Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Kalkfläckar

Allt utvändigt arbete och produktval.
rekaren
Medlem

Kalkfläckar

Inlägg av rekaren » 26 jun 2009 21:36

Om ni får in en bil med MYCKET kalkfläckar vad tvättar ni denna bil med för medel och vilken dosering på medlet??
Risker?? gummilister osv....
Vet att man skall dra på en sur produkt och att det skadar lackskyddet som finns där, men har en kund som vill ha bort detta nu, sedan om de e nått lacksydd kvar bryr han sig inte om, bilen skall säljas i veckan.
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Re: Kalkfläckar

Inlägg av Nisse » 26 jun 2009 22:08

rekaren skrev:Om ni får in en bil med MYCKET kalkfläckar vad tvättar ni denna bil med för medel och vilken dosering på medlet??
Risker?? gummilister osv....
Vet att man skall dra på en sur produkt och att det skadar lackskyddet som finns där, men har en kund som vill ha bort detta nu, sedan om de e nått lacksydd kvar bryr han sig inte om, bilen skall säljas i veckan.
Har du någon flygrostborttagare så kör på detta....ett par propad på en toptool och lite buffer 2000 är också bra...kalkfläckar kan bränna fast så du kanske måste polera hela bilen rejält....

Du kan också göra en snabbvariant...tvätta om bilen skinna den...kan ge resultat..

Dom syror som finns för lack oxal osv. är ingen fara på lack...då skall man vara mer försiktig på glas..även plast är känsligt..och insteg, bågar rostfritt/alu på pick-up....men stryk all plast med någon vinylmedel t.ex. Concept Vista....innan du lägger på syra...
Det finns även speciella kalk borttagningsmedel....Strovels Acid Plus Dosering: 5 – 20 % i vatten.
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av bustorp » 26 jun 2009 22:24

Nisse skrev: Det finns även speciella kalk borttagningsmedel....Strovels Acid Plus Dosering: 5 – 20 % i vatten.
Åh, f-n......är det bara för att ta bort kalket i vattnet eller tar det fläckar på bilen?

Jag har såna retfulla fläckar som etsat sig in i glaset överallt, men jag har inte hittat något medel som funkar.
Vet ni något, mina damer o herrar :?: :?:
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 26 jun 2009 22:43

bustorp skrev:
Nisse skrev: Det finns även speciella kalk borttagningsmedel....Strovels Acid Plus Dosering: 5 – 20 % i vatten.
Åh, f-n......är det bara för att ta bort kalket i vattnet eller tar det fläckar på bilen?

Jag har såna retfulla fläckar som etsat sig in i glaset överallt, men jag har inte hittat något medel som funkar.
Vet ni något, mina damer o herrar :?: :?:
På glas kan du använda ett kromputsmedel.....olika syror skall man vara försiktig med på glas..
vanligt avkalkningsmedel för kaffebryggare vet jag dom som tvättat lacken med....och fått bort kalkringarna...men nu är vi inne på sånt jag inte kan gå i god för... ;)
Clay "lera" skall också funka....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 26 jun 2009 22:58

Innan vi fick kommunalt vatten då hade vi väldigt mycket kalk i vattnet fick tips att köpa citronsyra på Ica att lägga lite i diskmaskinen för att glasen inte skulle se så snuskiga ut även besticken blev bra då!
Så min tanke var att man kanske kunde blanda lite citronsyra med vatten i en lågtryckspruta kanske kan funka. Vet ju inte om det kan skada lacken eller glas troligvis inte glaset för dryckesglasen hände det inget med förutom att dom blev fina

/Jiiins
" En sjuk polernörd "

Skriv svar