här kommer beviset att jag använde din torkduk Göran !! ;)
Snygg bild, får jag spara ner den? :D
Och visst känns det att Sonus våffelduk är en kvalitetsvåffla, det finns våfflor och våfflor och det här är en av de bättre som jag har testat men det är ni forumsmedlemmar som har den avgörande rösten i detta oberoende forum.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av TommyJ » 21 apr 2009 19:19

Får premiär köra sonusen på när det är dags att skydda nya bilen. Bör jag tvätta den först för bästa uppsugningsförmåga kanske?
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Göran » 21 apr 2009 19:32

TommyJ skrev:Får premiär köra sonusen på när det är dags att skydda nya bilen. Bör jag tvätta den först för bästa uppsugningsförmåga kanske?
Nix, det behövs inte. :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Tantrum » 21 apr 2009 19:49

Den blir dock bättre om man tvättar den :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Göran

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Göran » 21 apr 2009 20:31

Tantrum skrev:Den blir dock bättre om man tvättar den :)
Precis, det är att föredra men inte nödvändigt!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
GreenTurtle
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 apr 2009 08:25

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av GreenTurtle » 22 apr 2009 07:41

Hur ska man tvätta sina dukar för bästa resultat?
* Utan sköljmedel?
* Utan tvättmedel (dosering)?
* Vilken temp på maskinen?
* Torktumlare eller hängtorka?
Senast redigerad av 4 GreenTurtle, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
GreenTurtle
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 09 apr 2009 08:25

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av GreenTurtle » 22 apr 2009 08:36

Hasse skrev:Det har diskuterats nån gång innan på forumet och vi kom väl fram till att MF ska tvättas utan skölj eller mjukmedel men med vanligt tvättmedel, i upp till 60 grader. Sen brukar jag låta mina dukar bara hängtorka, dom är nästan torra när dom kommer från centrifugen.
Tvättmedel för vit eller kulörtvätt?
Senast redigerad av 4 GreenTurtle, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Funk » 22 apr 2009 09:16

Sonus dukar har faktiskt tvättråd fastsytt, fråga flickvänner/frugor vad dom betyder... :)
Kulör eller vittvätt spelar ingen roll, bara inget sköljmedel som sagt...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Liten recension av Ultima schampo och Sonüs tvätthandske

Inlägg av Tantrum » 22 apr 2009 18:01

Jag kör alla dukar enligt tvättråden på den duk som är känsligast. Man kan ju inte köra flera maskiner med bara mikrofiber :)
Sen är vittvättmedel enligt min erfarenhet elakare mot färger så jag kör uteslutande med kulörtvättmedel. Även till alla mina kläder :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Skriv svar