Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Testhuv: Fire Glaze v. Würth Glansförsegling v. Quick Finish

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
pake
Medlem
Inlägg: 182
Blev medlem: 11 apr 2009 01:29

Re: Testhuv: Fire Glaze v. Würth Glansförsegling v. Quick Fi

Inlägg av pake » 01 dec 2009 20:40

Låter ju intressant med den där foamed woll trissan med lätt gång i, men en liten fråga då om städningen alltså om den städade till klart för lack-skydd,samt då om det var på en mjuk eller hård lack du testade på.
frågar då pga att optipaden som det är bra hugg i med en finare polish inte lämnar en klar yta för lack-skydd på en mjukare lack utan då kräver att man kör efter med en skumtrissa

Sedan en fundering till ang collonite vaxet då jag själv har lite funderingar på det här med den feta ytan jag får efter avrork av mina försök att lägga lack-skydd på den här svarta huven(förutom quick-finishen om jag jobbar den rejält så att säga)och då fireglassen som tyvärr då istället medför att huven måste poleras om alltså blir det torrt eller fett efter avtorket av colloniten samt vad är cobwebs
Det var den svårpolerade solida mörkblå lacken på Porschen jag provade på, det jag menade med "städade bra" var att inga polerrosor eller hologram kunde synas trots att jag bara kört med roterande maskin, det var i princip så bra att det var klart för lackskydd, nu körde jag Ultima Paint Prep med dubbelhuvudmaskin efter men det är överkurs.

Collinitevaxet ger ingen fet hinna på lacken utan är "torr", den blir bäst om det läggs på ganska tunnt för hand och torkas av mycket väl när det torkat. "Cobwebs" är de tunna repor som syns som ett ringmönster (spindelnät) kring en ljuspunkt (var man än lyser), det är slumpvisa repor av diverse orsaker som ofta finns i en lack som är några år och lite sliten.

Fick den feta hinnan efter Wurth glansförsegling på den svarta Audin men den försvann helt efter första tvätten. Det är tydligen viktigt att glansförseglingen härdar i ca 24 timmar och då inte utsätts för fukt. Det kan också vara idé att prova med Wurth Polymerförsegling som funkar som s.k. detail spray. Jag använder den för att ibland "fylla på" Glansförseglingen efter tvätt. Skulle vara intressant att se den på din provhuv över Glansförseglingen.
Senast redigerad av 4 pake, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Testhuv: Fire Glaze v. Würth Glansförsegling v. Quick Fi

Inlägg av MAX » 06 dec 2009 18:52

pake skrev:
Låter ju intressant med den där foamed woll trissan med lätt gång i, men en liten fråga då om städningen alltså om den städade till klart för lack-skydd,samt då om det var på en mjuk eller hård lack du testade på.
frågar då pga att optipaden som det är bra hugg i med en finare polish inte lämnar en klar yta för lack-skydd på en mjukare lack utan då kräver att man kör efter med en skumtrissa

Sedan en fundering till ang collonite vaxet då jag själv har lite funderingar på det här med den feta ytan jag får efter avrork av mina försök att lägga lack-skydd på den här svarta huven(förutom quick-finishen om jag jobbar den rejält så att säga)och då fireglassen som tyvärr då istället medför att huven måste poleras om alltså blir det torrt eller fett efter avtorket av colloniten samt vad är cobwebs
Det var den svårpolerade solida mörkblå lacken på Porschen jag provade på, det jag menade med "städade bra" var att inga polerrosor eller hologram kunde synas trots att jag bara kört med roterande maskin, det var i princip så bra att det var klart för lackskydd, nu körde jag Ultima Paint Prep med dubbelhuvudmaskin efter men det är överkurs.

Collinitevaxet ger ingen fet hinna på lacken utan är "torr", den blir bäst om det läggs på ganska tunnt för hand och torkas av mycket väl när det torkat. "Cobwebs" är de tunna repor som syns som ett ringmönster (spindelnät) kring en ljuspunkt (var man än lyser), det är slumpvisa repor av diverse orsaker som ofta finns i en lack som är några år och lite sliten.

Fick den feta hinnan efter Wurth glansförsegling på den svarta Audin men den försvann helt efter första tvätten. Det är tydligen viktigt att glansförseglingen härdar i ca 24 timmar och då inte utsätts för fukt. Det kan också vara idé att prova med Wurth Polymerförsegling som funkar som s.k. detail spray. Jag använder den för att ibland "fylla på" Glansförseglingen efter tvätt. Skulle vara intressant att se den på din provhuv över Glansförseglingen.
Då låter det som foamed woalt-rissan är en riktig fin trissa för lite mjukare lacker med då bra bett och fint slutresultat :P
samt även fint med collonitvaxet som ej lämnar den här feta ytan efter avtork,

Samt så vet jag nu att det även inte gör så mycket med den här feta ytan som då försvinner efter första tvätten ,förutsatt att skyddet gör sitt jobb vilket då är viktigare än att bilen ser perfekt ut när man lämnar ut den så att säga :P nu när man vet att det kan bli så,så känns det bra :P
så man slipper gå och tro att man gjort ett dåligt underarbete med inbillade hollogram :lol:

Som sagt bara en huv i mitt fall men lärorikt :mrgreen: för framtida mörka mjuka solida lacker har ju då även testat att polera bort den här feta ytan med hjälp av mf-duken men då mer eller mindre fått repor pga av den här känsligheten samt då fortfarande haft kvar den feta ytan :evil:

Men som sagt bara att vänta en vecka eller två oavsett lackskydd som lämnat den här feta ytan och tvätta bilen varsamt så är det problemet löst :brumm

Sen apropå dom här cobwebsen som jag nu vet vad det är fast inte märk av än(eller inte sett)kontrollerar man det bäst med en liten rund ljuskälla typ ficklampa då jag som sagt inte märkt av dom med exempelvis halogen-lampa som då lyser upp ytan lite annorlunda så att säga samt går det att polera bort dom utan att skada lacken mer än den redan är så att säga :P

Eller om det då är en ny lack som gäller :?: fast går det att dölja dom med exempelvis Wurth Polymerförsegling så är det ju ett bättre allternativ än en omlack men kan ju vara bra att veta om man råkar ut för detta så man förklara detta för en bilägare som man haft nöjet att hjälpa att det är kört så att säga, men att det går att dölja men ej polera bort,Utan att göra mer skada än nytta :shock:
mvh max.

Skriv svar