Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Maskera på lack?

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Maskera på lack?

Inlägg av Executive » 21 mar 2009 00:53

Har rätt mycket krom på utsidan av bilen. Hade tänkt att rengöra/polera upp det ordentligt. Frågan är nu bara om det finns någon speciell tejp som är bra att använda på lackerade ytor? Vill inte ha en massa limrester och kladd kvar....


Speciellt dom breda kromlisterna i nederkant på alla dörrarna har fått rätt mycket flygrost på sig under vintern. Provade att använda kromrengöring/puts för hand, utan maskering, men det är inte lätt....

Har lånat en bild från Volvo så ni ser hur det ser ut:
Bild

Slängde förresten på sonax fälgskyddsmedel på den listen som jag polerade. Bara för att testa. Blev faktiskt mycket bra! Vattnet pärlar sig fint och rinner av....

Kan lägga till en fråga till - Finns det någon polermaskin som är bra till sånt t.ex? Någon liten då (givetvis) som är bra till smådetaljer på svåråtkomliga ställen? Eller är det bara för hand som gäller då?
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Tantrum » 21 mar 2009 09:15

Vanlig maskeringstejp är bra. Lämnar mycket sällan klisterrester om det inte får sitta i flera dagar.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Nisse » 21 mar 2009 12:31

Skonsam flygrostborttagning kan man göra med tjärlösare ! har man aluminium lister eller förkromade detaljer så rekomenderar jag inte någon syra....du kan också använda Clay "lera" för borttagning av flygrost...så är du extra snäll mot miljön ! ;)

Mindre detaljer som skall poleras så finns det små polertrissor som sitter på axel som passar Dremel maskiner...har för mig att clasohlson.se har en lite billigare maskin som påminner om Dremel fast till ett fördelaktigare pris....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Jiiins » 21 mar 2009 13:00

Nisse skrev:Skonsam flygrostborttagning kan man göra med tjärlösare ! har man aluminium lister eller förkromade detaljer så rekomenderar jag inte någon syra....du kan också använda Clay "lera" för borttagning av flygrost...så är du extra snäll mot miljön ! ;)

Mindre detaljer som skall poleras så finns det små polertrissor som sitter på axel som passar Dremel maskiner...har för mig att clasohlson.se har en lite billigare maskin som påminner om Dremel fast till ett fördelaktigare pris....
Vart finns det att köpa såna trissor?
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Executive » 21 mar 2009 13:10

Medel har jag. Är något från Meguiars. Har använt det till avgaspipor etc länge nu. Funkar perfekt!

Ang maskin så har jag en Dremel! Men jag har aldrig sett några polertrissor till den. Mer än till smågrejer, typ ringar...
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Nisse » 21 mar 2009 13:38

clasohlson.se

Dom vita...för mindre kromdetaljer...

Bild
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Executive » 21 mar 2009 14:20

Gott! Tackar!

Ska in o kika där på måndag!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Tantrum » 21 mar 2009 18:50

Har en Cotech Dremelkopia från Classe och den snurrar från 8000 rpm obelastad om jag inte minns fel. Så passa lacken noga. Tar inte många tiondelar att gå igenom nämligen :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Executive » 21 mar 2009 19:15

Min Dremel börjar på 2000 rpm. Det ska bara vara till kromlisterna givetvis. Allt annat är redan lackbehandlat.

Maskerade med vanlig maskeringstejp idag och körde lite för hand med "Meguiars NXT Generation All Metal Polish". Blev faktiskt bra!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Jiiins » 21 mar 2009 19:57

Executive skrev:Min Dremel börjar på 2000 rpm. Det ska bara vara till kromlisterna givetvis. Allt annat är redan lackbehandlat.

Maskerade med vanlig maskeringstejp idag och körde lite för hand med "Meguiars NXT Generation All Metal Polish". Blev faktiskt bra!
Är det äkta kromlister?........annars tror jag man ska undvika att använda maskin så det inte säger..........sviiiich så var det kromet borta.


/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Executive » 21 mar 2009 20:12

Jiiins skrev:Är det äkta kromlister?........annars tror jag man ska undvika att använda maskin så det inte säger..........sviiiich så var det kromet borta.
Det är metall iallafall! ;)
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Maskera på lack?

Inlägg av Executive » 22 mar 2009 02:52

Om man kommer åt med en större maskin, så måste det vara bättre? Blir nästan sugen på att köpa nån billig stor maskin bara för att ha till dom listerna....

Skriv svar