Min lösning har varit att låta den vara dammig tills att man tvättar den ordentligt från tak till däck, vilket känns lite väl för lite statiskt vägdamm, men vad gör man? Finns det några knep eller bra produkter?
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Damma av en bilen
-
KristoferS
- Medlem
Damma av en bilen
Min sommarbil rullar några mil fina sommardagar på landsväg, men då den är svart så syns allt vägdamm direkt, speciellt efter bakre hjulhusen.
Min lösning har varit att låta den vara dammig tills att man tvättar den ordentligt från tak till däck, vilket känns lite väl för lite statiskt vägdamm, men vad gör man? Finns det några knep eller bra produkter?
Senast redigerad av 4 KristoferS, redigerad totalt 14 gång.
- WaxDog
- Sponsor

Re: Damma av en bilen
Det finns fina dammvippor speciellt för detta ändamål.
Ex nedan

Ex nedan

Senast redigerad av 4 WaxDog, redigerad totalt 14 gång.
- zaphyr
- Medlem
jeg tror noen bruker QD til dette. jeg vet selv ikke helt hvordan det vil fungere uten å få striper i lakken...
Senast redigerad av 4 zaphyr, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Optimum No Rinse är ett mycket bra alternativ om bilen aldrig blir lortig. Sen kan nog en antistatisk quick detailer, t ex. Finish Kare #425, vara fiffigt. Även Optimum Instant Detailer är en väldigt, väldigt bra quick detailer. Den går även att "damma" med.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
KristoferS
- Medlem
En dammvippa verkar smidigt. Fuktar man den eller kör man den torr?
Man kanske kan duscha på Optimum No Rinse och damma av med vipp och efterbehandla med antistatisk Quick Detailer?
Det blir till att experimentera lite på bruksbilen först tror jag
Man kanske kan duscha på Optimum No Rinse och damma av med vipp och efterbehandla med antistatisk Quick Detailer?
-
marcus
- Entusiast

Låter som en bra idé. Jag älskar Optimums Instant detailer och har kört med den under en lång tid, fick t.om ett sample innan den släpptes.KristoferS skrev:En dammvippa verkar smidigt. Fuktar man den eller kör man den torr?
Man kanske kan duscha på Optimum No Rinse och damma av med vipp och efterbehandla med antistatisk Quick Detailer?![]()
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Fast det är nog onödigt att blanda in dammvippan om du kör med ONR. ONR används som vid en vanlig tvätt, fast utan att spola före eller efter.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
marcus
- Entusiast

Jag läste lite för fort och menar exakt som du, dvs kör först ONR och sedan en QD,Tantrum skrev:Fast det är nog onödigt att blanda in dammvippan om du kör med ONR. ONR används som vid en vanlig tvätt, fast utan att spola före eller efter.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.
-
Executive
- Medlem
På cabben brukar jag köra Meguiars Ultimate Detailer varje gång jag har kört. Det är inte mer tvättrepor på den än "bruksbilen" som jag tvättar "vanligt" ca 2 gånger i veckan.
Är väldigt impad av Ultimate Detailer. Blir GRYM glans! Försökte mig på att ta en bild när jag tankade. Med mobilen dock, så det blir inte 100% direkt

Är väldigt impad av Ultimate Detailer. Blir GRYM glans! Försökte mig på att ta en bild när jag tankade. Med mobilen dock, så det blir inte 100% direkt

Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
-
KristoferS
- Medlem
Meguiars Ultimate Detailer verkar lovande. Hur blir ytan efter behandling?Executive skrev:På cabben brukar jag köra Meguiars Ultimate Detailer varje gång jag har kört. Det är inte mer tvättrepor på den än "bruksbilen" som jag tvättar "vanligt" ca 2 gånger i veckan.
Har bara testat latmansvaxet Wax it wet. Den ytan blev gärna lite fet så att dammet fastnade ännu tydligare
-
nyberg
- Entusiast

tur du har silver bil, jag har testat detta på svart huv och såg inte vacker ut efter det :/
edit, använde mequiers medel, och var dammig huv,
edit, använde mequiers medel, och var dammig huv,
Senast redigerad av 4 nyberg, redigerad totalt 14 gång.
Multimedia-import.se
http://www.facebook.com/MultimediaImport
http://www.facebook.com/MultimediaImport
-
Executive
- Medlem
Den är inte silver, utan Vanilla Pearl.
Jag tycker att ytan blir grymt blank och hal. Har inte sett att dammet fastnar lättare.
Jag tycker att ytan blir grymt blank och hal. Har inte sett att dammet fastnar lättare.