Stupid-Flanders skrev:Tvättade av svärmors bil på lunchen. Solidsvart Honda.
La först på kallavfettning på nedre delen av bilen och spolade av. Därefter la jag på HD-Grön på hela bilen och spolade av igen med högtryck. Sen tvättade jag bilen med tvätthandske och Essex Vaxschampo. Till sist torkade jag bilen med torkduk microfiber. När jag var klar såg jag att hela bilen är täckt med små tvättrepor. Ser ut som jag tvättat bilen med skottesvamp. Både tvätthandsken och torkduken kommer direkt från tvättmaskinen och är använda en gång tidigare på min egen bil, då med bra resultat.
Har jag gjort något fel eller har jag bara haft otur och fått smuts i nån av dem trots att jag tvättat bägge?
Tur man tycker det är kul att polera för det behövs verkligen nu
PS. "dränkte" handsken i tvätthinken och lät den glida över lacken och gjorde små områden åt gången innan jag doppade den i hinken igen.
Köp aldrig en svart bil

Skämt åsidå, allt syns ju på en svart bil även om man tvättar "helt rätt" så blir det microrepor i ytbehandlingen som garanterat syns i solljuset.
Men i ditt fall tycker jag det låter extremt, är bilen omlackad ? en fabrikslack ska knappast vara så mjuk som du beskriver den. Tryck med nageln på ytan och kolla om det blir märke, blir det avtryck så är det något skumt. Det kan ta upp till ett år för en omlackad /ny bil för att efterhärda,och lackförseglar man en ny bil inom första året kan lackgarantin vara i fara. Vanligt vax är nog att föredra, och försegling ska man nog vänta med det första året. Något att tänka på är att vara försiktig den första tiden, för drar man på sig en massa repor då kan det vara stört omöjligt att få väck dem då lacken härdat ordentligt.
Visst skiljer det i hårdhet mellan olika fabrikat, tex Skoda är ruskigt mjuka, även billigare varianter av Opel mfl, men ack så tacksamma att polera.
/Lennart.