mikkiz skrev:Manor skrev:mikkiz skrev:Hur tycker du Master sealant fungerar? Tål den nå starkare avfettning?
Jag är lite kluven. Den är lätt att lägga, resultatet blir bra och har väl en hyfsad hållbarhet.
Den användes ett år på min mammas Mazda 3, men tog mycket stryk på vintern.
Prislappen är ju inte i paritet till vad man får. Jag väljer Glare Professional Polish framför den i alla avseenden.
Jag har kört många lager med Glare under åren, men knappt gjort av med mer än 2,5 flaska Glare Professional Polish, och för mig fungerade ett lager ungefär 9-10 månader över en vinter.
Då ska jag ta å testa glare till hösten
Kör du endast prof. Polish eller även micro finish?
Detta blir lite off topic då svaret handlar om Glare och inte Volvon...
I detta fallet var Volvon redan polerad och omhändertagen, och då lades endast lackskyddet som alltså heter Glare Professional Polish. Glare Micro Finish är en helt ok polish att använda. Det är väldigt milt och ger ett blankt fint resultat (innehåller även fillers). Några direkta repor tar man dock inte bort om inte lacken är väldigt mjuk och då i kombination med en grövre trissa. Jag ser Glare Micro Finish som en "cleaner" eller milt polish och alltså något som ger "blänka" och skulle kunna användas som ett sista steg innan lackskyddet läggs. Om man då använder Glare professional Polish så behöver inte den avtorkade ytan efter Micro Finish spritas, utan ger en grundyta (primer).
Glare har även kraftigare medel som heter Spider och KnockOut där den senaste är grövst. Ingen av dessa medel gillar jag personligen. KnockOut är som en pasta och Spider är alldeles för rinnigt. Det finns betydligt bättre polermedel av grövre typ än bägge dessa.
Det som är lite intressant med Glare Professional Polish är att det är lätt att lägga, luktar gott, lätt att torka av, ger en väldigt blankt och fin lackyta och har en riktigt hyfsad hållbarhet. Lackytan blir hal och glatt, men ger inte mycket till "pärlning" utan vattnet glider mer av i sjok men tillhör inte de bästa. Det går att lägga i flera lager om man vill, men hur mycket det ger är väl upp till en själv. Jag brukar då lägga ett ytterligare lager vid första tvätten...eller lite då och då om andan faller på. Det går väldigt snabbt att lägga ett nytt lager då det är så lättarbetat.
En ytterligare sak som gör det lite unikt är att det motstår värme betydligt bättre än de flesta andra lackskydd. Jag har bl.a behandlat fälgar, bromsok, ändrör/slutrör...t.o.m en Weber gasolgrill vid ett tillfälle
.
Glare är det lackskydd som jag alltid kommer tillbaka till lite då och då. Jag köpte på mig en hel del Glare produkter vid ett tidigare tillfälle, och mig veterligen så har de inget egentligt "bäst före datum" men bör ju förvaras i hyfsat normal rumstemperatur och inte utsättas för frost eller extrem värme...liksom de flesta bilvårdsprodukter (här är ju exempelvis CarPro lite mer knepigt då hållbarheten oftast bara är ett/något år, vilket känns lite sisådär om man köper en större mängd).
Glare är nog alltid mitt första tips till någon som vill ta bilvårdandet till nästa steg sett till Turtle från macken.
Jag ska inte säga att det är bäst, för det finns drösvis med medel och alla har sin styrka, men det är smidigt och lättjobbat. Vill man gå vidare till andra medel, om man blir riktigt biten, så kan det ändå användas till exempelvis fälgar eller annat...det finns alltid något användningsområde.