Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polerings-asbinent vs konsument

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
MAX

Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av MAX » 12 dec 2008 22:33

Vad gör man när man nästan vill fråga grannen om man ska polera deras bil gratis bara för att få polera! :D .
Man tager vad man haver i detta fall en opel corsa -90 som sjunger på sin sista vers.
Vilket även mina trissor börja göra so shit happens . Bilen för övrigt köpte den för 3500kr har haft den i 3år kostat ca3500kr i reparationer och underhåll, dyraste utgiften färg ca 2000kr.
Utgångsläge ej tvättad på ca 3mån vaxad innan med turtels nano vax( vad det ska vara bra till skiten sitter bergfast)okej inte rengjord på länge som sagt var.Har nu gjort allt man inte ska göra? dvs tvättat bilen med med diskmedel (yes) blandat i sprayflaska med vatten duschat på torkat efter med grov mf blev inte rent ska jag säga men!ska det poleras så ska det :twisted: tänkte att vaxet får ta den sista skiten : :evil: twisted:
Vaxet i fråga biltemas supervax som jag använde till volvo 480n.
laddade julas gula trissa nersvarad till min lilla darling makitan 125mm ocillerande körde på hela bilen löste sista lorten mycket bra dom prickarna som inte släppte pillade jag bort med nageln(förlåt). :oops
före bild
polerings -asbinent vs konsument 005.jpg
efter rengöring?
polerings -asbinent vs konsument 008.jpg
efter vaxning[attachment=0]polerings -asbinent vs konsument 019.jpg[/attachment :
körde av vaxet med blå mjuk trissa för övrigt ej rengjord efter invaxning av volvon men har man asbinent så har man.Vill inte rekomendera detta arbetsförfarande :oops: men a man got a do what got to do.
I alla fall så blev jag gladare av en renare bil dessutom lite blankare .Max
Bilagor
polerings -asbinent vs konsument 019.jpg
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av Tomas88 » 13 dec 2008 00:01

Inte illa.

Fasen var man vill polera sin egen bil nu när man ser på alla bilder.
Men har ju inget uppvärmt garage. Och ingen höjdare att polera i minusgrader.
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av mortil » 13 dec 2008 00:27

känner igen de där med abstinens .. :P

dock så har jag ju räddat vintern :) har ju S14 som jag våtslipar.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av Tantrum » 13 dec 2008 11:04

MAX skrev:Vad gör man när man nästan vill fråga grannen om man ska polera deras bil gratis bara för att få polera! :D .
Hehe, jag frågade min polare om jag inte skulle polera upp hans Vectra under julledigheten. Det tyckte han verkligen att jag skulle göra :) Misstänker dock att det kan bli fler bilar eftersom de bor i ett flerfamiljshus.

Två bilar inbokade under julen än så länge :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av MAX » 13 dec 2008 13:29

Jaha då har man varit i garaget och inspekterat gårdagens asbinent polering!
Gjorde ju allt man inte ska göra men resultatet blev över förväntan :shock:
Använde ju biltemas supervax direkt på inte allför ren lack men det funkade ju kanon gjorde verkligen ren lacken, körde ju alltihopa med ossilerande man riktigt såg smutsen följa med och blanda sej med vaxet :twisted:
trissan blev svart innan jag var klar(gul från början) körde sedan av alltihopa med blå trissa som jag skrivit tidigare i inlägget med 480n så skräpade det nästan ingenting under avpoleringen av vaxet.torkade sedan av med mf-duk.Här kommer lite nya bilder i dagsljus.kände för övrigt på lacken och kan säga att den kändes väldigt hal och hård bra med andra ord,kanske man kan kalla supervaxet för en vaxpolish både rengör och vaxar.Kan ju säga att vaxet är väldigt lättarbetat. Men man ska naturligtvis tvätta bilen ordentligt först.
polerings -asbinent vs konsument 022.jpg
polerings -asbinent vs konsument 023.jpg
polerings -asbinent vs konsument 024.jpg
Som sagt var vill inte rekomendera detta arbets sätt är nog det sämsta man kan göra på en lack.
Men har man en inte allt för värdefull bil utan en så kallad slit o släng bil så funkar det alla fall för mej.
Max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av Tomas88 » 13 dec 2008 14:18

Väldigt fin för att vara en Opel Corsa -90 i alla fall. :)
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av Tantrum » 13 dec 2008 19:12

MAX, lägger du både på och torkar av vaxet med skumgummirondell?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av MAX » 13 dec 2008 19:50

Tantrum skrev:MAX, lägger du både på och torkar av vaxet med skumgummirondell?
I det här fallet gjorde jag det funkade kanon körde med ossilerande maskin jobbade in vaxet duktigt först som en polering kan man säga körde på hela bilen först, bytte till en mjukare trissa och polerade bort överflödet av vax blev kanon bra (enligt mej själv)blev bara ytterst lite vax-damm kvar på bilen sedan torkade jag lite lätt med mf-duk syntes knappt på duken att jag använt den.
Annars brukar jag lägga vax med maskin för att sedan torka med mf-duk fast i det här fallet gjorde jag ett undantag hade ju som sagt polerings-asbinent . Men jag kommer säkert att göra om det igen.
Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av Tantrum » 13 dec 2008 23:18

Ok. Alla sätt är ju bra utom de dåliga! :) Passa så att du inte repar lacken bara.

Känns som att mikrofiber är det minst aggresiva metoden att torka av vaxet. Bilen var ju vit, vilket kan göra det lite svårt att upptäcka repor och hologram. Det vore ju synd att upptäcka defekter man skapat efter sista steget när man polerat och vaxat en mörkare lack, där defekterna syns lättare :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av MAX » 14 dec 2008 08:57

Tantrum skrev:Ok. Alla sätt är ju bra utom de dåliga! :) Passa så att du inte repar lacken bara.

Känns som att mikrofiber är det minst aggresiva metoden att torka av vaxet. Bilen var ju vit, vilket kan göra det lite svårt att upptäcka repor och hologram. Det vore ju synd att upptäcka defekter man skapat efter sista steget när man polerat och vaxat en mörkare lack, där defekterna syns lättare :)
Naturligtvis men som jag skrivit tidigare i detta inlägg så sjunger både trissorna och bilen på sista versen samt att det här är nog det sämsta man kan göra på en lack, vågar nog inte tänka på hur det skulle sett ut på en mörkare lack :cry:
:P Har nu äntligen fått fingrarna ur rumpan och beställt lite nya grejor att polera med denna gång blir det rubbet med menzerna polerpaket 2 inne-hållande ip, ff ,finalinspection340, fireglass lackskydd,mf-duk,har även beställt quickfinish140,nya trissor hårda mjuka sprängd,kall o akalisk avfettning,. Så nästa bil får bli ett tentamen prov på det jag lärt mej hittills fast jag vet att det är långt kvar tills man blir full-lärd?(fast det blir man alldrig)men det är väl tur det .Det är ju utmaningar som räknas kommer säkert att dyka upp många problem fram- över fast dom är ju till för att lösas.exempelvis på det här forumet.
Som någon skrivit tidigare i något forum(kom inte ihåg var)men ju mer man lär sej ju svårare blir det.
Det är inte alltid det dyraste eller mest komplicerande sättet som är den bästa lösningen.
Tur vi har varandra så att säga.MVH Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Polerings-asbinent vs konsument

Inlägg av Tantrum » 14 dec 2008 10:44

MAX skrev:
Tantrum skrev:Ok. Alla sätt är ju bra utom de dåliga! :) Passa så att du inte repar lacken bara.

Känns som att mikrofiber är det minst aggresiva metoden att torka av vaxet. Bilen var ju vit, vilket kan göra det lite svårt att upptäcka repor och hologram. Det vore ju synd att upptäcka defekter man skapat efter sista steget när man polerat och vaxat en mörkare lack, där defekterna syns lättare :)
Har nu äntligen fått fingrarna ur rumpan och beställt lite nya grejor att polera med denna gång blir det rubbet med menzerna polerpaket 2 inne-hållande ip, ff ,finalinspection340, fireglass lackskydd,mf-duk,har även beställt quickfinish140,nya trissor hårda mjuka sprängd,kall o akalisk avfettning,. Så nästa bil får bli ett tentamen prov på det jag lärt mej hittills fast jag vet att det är långt kvar tills man blir full-lärd?(fast det blir man alldrig)men det är väl tur det .Det är ju utmaningar som räknas kommer säkert att dyka upp många problem fram- över fast dom är ju till för att lösas.exempelvis på det här forumet.
Som någon skrivit tidigare i något forum(kom inte ihåg var)men ju mer man lär sej ju svårare blir det.
Det är inte alltid det dyraste eller mest komplicerande sättet som är den bästa lösningen.
Tur vi har varandra så att säga.MVH Max.
Kul med riktiga grejer!
Synd bara att det blir lite av en besatthet till slut :D
...like a boss.

Skriv svar