Förarstolen var mer sliten än andra säten, men inte så illa alls sett till bilens ålder...men jag skulle vilja få till den bättre.
De medel som jag köpte innan jag behandlade förarstolen var:
- Leather Repair Kit
- Leather Re-Colouring Balm
Utseendet innan av förarstolen (övriga säten hade bara mindre skador/slitage som Re-Colouring Balm fixade perfekt):
Leather Repair Kit innehöll ett lim som härdar med värme, samt en Heavy Filler som fyller i skador/veck.
Dessa fungerade perfekt för ändamålet, men problemet var att Re-Colouring Balm endast kunde färga in läderytor som kunde suga åt sig av medlet...vilket inte var fallet efter användningen av limmet/fillern. Om lim och/eller Heavy Filler används så ska man använda en färg istället för Balm, men då blir allt också mer invecklat då man måste få till nyansen perfekt, vilket inte behövs med Balm.
Märket Furniture Clinic har en hel massa olika produkter, och jag tror att man skulle kunna få till det mesta genom att använda sig av rätt medel samt satsa tid. I mitt fall så fungerade Balm:en snudd på perfekt på alla andra säten i bilen...jag tror att varenda skavank är borta från dem, men förarstolen skulle som sagt behöva mer av en infärgning för att bli perfekt. Dock så blev resultatet betydligt bättre än hur det såg ut innan, och det best slitna partiet i ryggen är både helt och har stärkts upp för framtiden.
Resultatet efter behandlingen:
...de ytor som jag spacklade med Heavy Filler är de som syns då de inte kan färgas, dock är lädret hållbarare efter behandlingen så det kändes ändå värt att lägga på ett lager där det var mest slitet.
Om andan faller på så tänker jag nog köpa på mig ytterligare lädermedel för framtida bruk. Att få bort den "krackelerade" och spruckna ytan genom exempelvis Heavy Filler och sen gå på med en läderfärg i rätt nyans. Dock så kräver det också mer av en själv för spacklar man på för mycket så kan ytan bli för slät och steril, vilket inte heller är bra.
Nåja, jag gör en egen betygsbedömning av utfallet av förarstolen, och säger att jag gått från betyg 5 (på en 10-gradig skala) så hamnar resultatet nu på en 7:a.