Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polering av SLK-01 Svartmetallic Fler bilder

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Shareware
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 11 aug 2009 23:34

Polering av SLK-01 Svartmetallic Fler bilder

Inlägg av Shareware » 08 sep 2009 03:15

Hej!

Efter en hel del läsande bestämde jag mig för att ge mig på min första polering med maskin. Detta inlägg hoppas jag skall uppmuntra andra personer som står i startgroparna för att prova på sin egna första polering med maskin. Den maskin jag använde mig av var av typen dubbeltrissig cyclo-kopia från biltema. Putsobjektet är en SLK -01 obsidansvart metallic som kändes hård i lacken lacken enligt mig. Mina referenser är i och för sig begränsade med maskinpolering. Tyvärr glömde jag kameran dag 2 så bildmaterialet är tyvärr något begränsat.

Upplägget var följande:

DAG 1

Tvätt

1. Avfettning sprutades på a la Biltema som fick verka några minuter.

2. Avspolning med lågtryck.

3. HD-grön ca 1:20 sprutades på och fick även den verka några minuter.

4. Avspolning med lågtryck.

5. Tvätt med Sonax klassiska glansshampo och Meguiars mjuka filtöverdrag för tvättsvamp.

6. Avspolning med lågtryck.

7. Kände på lacken med handen och den kändes fortfarande sträv på vissa ställen. Tog fram clay från Meguiars och körde på de delar som behövdes.

8. Nu var bilen ren och len och bilen spolades av ytterligare en gång innan den torkades med Sonus Waffle.

Bild
Den blev så ren att jag nästan funderade på om den behövde poleras:)

Bild
Vid närmare inspektion kan man dock se en hel del repor.

Polering

9.Dags att starta med poleringen men som tur var så lyckades jag jag hejda mig då jag insåg att jag glömt att maskera. Jag kan rekommendera alla noviser att ställa upp alla saker man skall använda på en tidslinje så man inte missar något steg. Det är väldigt lätt att vara lite het på gröten och vilja slänga sig på polermaskinen i jakten på det perfekta blänket. Det får man allt som oftast tillbaka i dubbel dos.

Bild
Maskerad och klar

10.Nu äntligen fram med Menzerna Power Finish och Optipad noname trissor. Började med dörren där jag hade en repa som retat mig länge. Körde en gång och var inte nöjd. körde ytterligare en gång med full hastighet och var fortfarande inte nöjd. Fick bli ett tredje varv på dörren och nu började den se bra ut även om det inte var helt hundra enligt mig men ändå tillräckligt tillfredsställande. Det var lockande att lägga på lite tryck men jag höll tillbaka då optipaden inte skall gå under för högt tryck. Hmmm kanske skuller kört Power gloss istället då lacken verkade vara hård eller lila trissor men optipad skall ju avverka bra? Jag fortsatte bilen runt och det fick bli 2-3 varv på alla delar innan det kändes bra. Lampglas fick nöja sig med 1-2 körningar beroende på skick.

11. Torkade av med Microfiberduk från Biltemas microfiberset.

12.Dag 1 började gå mot sitt slut och dagens sista steg fick bli Kräftskiva. Detta steget rekommenderar jag inte till någon då det verkade ha föga inverkan på glansen, varken på bil eller rekondare!

DAG 2

13. Andra dagen fick första steget bli en Huvudvärkstablett! När det var överstökat gav jag mig ut i garaget igen för att fortsätta. Av någon konstig anledning hade jag inte kameran till förfogande denna dag.

14. Steg 2 i poleringen var Menzerna Super finish med gula trissor. Detta steg var mycket enklare och lättare att köra. Full hastighet på maskinen och sedan var det bara att köra på. Kändes som det tyngre jobbet nu var över. Med gula trissor kan man ju trycka lite med gott samvete där det behövs. Tyckte att glansen började komma något mer i detta steget vilket var härligt att se.

15. Torkade av med Microfiberduk från biltemas microfiberset.

16. Varje del sprayades sedan med final finish och torkades därefter med microfiber igen.

17. Äntligen var jag klar med poleringen och det var dags för lackskydd. Jag hade valt Concept New Horizon som jag började lägga med svarta trissor. Jag övergick snabbt till gula medium/soft då jag tyckte de svarta var för mjuka och bara ökade risken att gå i med rondellkanten när man minst ville det. Jag körde ut Concept New Horizon något långsammare (hastighet 4 istället för max) och lät det torka innan jag torkade bort med microfiber. Nu såg lacken bra ut. Med en mycket trött rygg såg jag nu inte framemot att göra fälgarna som jag dessutom slarvat lite med under tvätten. Men skam den som ger sig det är ju kul samtidigt!

18. Fram med HD-grön och Sonax Glansshampo och vatten i en spann som jag sedan tvättade fälgarna med och spolade av.

19. Till fälgarna skulle jag prova Sonax fälgförsegling med nanoteknik som jag inhandlat för en spottstyvel under Micros sista dagar. Fälgarna torkades noga då de inte får vara blöta när detta används. Fälgförseglingen sprayades på och fördelades med en applicator från biltema. Resultatet av fälgförseglingen återstår att se men jag är något skeptisk till detta medel. Om hållbarheten inte är väldigt bra så är det inte så mycket att ha då glansen inte imponerar särskilt mycket. Tiden får ha sin dom.

20. Nu var det dags för gummilisterna! Då bilen jag polerade är en SLK och plåtcab är det mängder med gummi i takkonstruktionen. Därför kändes vinylmedlet viktigt. Jag vill inte ha silikon i vinylmedlet då det mjukar upp gummi och gör det sladdrigt på sikt. Valet föll till sist på Sonus Tire & Bumper dressing gel som skall vara silikonfritt och ge en naturlig glans eller mer beroende på hur man lägger det. Lukten av medlet var blandade känslor. Hawaian tropic cocosolja är nog bästa beskrivningen och det kändes ganska fett som alla vinylglanser. Jag lade detta runt alla lister och däck och de fick en fin svart glans även om man kunde urskilja lite lila oljeskimmer på vissa ställen. Kanske pga ojämn applicering. Provade även att smörja mina gnisslande torkarblad och det funkade klockrent gnisslet försvann och inga spår från medel på vindrutan. ycker alltid det är så trist att dra på vinylmedel och fläcka ner den nyvaxade lacken men sonus Tire & bumper dressing gel var ganska lätt att torka bort från lackerade ytor där man missade.

21. Som sista steg fick rutorna sig lite Mr muscle glasputs också.

DAG 3

Fick bli Avrinnings-bild/video istället för de traditionella trädbilderna då vädret ej tillät annat :? .

Bild
Video
Bild
Som en Solfjäder

Mina bästa tips!

1. Slarva inte med tvätten!

2. Se till att ha många microfiberdukar att torka av med. Vips är en skitig osv. du behöver fler än du tror, Tar dom slut står du där.

3.Maskera alla plast- och gummi-detaljer ordentligt. Slarv skapar bara merjobb senare.

4. Börja i tid och räkna med min 10-12 timmars jobb om det är första gången dur gör det och vill göra det ordentligt.

5. Se till att du har bra ljus. Dåligt ljus är som att gå i mörker. Du ser inte vad du gör och inte heller hur det blir.

6. Ät och drick ordentligt så du inte tappar fokus. Jag drack ca 4 liter per dag(Kräftskivan exkluderad :lol: )

Nu blir det Ultima Paint guard plus eller fireglaze på det här nästa gång.

Edit: Lade till ytterligare bilder i under något bättre förhållanden. Tyvärr efter körning i regn och alla som haft en svart bil vet vad det innebär!

Bild

Bild
Senast redigerad av 5 Shareware, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Polering av SLK-01 Svartmetallic

Inlägg av Tantrum » 08 sep 2009 05:50

Kanonsnyggt!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

peterv
Medlem
Inlägg: 353
Blev medlem: 02 jun 2009 16:29

Re: Polering av SLK-01 Svartmetallic

Inlägg av peterv » 08 sep 2009 09:42

Ser riktigt blankt och fint ut. Kräftskivor kan förstöra ens polerplaner...det vet jag :jeps
Senast redigerad av 4 peterv, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: Polering av SLK-01 Svartmetallic

Inlägg av jojje » 08 sep 2009 14:32

Snyggt :jeps .
Senast redigerad av 4 jojje, redigerad totalt 14 gång.

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Polering av SLK-01 Svartmetallic Fler bilder

Inlägg av Executive » 08 sep 2009 17:12

Ser bra ut! Snyggt jobbat! :jeps

Ang. Sonax fälgförsegling så tycker jag att den var riktigt dålig. Den drog åt sig mer bromsdamm än innan! :shock: Jag har stora bromsar så det blir MYCKET bromsdamm.

Jag körde en vända Ultima Paint Guard Plus istället och då blev fälgarna riktigt blanka plus att skyddet var betydligt bättre! :best Ska lägga på lager 2 på fälgarna och lager 3 och 4 (bilen står i garaget på natten och 'vilar') på bilen i helgen! :nicka Använde förresten en frotté-applikator till fälgarna.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Polering av SLK-01 Svartmetallic Fler bilder

Inlägg av Jiiins » 08 sep 2009 17:24

Snyggt jobbat på en najs bil ;)


/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Inlägg: 4907
Blev medlem: 30 dec 2008 02:01
Ort: ARBRÅ/HÄLSINGLAND
Kontakt:

Re: Polering av SLK-01 Svartmetallic Fler bilder

Inlägg av Nisse » 08 sep 2009 18:13

Blir lite tungt om man skall nöta med en Cyclo kopia...men det är slutresultatet som räknas och det ser väldigt bra ut Shareware... :jeps

Du har helt rätt angående tidsaspekten....Skall man få bra resultat så skall man inte rusa igenom arbetet...utan ta god tid på sig och vara noga.. !! ;)

Jag tycker du skall välja Ultima Paint guard ! ;)
Senast redigerad av 5 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
Bild
MVH Nisse

Användarvisningsbild
bustorp
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 982
Blev medlem: 18 sep 2008 19:08

Re: Polering av SLK-01 Svartmetallic Fler bilder

Inlägg av bustorp » 08 sep 2009 18:15

Bra jobbat o underhållande läsning.....det gillar vi.
Senast redigerad av 4 bustorp, redigerad totalt 14 gång.
Besserwissers wisser besser
Gammalt djungelordspråk

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Polering av SLK-01 Svartmetallic Fler bilder

Inlägg av mortil » 08 sep 2009 21:17

snyggt. bra skrivet också .

gällande kräftskiva och blankhet så de enda jag kan komma på att de hjälper är väl att få ögonen blankare på rekondaren ;)
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Skriv svar