Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Nissan S14

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Nissan S14

Inlägg av mortil » 18 nov 2008 23:16

då så har jag börjat ta mig ann den röde S14 som står i vårat garage. står inte ut med att den ser ut som den gör.

körde motorhuven idag. så här va förekortet
Bild

Efter Roterande med Lammull och Fastcut plus, Toptool med vita hårda och Gul kork, Toptool mjuka blå med gul kork, Toptool svarta våfflade med Fireglaze Compound och sen svarta mjuka våfflade med Fireglaze
Bild

Bild

Mer kommer om några dagar :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Nissan S14

Inlägg av Tantrum » 18 nov 2008 23:36

Får väl vara först här också då :)

Riktigt snyggt alltså!
Ser ut som en tillstymmelse till repa på mittersta bilden, precis till vänster om reflektionen av lysrören. Stämmer det eller är min skärm vanskapt?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Nissan S14

Inlägg av Jiiins » 18 nov 2008 23:38

Snyggt jobbat!
mortil det såg bra ut här med.... :roll:
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nissan S14

Inlägg av mortil » 18 nov 2008 23:43

Tantrum skrev:Får väl vara först här också då :)

Riktigt snyggt alltså!
Ser ut som en tillstymmelse till repa på mittersta bilden, precis till vänster om reflektionen av lysrören. Stämmer det eller är min skärm vanskapt?
det stämmer . ska dit i morrn igen och ge mej på med excenterslip tryckluftsdriven och våtslipa lite. tänkte åtminstone få huven 100% mest för att det är skoj . resten ska också läggas ner x antal timmar på men inget våtslipande
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Nissan S14

Inlägg av MAX » 17 dec 2008 00:36

Hej mortil hur går det med våtslipandet av bilen är väldigt nyfiken har ju sett att du gjort underverk med andra bilar som sett sin bästa dagar.
Har själv provat på corsan som jag asbinet polerade förra veckan, det var för ca 1,5 år sen efter när jag hade lackat om den blev både apelsinskal ,torrsprut+lite rinningar på den men ganska blank alla fall.
Hur som helst köpte lite våt- slip papper 3m 1000korn+2000korn lite 3m grov rubbing.3m fin rubbing av billackeraren som jag handlat färgen av.
Som vanligt så är man ju lite ivrig när man ska göra någonting har lite bråttom så att säga :roll: .så jag började med att slipa huven för hand med kloss och 1000papper mjukade inte ens upp papperet i vatten :oops: doppade papperet i en burk med vatten och satte i gång. Tyckte det var bra klipp i så pass grant papper(van med torrslip 240)skvättade på hela huven och slipade tyckte att jag bara tog topparna torkade av med trasor gamla lakan o örngot, :twisted:
Gjorde om samma sak med 2000papper(inte heller uppmjukat)torkade av med trasor, och så på med grov rubbing lilla makitan (osilerande)mediumtrissa någonting sen börja jag polera(flytta runt rubbingen) :lol:
avtork trasa fin rubbing samma trissa (flytta runt polermedlet) :twisted: polerat o klart torkade av med trasor
såg resultatet :evil: tänkte att det här gör jag alldrig om nån mer gång.det enda man såg var sliprepor och en halvblank motor huv.Men skam den som ger sej så jag läste på lite gjorde om jobbet med uppmjukade papper rikligt med vatten efter våtslip, rengöring med lacknafta( sparsamt)stora roterande maskin hårdare trissa grov rubbing.fint polermedel torkade denna gång av med frottehanduk men jag hade inte uppfattat att man skulle sprita eller tvätta efter polering :( så jag la på lite turtle vaxpolish som jag gnuggade av med samma frottehanduk som jag hade till polermedlet :P men det blev inte bra ska jag säga men bättre.
Men som sagt var det var då nu har jag dock fått ordning på lacken efter mycket slipande o polerande
så man får väl vara ganska nöjd med resultat och se det som ett övnings objekt.Nog om detta började klia i skrivar-fingrarna .Lägg gärna ut lite bilder och beskrivningar av ditt projekt verkar för-övrigt vara en riktigt trevlig bil så lite fakta om bilen skulle vara intressant. Mvh Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nissan S14

Inlägg av mortil » 17 dec 2008 21:29

oj nu ska vi se :P ha kommit en bit iaf . men nu måste bilen ut och tvättas av en gång igen innan ja fortsätter. ha sprättat massa skit på den :(

ja ha enbart kört med 2000 papper och 4000 abralon (?) på tryckluftdriven oscillerande maskin avsedd för lackkorrigeringar på större ytor och på mindre ytor kör jag givetvis för hand!! efterpoleringen gör jag med 3M fastcut PLUS och stor lammullshätta på min roterande flex och nöter sen på tills jag tror resultatet är bra. torkar bort och kollar fall jag missat något. fortsätter sen ytan med vita hårda på Toptoolen och FC+ för att sen avsluta med blå mjuka på Toptoolen och 3M extrafine efter de har jag dragit ett varv med Fireglaze för o få en hum om slutresultat . ha varit riktigt skoj . motorhuven är helt klar .
har tyvärr inte hunnit ta mig tid och slutföra projektet då vi har fruktansvärt stressigt innan jul på mitt jobb och allt med julklappar o sånt tjaffs tar tid . puh .

MEN bilder kommer så fort jag fått tiden att räcka till :D
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Nissan S14

Inlägg av Tantrum » 17 dec 2008 22:50

mortil skrev:oj nu ska vi se :P ha kommit en bit iaf . men nu måste bilen ut och tvättas av en gång igen innan ja fortsätter. ha sprättat massa skit på den :(

ja ha enbart kört med 2000 papper och 4000 abralon (?) på tryckluftdriven oscillerande maskin avsedd för lackkorrigeringar på större ytor och på mindre ytor kör jag givetvis för hand!! efterpoleringen gör jag med 3M fastcut PLUS och stor lammullshätta på min roterande flex och nöter sen på tills jag tror resultatet är bra. torkar bort och kollar fall jag missat något. fortsätter sen ytan med vita hårda på Toptoolen och FC+ för att sen avsluta med blå mjuka på Toptoolen och 3M extrafine efter de har jag dragit ett varv med Fireglaze för o få en hum om slutresultat . ha varit riktigt skoj . motorhuven är helt klar .
har tyvärr inte hunnit ta mig tid och slutföra projektet då vi har fruktansvärt stressigt innan jul på mitt jobb och allt med julklappar o sånt tjaffs tar tid . puh .

MEN bilder kommer så fort jag fått tiden att räcka till :D
Så det blev en tryckluftsdriven maskin? :)

Vad blev det för nån, och är du nöjd? :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Nissan S14

Inlägg av TommyJ » 17 dec 2008 23:01

ja vill me ha tryckluftsdriven... fast ja måste ha större kompressor först. vilket inte du lider av direkt :D
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nissan S14

Inlägg av mortil » 18 dec 2008 00:16

TommyJ skrev:ja vill me ha tryckluftsdriven... fast ja måste ha större kompressor först. vilket inte du lider av direkt :D
haha nej :D man kan koppla på mycke skit på den :) vi kan dra ett rör hem till dig :) de orkar nog trycka de också :D

underbart med tryckluft tycker jag .

nästa inköp blir en tryckluftdriven sån liten polermaskin som Extreme hade med sig :)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

MAX

Re: Nissan S14

Inlägg av MAX » 18 dec 2008 20:49

Verkar som din nissan kommit till himmelriket (dina övriga projekt åckså) till skillnad mot vad jag utsätter mina objekt för skäms på mej :oops: ska bli kul att se det färdiga resultatet framöver tycker att det är bra att du gör detaljerade beskrivningar av dina arbeten så att vi andra kan ta del av dom och förhoppningsvis själva kunna använda oss av dom den dagen det blir dags att göra något liknande.Visserligen är det ingenting man gör i brådrasket men ska man tänka på vad en omlackering skulle kosta så finns det väldigt mycket pengar att spara alla fall om man gör det åt sej själv,samt att det går ju att rädda en bil som exempelvis blivit omlackad men på ett eller annat sätt inte blivit så bra. Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nissan S14

Inlägg av mortil » 07 jan 2009 00:01

nya bilder kommer ikväll :P blev riktigt nöjd med resultatet :D
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nissan S14

Inlägg av mortil » 07 jan 2009 00:23

Då ska vi se :)
vingen och bakluckan i uselt skick .
Bild

Bild


Nu började jag våtslipa med 2000 papper :) mycke vatten, viktigt att se till så det är ordentligt blött.
sen polerade jag bort det värsta med Roterande och Lammull, lammull kör jag med för att det avverkar mer och håller lägre Temperatur än vanliga skumhättor och är trevlig att arbeta med. Medlet jag använde var 3M fastcut PLUS.

Bild

körde sedan roterande med Medelhård och Menzerna IP
Bild

Djupstudie av lacken.
Bild

Vingen kontra bakluckan . blev mycket bättre. tjejen tyckte det såg bättre än nylackat ut :) så ja får väl nöja mig där :) använde en annan Ultrafin finish som var grym måste jag säga. första gången jag använt den .
Bild
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Nissan S14

Inlägg av Jiiins » 07 jan 2009 00:29

Snyggt jobbat! ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nissan S14

Inlägg av mortil » 07 jan 2009 00:30

FORUMET KLIPPER BILDERNA . är det bara mig det blir så för ? jävla irriterande är de .
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Nissan S14

Inlägg av Tantrum » 07 jan 2009 08:59

Forumet klipper bilderna ja. Samma sak i Garageträff-tråden :(

Du har ingen närbild på vingen/ bakluckan efter bara lamull + FC Plus?

Vad använde du för medel i sista poleringssteget? 3M Ultrafina? Eller var polishen bara ultrafin? :)

Ser grymt ut i vilket fall! Snyggt jobbat!
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Göran

Re: Nissan S14

Inlägg av Göran » 07 jan 2009 10:28

Jag skulle ha fixat att forumet inte klipper bilerna, men det kostar 1500:- + moms.
:oops:
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nissan S14

Inlägg av mortil » 07 jan 2009 12:09

Tantrum skrev:Forumet klipper bilderna ja. Samma sak i Garageträff-tråden :(

Du har ingen närbild på vingen/ bakluckan efter bara lamull + FC Plus?

Vad använde du för medel i sista poleringssteget? 3M Ultrafina? Eller var polishen bara ultrafin? :)

Ser grymt ut i vilket fall! Snyggt jobbat!

Nej tyvärr har ja inga bilder på de :( men jag ska försöka ge mig på bakluckan på torsdag så då kan jag ta lite bilder på poleringen efter enbart lammullen .

vet tyvärr inte vad medlet heter har bara en flaska det står ultrafin . och det inte är 3M (knepigt för o va mej)


Vad gäller att forumet klipper bilderna ? kan vi inte starta en insamling eller nått ? :P
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Nissan S14

Inlägg av Tantrum » 07 jan 2009 12:18

Har aldrig sett finishen efter enbart lammull efter våtslip, så det hade varit kul att se! Ta, som sagt, gärna en bild eller två :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Nissan S14

Inlägg av marcus » 07 jan 2009 15:02

mortil skrev:vet tyvärr inte vad medlet heter har bara en flaska det står ultrafin . och det inte är 3M (knepigt för o va mej)
Ser mkt bra ut. Du avslutade inte med P4000? Jag föredrar att använda finare papper för att inte behöva polera ihjäl sig. Vad tyckte du om polishen och vilken färg hade den?
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Nissan S14

Inlägg av mortil » 07 jan 2009 17:41

marcus skrev:
mortil skrev:vet tyvärr inte vad medlet heter har bara en flaska det står ultrafin . och det inte är 3M (knepigt för o va mej)
Ser mkt bra ut. Du avslutade inte med P4000? Jag föredrar att använda finare papper för att inte behöva polera ihjäl sig. Vad tyckte du om polishen och vilken färg hade den?
tjo :) nej denna gången gjorde jag inte det mest för att testa hur mycket slipande det blir extra. men kan säga att jag i fortsättningen kommer köra 4000 papper efter 2000 tror man sparar väldigt mycket på de :)

väldigt mörk sörja på halvlitersflaska :) står ultrafin på den :P finns även en fin och en medium.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Skriv svar