Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Bil-lacker

Allt utvändigt arbete och produktval.
Skriv svar
MAX

Bil-lacker

Inlägg av MAX » 17 apr 2009 17:37

Funk skrev:De flesta "solida" är klarlackade idag också.. troligen beroende på vattenbaserade lacker...

/Thomas
Mycket troligt för vad jag har hört(själv pratat med en lackerare) så trots milö medveten- het när det gäller färger så har dom nu(för ca 2år sen inte lyckas få fram en vatten baserad färg med god-känd glans.
så bilar med med vatten baserad bas .solid eller mettalick måste skyddas med en lösnings-baserad klar-lack som då har jag hört nästan är skadligare än gamla tiders lösnings baserade lacker :o
Men kan ju ha ändrats sej på två år som det heter max

Flyttade ämnet hit ifall vi spinner vidare på det här med lacker :P
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Bil-lacker

Inlägg av Göran » 17 apr 2009 17:42

Kan vi bjuda in någon billackerare till forumet?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Bil-lacker

Inlägg av MAX » 17 apr 2009 17:51

Göran skrev:Kan vi bjuda in någon billackerare till forumet?


Gärna skulle vara toppen :P
Jobbade själv med bil-lackeringar under hela -80talet samt även fuskat lite sporadisk på senare tid men helt klart skulle det vara kul med någon som kan yrket och känner till medicamenten som det heter ;)
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Bil-lacker

Inlägg av Göran » 17 apr 2009 18:41

Var inne o kollade, men det är förbud att länka hit.
Så vi får helt enkelt fråga dessa människor på deras forum.

Har vi tur kanske någon hittar hit! :D
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Bil-lacker

Inlägg av Jiiins » 17 apr 2009 18:43

Var oxå inne å kollade lite , såg att Bilpedanten var medlem där han är mycket kunnig även som polerare!
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4084
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Bil-lacker

Inlägg av Funk » 17 apr 2009 21:34

MAX skrev:
Funk skrev:De flesta "solida" är klarlackade idag också.. troligen beroende på vattenbaserade lacker...

/Thomas
Mycket troligt för vad jag har hört(själv pratat med en lackerare) så trots milö medveten- het när det gäller färger så har dom nu(för ca 2år sen inte lyckas få fram en vatten baserad färg med god-känd glans.
så bilar med med vatten baserad bas .solid eller mettalick måste skyddas med en lösnings-baserad klar-lack som då har jag hört nästan är skadligare än gamla tiders lösnings baserade lacker :o
Men kan ju ha ändrats sej på två år som det heter max

Flyttade ämnet hit ifall vi spinner vidare på det här med lacker :P
Nej riktigt så illa är det inte, man har minimerat lösningsmedelsmängden rätt mycket även i klarlackerna, det innebär ju iofs inte att dom är ofarliga, eftersom bl.a isocyanater numera ingår i större mängd.
Nya ämnen, nya problem...

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

l wikberg
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 apr 2009 19:38
Ort: mora

Re: Bil-lacker

Inlägg av l wikberg » 19 apr 2009 12:35

Göran skrev:Var inne o kollade, men det är förbud att länka hit.
Så vi får helt enkelt fråga dessa människor på deras forum.

Har vi tur kanske någon hittar hit! :D
En har hittat hit iaf :lol:
Lennart Wikberg heter jag och kommer från Mora. Arbetar som bilskadereparatör vilket innefattar även lackering i mitt fall.
En del rekondning b :lol: ir det oxå.
Senast redigerad av 4 l wikberg, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Bil-lacker

Inlägg av Göran » 19 apr 2009 12:37

Varmt välkommen! Vi behöver en del tips om lacker, vad är en solid lack osv.
Är alla vita solida? *Funderar*
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

l wikberg
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 apr 2009 19:38
Ort: mora

Re: Bil-lacker

Inlägg av l wikberg » 19 apr 2009 12:45

Hej.
Alla ickemetallic är sk solida, som nämns tidigare så är alla vattenbaserade lacker i dag klarlacksberoende, de är alltså basfärger.
Det finns fortfarande traditionella lösningsmedelsbaserade färger att tillgå inom lastvagns sidan, och som privatperson kan man fortfarande handla dessa i butik.

/Lennart.
Senast redigerad av 4 l wikberg, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Bil-lacker

Inlägg av Tantrum » 19 apr 2009 16:11

Trevligt! Välkommen till forumet Lennart! :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Bil-lacker

Inlägg av MAX » 19 apr 2009 22:56

l wikberg skrev:Hej.
Alla ickemetallic är sk solida, som nämns tidigare så är alla vattenbaserade lacker i dag klarlacksberoende, de är alltså basfärger.
Det finns fortfarande traditionella lösningsmedelsbaserade färger att tillgå inom lastvagns sidan, och som privatperson kan man fortfarande handla dessa i butik.

/Lennart.
Kör ni bara vatten baserade bas-färger med lösning baserde klar-lacker på lack-firmorna nu för tiden eller kör ni även solida med den mindre mängden lösnings medel blir ju egentligen ingen skillnad mot att lägga en klar-lack om jag förstått saken rätt mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

l wikberg
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 apr 2009 19:38
Ort: mora

Re: Bil-lacker

Inlägg av l wikberg » 19 apr 2009 23:16

Sedan 2007 är vi tvungna att köra med vattenbaserade färger.
Alla grundfärger och klarlacker finns endast i lösningmedels baserat, men det sägs att saker är på gång, vad jag förstår börjar det komma en del vattenbaserade grundfärger.

De flesta klarlackerna man använder i dag behöver inte spädas med förtunning, och VOC/utsläppskraven på dem är ganska hårda för tillverkarna, så på det storahela så är det mkt mindre lösningsmedel i omlopp både vid användandet och utsläppsmässigt.

/Lennart
Senast redigerad av 4 l wikberg, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Bil-lacker

Inlägg av MAX » 19 apr 2009 23:49

l wikberg skrev:Alla grundfärger och klarlacker finns endast i lösningmedels baserat, men det sägs att saker är på gång, vad jag förstår börjar det komma en del vattenbaserade grundfärger
vill minnas att det fanns en så-kallad isolations grund tidigare som var vatten baserad som man lade som skydd uppe på osäker lack som vi kallade det för.
just för att undvika att den nya lacken löste upp den gamla samt att man skulle slippa slipa bilarna plåt-rena
men tror inte att den lirade på ren plåt så då fick man alla fall lägga en lösnins-medel baserad primer i botten på ren plåt ,men kul var den lila när man lagt den och svart när den torkat samt helt lukt-fri men som sagt andnings-skydd på alltid. :P
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

l wikberg
Medlem
Inlägg: 35
Blev medlem: 18 apr 2009 19:38
Ort: mora

Re: Bil-lacker

Inlägg av l wikberg » 20 apr 2009 06:11

Ok, inget som jag stött på men måste vara ngn typ av sealer kanske, på 80 talet hade vissa bilmärken ganska elaka grundfärger, Saab :twisted: mfl, men idag är det sällan man stöter på något sådant tackochlov :lol:
Sedan man började med vattenbaserade produkter har det faktiskt blivit ännumera nogrannt att använda skyddsutrustning.
Då lösningsmedlena i vattenbaserna lättare tas upp genom huden, istället för som tidigare genom andningsvägarna, så är det friskluftsmask och gummihandskar som gäller.

/Lennart.

Skriv svar