Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Volvo XC60 regöring!
-
Ghiabi
- Ny Medlem
Volvo XC60 regöring!
Hej hej!
Ska nu i helgen ta och tvätta min XC60 för första gången. Så jag tänkte passa på och fråga vad ni tycker jag borde använda mig för sorts av produkter? Jag behöver väll ingen sorts av avfettning eller vax nu efter 2 veckor?
Skulle verkligen uppskatta om ni kunde komma med förslag om produkter jag borde använda, som är bäst för en ny bil. Kanske även en liten snabb guide på hur jag borde göra det också.
Med produkter menar jag allt som behövs från själva att tvätta till att torka.
Lite offtopic också, hur ska jag tvätta mina gummimattor?
Svar innan söndag uppskattas
Ska nu i helgen ta och tvätta min XC60 för första gången. Så jag tänkte passa på och fråga vad ni tycker jag borde använda mig för sorts av produkter? Jag behöver väll ingen sorts av avfettning eller vax nu efter 2 veckor?
Skulle verkligen uppskatta om ni kunde komma med förslag om produkter jag borde använda, som är bäst för en ny bil. Kanske även en liten snabb guide på hur jag borde göra det också.
Med produkter menar jag allt som behövs från själva att tvätta till att torka.
Lite offtopic också, hur ska jag tvätta mina gummimattor?
Svar innan söndag uppskattas
Senast redigerad av 4 Ghiabi, redigerad totalt 14 gång.
- Tantrum
- Administratör

Re: Volvo XC60 regöring!
Tjena, och välkommen till forumet!
Är bilen helt ny? Saknar den lackskydd?
Nya bilar har oftast ett lager leveransvax på sig som är gott att få bort. Detta kan vara ganska vanprydande om det samlas i skarvar och vrår osv.
Då kan det vara lönt att gå på den med avfettning av olika typ för att dels få bort detta vax, men också för att få bilen riktigt ren. Här kan också en karosslera, eller clay vara ett alternativ. Är bilen lackskyddad från handlaren eller liknande räcker det med en "vanlig" tvätt
Gummimattorna blåser du bara av med högtryck och låter droppa av medan du tvättar resten av bilen
Ställ gärna fler frågor i tråden. Du får du garanterat svar innan söndag!
Nya bilar har oftast ett lager leveransvax på sig som är gott att få bort. Detta kan vara ganska vanprydande om det samlas i skarvar och vrår osv.
Då kan det vara lönt att gå på den med avfettning av olika typ för att dels få bort detta vax, men också för att få bilen riktigt ren. Här kan också en karosslera, eller clay vara ett alternativ. Är bilen lackskyddad från handlaren eller liknande räcker det med en "vanlig" tvätt
Gummimattorna blåser du bara av med högtryck och låter droppa av medan du tvättar resten av bilen
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.
-
Göran
-
Ghiabi
- Ny Medlem
Ja den är helt ny, jag vet inte om den saknar lackskydd. Beställd från fabrik och mottagen på bilia för 2 veckor sedan.Tantrum skrev:Tjena, och välkommen till forumet!
Tack!Göran skrev:Varmt välkommen!
- Funk
- Moderator

Volvo använder inget leveransvax sedan många år så det behöver man inte bekymra sig över..
Tvätta bilen med vanligt schampo och ny svamp varje gång, eventuellt förtvätta med en mild alkalisk avfettning. Gör detta några gånger (under 2-3 veckor) innan du avfettar ordentligt och lägger på ett vanligt vax utan polermedel. Vilket som helst duger i princip.
Till hösten är det dags för att besluta om du skall lägga ett riktigt lackskydd eller om du skall köra något mera hållbart "vax". En grundlig rengörning och mild polering skall givetvis göras hursomhelst. Nya bilar är oftast mindre rena än man kan tro... Det gör dock bara gott om du pillar så lite som möjligt de första månaderna, även om moderna bilar är rätt hårda i lacken redan från fabrik så kan det gott vänta till hösten eller i alla fall sensommaren.
/Thomas
Tvätta bilen med vanligt schampo och ny svamp varje gång, eventuellt förtvätta med en mild alkalisk avfettning. Gör detta några gånger (under 2-3 veckor) innan du avfettar ordentligt och lägger på ett vanligt vax utan polermedel. Vilket som helst duger i princip.
Till hösten är det dags för att besluta om du skall lägga ett riktigt lackskydd eller om du skall köra något mera hållbart "vax". En grundlig rengörning och mild polering skall givetvis göras hursomhelst. Nya bilar är oftast mindre rena än man kan tro... Det gör dock bara gott om du pillar så lite som möjligt de första månaderna, även om moderna bilar är rätt hårda i lacken redan från fabrik så kan det gott vänta till hösten eller i alla fall sensommaren.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Stupid-Flanders
- Trogen Medlem

Välkomen hit. Kika runt lite här i de olika trådarna så får du mycket tips på olika produkter och hur man gör.
Senast redigerad av 4 Stupid-Flanders, redigerad totalt 14 gång.
Black isn't a color, it's a part time job!
-
Ghiabi
- Ny Medlem
Menar du någon sorts av vaxshampoo eller bara en helt vanligt shampoo? Vilket är det ultimata att torka med? Sämskinnn eller en mikrofiberduk?Funk skrev:Volvo använder inget leveransvax sedan många år så det behöver man inte bekymra sig över..
/Thomas
Skulle vara grymmt om ni kunde rekommendera lite olika produkter, priset har ingen betydelse!
-
linblekinge
- Trogen Medlem

Du ska investera i en våffelduk , en special microfiber duk som man torkar av bilen efter tvätt med ...
Finns att köpa för ca 200:- tex här http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... oductId=67
eller hos bollnäsbilvård och ibland här på forumet i 2 pack billigt (sonus duk)
Kolla sedan här på forumet , det finns en bra test på tvättmedel som pågår just nu
Detta är en av favoriterna http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=298
men det finns mer än detta som är bra
En alkalisk avfettning typ HD Grön rek av många , 1 liter kostar 40:- på autoexperten späs ut ca 1/20 , men det finns dom som experter på dette medel här på forumet , så leta lite så hittar du trådar om detta ..
Ett tips är att köpe en microfiberduk som man man bara har för att göra rent på insidan av bilen , tyg och plastinredning , bara fuktat med vatten
Ja köpte en grön sonax duk på mekonomen som funkar kanon till detta
Här finns en film som visar hur man gör
http://www.vibilagare.se/zino.aspx?articleID=13034
Klicka på vibilägare TV 16 mars
Förbättrade förpackningar
SONAX Mikrofiberdukar har fått nya förpackningar och dukarna är enligt leverantören tillverkade i förbättrad kvalitet. Färgerna på dukarna är anpassade till SONAX sortiment av bilvård. Röd exteriörduk för lack och krom: 45 kronor. Grön interiörduk för plast, vinyl och textil: 45 kronor. Blå glasduk för glas, speglar och plexi: 39 kronor. CIFAB (Sonax), 0302-252 41

Finns att köpa för ca 200:- tex här http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... oductId=67
Kolla sedan här på forumet , det finns en bra test på tvättmedel som pågår just nu
Detta är en av favoriterna http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=298
En alkalisk avfettning typ HD Grön rek av många , 1 liter kostar 40:- på autoexperten späs ut ca 1/20 , men det finns dom som experter på dette medel här på forumet , så leta lite så hittar du trådar om detta ..
Ett tips är att köpe en microfiberduk som man man bara har för att göra rent på insidan av bilen , tyg och plastinredning , bara fuktat med vatten
SONAX Mikrofiberdukar har fått nya förpackningar och dukarna är enligt leverantören tillverkade i förbättrad kvalitet. Färgerna på dukarna är anpassade till SONAX sortiment av bilvård. Röd exteriörduk för lack och krom: 45 kronor. Grön interiörduk för plast, vinyl och textil: 45 kronor. Blå glasduk för glas, speglar och plexi: 39 kronor. CIFAB (Sonax), 0302-252 41
Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.
-
Ghiabi
- Ny Medlem
Tack för en väldigt detaljerad och bra förklaring!linblekinge skrev:Du ska investera i en våffelduk , en special microfiber duk som man torkar av bilen efter tvätt med ...
Shampoot du linkade är vaxfritt. Är det inte smartare att köpa ett vaxshampoo då jag inte brukar vaxa bilen.
Så mikrofoberdukar är bättre gentemot sämskinn? Hur länge kan man använda sig av en mikrofiberduk respektive sämsskinn?
Jag har också hört en del snack om HD grön, är det det absolut bästa?
- Tomas88
- Medlem
HD-grön är vad jag förstått ett alkaliskt avfettningsmedel. Så även om det är bra kan man behöva en kallavfettning också.Ghiabi skrev:Jag har också hört en del snack om HD grön, är det det absolut bästa?
Själv använder jag Biltemas kallavfettning. Billigt och bra enl mig.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.
Tomas
Kör: Volvo C30 T5.
Kör: Volvo C30 T5.
- Funk
- Moderator

Rent generellt så tillför ett vaxschampo så lite vax att det kan kvitta...det skall vaxas eller lackskyddas om du är rädd om bilen ! Viktigare är då att det gör rent ordentligt och gärna är lättsköljt.
Biltemas avfettningar och även fälgrengöring är relativt billiga och helt OK.
/Thomas
Biltemas avfettningar och även fälgrengöring är relativt billiga och helt OK.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
-
Ghiabi
- Ny Medlem
Och Cherryfoam är det ultimata valet? Priset har ingen betydelse för mig. Detsamma för ett bra avfettningsmedel som går ihop med schampot jag borde välja. Ska jag köpa någon enskild rengöring för fälgarna interiören osv?Funk skrev:Viktigare är då att det gör rent ordentligt och gärna är lättsköljt.
/Thomas
Som torkning tänkte jag köpa sonus dukar från Göran (finns det ett bättre val?)
-
Göran
Jag skickar en begagnad duk så får du själv avgöra om det finns nå´t bättre. 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
Ghiabi
- Ny Medlem
Som jag sa i PM, tack så hemskt mycket!Göran skrev:Jag skickar en begagnad duk så får du själv avgöra om det finns nå´t bättre.
Jag kan fortfarande inte bestämma mig vad jag ska köra för produkter. Vaxshampo eller inte, det är en stor fråga. Som torkning har jag nu efter lite läsning bestämt mig för ett par sonus dukar från Göran.
Resten är fortfarande oklart
-
Executive
- Medlem
Jag kör HD-grön i lågtrycksspruta på hela bilen, Essex Fälgrent i lågtrycksspruta till fälgarna (GRYMT bra!!), sedan Meguiars NXT gen Car Wash (shampo). STOR hink och mycket vatten så man kan slösa rejält. Sedan avslutar jag med en "våffelduk" på utsidan och i dörröppningar (som Ditec också behandlar). I dörröppningarna etc. brukar jag även ta lite Meguiars NXT gen quick detailer som funkar jättebra!
Sen överkurs, en duk till att torka fälgar, en till däcken. Sedan på med en halvblank/matt däckglans.
Jag gör allt supernoga. Brukar kunna hålla på i 3 timmar utan problem. 2 olika fälgborstar, en liten/kort och en lång/stor plus en svamp till fälgarna/däcken. Givetvis en separat hink till fälgarna!
Det måste va bra, för när jag var på Ditec och tvättade senast så sa han som gjorde det -
"Va För hundra gubbar har du gjort med bilen"
"Vadå? vad är det som är fel?" sa jag
"Bilen ser ju helt nybehandlad ut och den är precis som en nybehandlad bil att tvätta"
Det var 10 månader sen samma kille gjorde en Ditec-behandling på bilen!
Så jag blev lite stolt över mig själv faktiskt! 
Sen överkurs, en duk till att torka fälgar, en till däcken. Sedan på med en halvblank/matt däckglans.
Jag gör allt supernoga. Brukar kunna hålla på i 3 timmar utan problem. 2 olika fälgborstar, en liten/kort och en lång/stor plus en svamp till fälgarna/däcken. Givetvis en separat hink till fälgarna!
Det måste va bra, för när jag var på Ditec och tvättade senast så sa han som gjorde det -
"Bilen ser ju helt nybehandlad ut och den är precis som en nybehandlad bil att tvätta"
Det var 10 månader sen samma kille gjorde en Ditec-behandling på bilen!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
-
Ghiabi
- Ny Medlem
Tack för en väldigt bra och detaljerad förklaring, vad använder du för däckglans? Vart införskaffar du dina varor, vilken hemsida är billigast och har bredast utbud?Executive skrev:Jag kör HD-grön i lågtrycksspruta på hela bilen, Essex Fälgrent i lågtrycksspruta till fälgarna (GRYMT bra!!), sedan Meguiars NXT gen Car Wash (shampo). STOR hink och mycket vatten så man kan slösa rejält. Sedan avslutar jag med en "våffelduk" på utsidan och i dörröppningar (som Ditec också behandlar). I dörröppningarna etc. brukar jag även ta lite Meguiars NXT gen quick detailer som funkar jättebra!
Det var 10 månader sen samma kille gjorde en Ditec-behandling på bilen!Så jag blev lite stolt över mig själv faktiskt!
Med vänliga hälsningar,
Ghiabi
-
Executive
- Medlem
Jag använder Meguiars "Hot Shine" Tyre dressing. Jag sprutar på lite på en halv tvättsvamp (eller applicator pad) och fördelar det jämnt och fint på däcken. Ska inte komma på fälgen, för då fastnar bromsdammet jättelätt sen.Ghiabi skrev:Tack för en väldigt bra och detaljerad förklaring, vad använder du för däckglans? Vart införskaffar du dina varor, vilken hemsida är billigast och har bredast utbud?
Mina Meguiars-produkter har jag köpt på Micro. Men nu när Micro har gått i konkurs så får jag beställa det på http://www.meguiars.se. Kollar du där så ser du att det kostar en hel del. Men jag är verkligen jättenöjd med produkterna jag har använt!
Övriga produkter; Essex fälgrent, HD-grön, lågtryckssprutor, svampar/tvätthandskar, microfiberdukar mm. mm. har jag köpt på bollnasbilvard.se. Funkar suveränt! Bra service och bra produker!
Det här med att tvätta och underhålla är ju egentligen inte så svårt. Bara man har rätt grejer och tvättar lugnt och ordentligt så blir det bra!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.
-
Ghiabi
- Ny Medlem
Hur bra är Sanego Waxshampoo förhållandevis till Cherryfoam och dom andra shampoon?
-
Göran
-
Göran
Skickar ett prov på Ultima i morgon! 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.