Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Volvo XC60 regöring!

Allt utvändigt arbete och produktval.
Ghiabi
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 jun 2009 22:20

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Ghiabi » 20 jun 2009 00:16

Executive skrev:
Ghiabi skrev:Gött, vad torkar du dina rutor med då? Efter strovels glasrent. Hade du ingen information om kallavfettnings frågan? :o

En microfiberduk! Det är bara att spraya på lite och sedan torka av noggrant. Blir super! :jeps

Till fälgarna rekommenderar jag en liten färgborste och en svamp. Köper du en större(längre) fälgborste också så kommer du åt att rengöra hela insidan av fälgen också.

Ang kallavfettningen vet jag inte. Har inte provat något av dom du nämner. Är väldigt sällan jag använder det överhuvudtaget. Jag kör HD-grön nu på sommaren!

Och ytteligare en fråga, HD-grön VS Terra.. vem står som vinnare och varför? :idea:
Senast redigerad av 4 Ghiabi, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Executive » 20 jun 2009 00:57

Ghiabi skrev:Och ytteligare en fråga, HD-grön VS Terra.. vem står som vinnare och varför? :idea:
Har bara provat HD-grön av dom två. Tycker att den funkar helt strålande!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Ghiabi
Ny Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 03 jun 2009 22:20

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Ghiabi » 01 jul 2009 08:03

Har nu ställt en jädra massa frågor till er angående mitt biltvättade, som tack för hjälpen ska ni få lite bilder :lol:

Bild
Bild
Bild
Senast redigerad av 4 Ghiabi, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Göran » 01 jul 2009 08:05

Snygg kärra!
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Executive » 01 jul 2009 11:36

Fin bil! :D
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av peterv » 01 jul 2009 12:47

Jag själv använder sonus tire dressing gel för däcken, denna kan även användas på svarta lister på bilen. Mycket bra produkt och den rekommenderas start :D

I Sverige kan du få tag på den hos Göran och på Bollnäs bilvårdsshop när de får in den.

:brumm
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av bustorp » 01 jul 2009 12:55

Executive skrev:
Ghiabi skrev:Och ytteligare en fråga, HD-grön VS Terra.. vem står som vinnare och varför? :idea:
Har bara provat HD-grön av dom två. Tycker att den funkar helt strålande!
Måste fråga:
Kör ni avfettningar (alkaliska eller kallavfettningar) på sommaren o i s f varför?
Det känns lite overkill.........det måste vara ett gott syfte då.........
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4085
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Funk » 01 jul 2009 13:13

bustorp skrev:
Executive skrev:
Ghiabi skrev:Och ytteligare en fråga, HD-grön VS Terra.. vem står som vinnare och varför? :idea:
Har bara provat HD-grön av dom två. Tycker att den funkar helt strålande!
Måste fråga:
Kör ni avfettningar (alkaliska eller kallavfettningar) på sommaren o i s f varför?
Det känns lite overkill.........det måste vara ett gott syfte då.........
Jag kör bara alkalier efter behov pga trädsav eller insekter och då ganska milt blandat. Kallavfettning ser jag inget behov av om man inte fått asfaltsfläckar efter vägbyggen eller liknande.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
rkoo
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 933
Blev medlem: 19 sep 2008 10:57
Ort: Stockholm

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av rkoo » 01 jul 2009 13:23

För min del blir det definitivt alkalisk varje tvätt även sommartid och kallavfettning på ev tjärprickar som verkar dyka upp lika ofta på sommaren som på vintern, nästan.

10 mil körning om dagen ger rätt mycket insekter som sitter fast så därför behövs alkalisk. Och även kraftig smuts i övrigt om det regnat lite osv.

Däremot går det mindre mängd och svagare (den alkaliska) avfettningar än vintertid för min del, men det används.
Senast redigerad av 4 rkoo, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Executive » 02 jul 2009 00:35

Jag kör milt blandad HD-grön vid varje tvätt på sommaren. Just pga insekter och trädavfall. Har inte behövt använda kallavfettning!
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av bustorp » 02 jul 2009 10:56

Jag tänker bara på alla plaster som tar stryk även av alkaliska medel.......blinkersglas, strålkastarglas, baklyktor, grill, kofångarlister, sidolister....you name it.
De torkar ut mycket snabbare.......jag gör bara punktbehandlingar där det behövs o när det behövs.
Dessutom sliter det på lackskydden o vaxerna......men det visste ni ju redan......... ;)
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Executive » 03 jul 2009 02:04

bustorp skrev:Dessutom sliter det på lackskydden o vaxerna......men det visste ni ju redan......... ;)
Men grejen är att lackskyddet (Ditec) är snart ett år gammalt på en bil jag kör. Den är fortfarande så extremt lättvättad och pärlar sig som om den vore nypolerad! :shock:

Spelade in en film där man ser avrinningen! http://www.youtube.com/watch?v=uMnbSLAx ... annel_page
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av bustorp » 03 jul 2009 10:55

Ser ju bra ut........vad använder du för schampo?
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Executive » 03 jul 2009 12:57

bustorp skrev:Ser ju bra ut........vad använder du för schampo?
Står i infofönstret i youtube! ;)

Meguiars NXT Gen Car Wash :D
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av marcus » 03 jul 2009 14:21

Vad jag har förstått så innehåller inte NXT någon form av avrinningsmedel eller "vax"? Om så är fallet är det inte schampot som ger avrinningen utan Ditecbehandlingen.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av Nisse » 03 jul 2009 15:24

Executive skrev:
bustorp skrev:Dessutom sliter det på lackskydden o vaxerna......men det visste ni ju redan......... ;)
Men grejen är att lackskyddet (Ditec) är snart ett år gammalt på en bil jag kör. Den är fortfarande så extremt lättvättad och pärlar sig som om den vore nypolerad! :shock:

Spelade in en film där man ser avrinningen! http://www.youtube.com/watch?v=uMnbSLAx ... annel_page
Dom riktiga 2komp lackskydden stoppar för alla dessa medel....men däremot vanliga vaxer typ Sonax hårdvax är snart borta om du är flitig med dessa...

Du sköter ju din bil exemplariskt, och då får man naturligtvis ut maximalt av den behandling som är gjord.... :nicka

fortsätt hålla lacken ren och snygg !! :jeps
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Volvo XC60 regöring!

Inlägg av bustorp » 03 jul 2009 16:39

marcus skrev:Vad jag har förstått så innehåller inte NXT någon form av avrinningsmedel eller "vax"? Om så är fallet är det inte schampot som ger avrinningen utan Ditecbehandlingen.
Möjligt, men det innehåller polymerer, mjukmedel o ospecificerade oljor för att "glida över ytan utan att förstöra" vid tvätt.
Då är det inte svårt att räkna ut hur vattnet reagerar på detta........funkar nog bra som avrinningsmedel.
Även polymerer kan "styras" till olika "beteenden" genom föreningar.
Jag är ingen kemist, men jag kan i a f räkna ut att det finns en anledning till att de finns i schampot........men det kan ju finnas helt andra anledningar också.
Jag kan bara inte komma på några just nu......... ;)
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Skriv svar