Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Hantverkar racer vs proffs?

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Skriv svar
MAX

Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 25 dec 2008 18:54

Äntligen har man blivit av med Tomten så man kan ägna sej åt lite vettigare saker tex polera bilar.
Fick hem lite nya poler-medel o trissor förra veckan som jag beställt från ProRecond i umeå beställde på lördag hemma på onsdag bra service tycker jag. Poler-medlerna blev ip och ff samt quickfinish 140 som är en polish two in one som man säger. Samt fireglases lackskydd och lite olika trissor samt någon mf-duk.
Objektet i fråga är chefens :evil: lilla nytto-bil ganska välskött mekanisk sett men lite sliten i lacken.
Tänkte vara lite seriös den här gången så jag hyrde in mej på ok-macken och la på både kalla-avfettning och akalisk-afettning körde sedan av den med högtrycks-tvätten körde hem bilen o ställde in den i garaget.
Men kände att jag hade glömt något naturligtvis hade inte svampat av bilen efter hög-tvätten mycket med det här, blev att hämta en hink med vatten och i med lite diskmedel (förlåt) svampade av bilen och torkade den torr.
Det här var i tisdags så nu har den fått stå tills idag, har inspekterat lacken och den ser faktigst väldigt fin ut lite oxiderad men inte speciellt repig(kan bero på att den inte tvättas så ofta inte vad jag har sett alla fall) :lol: .Värre är det med kåpan över flaket så jag har bestämt mej för att köra den först så kan man känna lite på medlen så att säga (är ju van med lite andra grejor)Har nu kört halva kåpan med ip och roterande lila trissa det ser ganska bra ut men oxiden sitter ganska duktigt samt att det är lite omständigt att komma åt riktigt pga skrymslen och vrår samt det så kallade halk-skyddet som skulle kunna skrota vilken trissa som helst, här skulle man haft en liten maskin med exempelvis en trissa i storleks-ordningen 80mm eller liknande kör med 135mm och stora maskin nu så det gäller att hålla tungan rätt i mun.
Här kommer lite före bilder efter tvätt och en bild på den påbörjade kåpan(flakskydd)efter dagens insats.
kommer nog att ta ett par dagar med den här bilen känns det som måste tänka på grannarna så man inte stör den så kallade julefriden :evil: .Återkommer med fler bilder och beskrivning av arbetet Max.
skoda pickup2 001.jpg
skoda pickup2 004.jpg
Bilagor
skoda pickup2 006.jpg
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 26 dec 2008 21:25

Hej igen då var det dags för lite rapportering o bilder. Angående ordet proffs i rubriken så syftar jag naturligtvis inte på mej själv utan produkterna som jag använder mej av den här gången har ju haft konsument produkter i tidigare inlägg.Just nu kan jag tillägga at jag känner mej totalt helt grön vad det gäller polerings-arbetet efter att ha brottas med flak-skyddet, började ganska bra i går efter att kört ip med roterande o lila trissa gjorde samma sak idag gick ganska skapligt tills man skulle försöka få lite blänk på flak-skyddet då blev det mest pannkaka av det hela, började med lite ff och roterande spräng trissa resultat matt och fastsuget i underlaget spritade och på med quickfinish samma resultat fick sprita igen samt handjaga med lite ip för att få det någorlunda blank igen :evil: slutade med att jag la på biltemas supervax och torkade av blev som sagt var inte speciellt bra men det får duga tills vidare om någon har ett eller flera bra tips på hur man hanskas med såna här målade glasfiberprodukter så tar jag gärna emot lite tips. :P
Nog om detta här kommer lite mer bilder på dagens arbeten. Bak-skärmen har jag kört en vända med ip o roterande spräng trissa.Motorhuven eller en del av den har jag provkört med ip lilla makitan ossilerande och vit hård trissa
därav en fråga handen på hjärtat så att säga, tycker själv att den sista kombinationen funka jättebra blank som tusan kanske inte 100% på reporna men alla fall 75% ska man nöja sej med detta eller ska man köra på med stora roterande för att få det 100så att säga.Ska jag vara ärlig så börjar jag bli väldigt trött på den store så att säga.Kör nog hellre en extra sväng med makitan efter som den är så lätt att jobba med Max.
skoda pickup3 011.jpg
skoda pickup3 004.jpg
skoda pickup3 014.jpg
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör
Inlägg: 1897
Blev medlem: 22 sep 2008 20:52
Ort: Göteborg

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av Tantrum » 27 dec 2008 06:28

MAX skrev:började med lite ff och roterande spräng trissa resultat matt och fastsuget i underlaget

en fråga handen på hjärtat så att säga, tycker själv att den sista kombinationen funka jättebra blank som tusan kanske inte 100% på reporna men alla fall 75% ska man nöja sej med detta eller ska man köra på med stora roterande för att få det 100så att säga.
Ser bra ut Max!

Det där med att maskinen hugger och lever om beror ofta på att man kör med för mycket medel. Ett annat alternativ kan vara att det är för kallt och fuktigt i lokalen.

Vad man ska och inte ska göra avgör man själv 8-)
Är du nöjd är det "bra", i synnerhet om man gör det i upplärningssyfte så att säga :)
Skulle man ta betalt för ett jobb är väl iofs. viktigare att se till kundens önskemål också.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 27 dec 2008 10:11

Tantrum skrev:
MAX skrev:började med lite ff och roterande spräng trissa resultat matt och fastsuget i underlaget

en fråga handen på hjärtat så att säga, tycker själv att den sista kombinationen funka jättebra blank som tusan kanske inte 100% på reporna men alla fall 75% ska man nöja sej med detta eller ska man köra på med stora roterande för att få det 100så att säga.
Ser bra ut Max!

Det där med att maskinen hugger och lever om beror ofta på att man kör med för mycket medel. Ett annat alternativ kan vara att det är för kallt och fuktigt i lokalen.

Vad man ska och inte ska göra avgör man själv 8-)
Är du nöjd är det "bra", i synnerhet om man gör det i upplärningssyfte så att säga :)
Skulle man ta betalt för ett jobb är väl iofs. viktigare att se till kundens önskemål också.
Ok ska prova lite mindre medel på trissan när jag kör roterande,har ganska lite nu ca 4ärtor, kanske så att det är för höga varv på maskinen 1500varv konstant(går ej att reglera) svårt att jobba in medlet så att säga,då man (tror jag alla fall) startar själva polerings momentet direkt pga varvtalet.
Temperaturen ligger på ca 15" i garaget fuktigheten har jag lite svårt att uttala mej om ska kolla med en mätare som jag har liggandes i lägenheten har förresten 46%fuktighet i lägenheten och 21" varmt enligt mätarn.

Angående hur mycket repor man ska jaga (var ganska less i går)så ska man man nog satsa på att få det 100 så att säga, men ta det lite lugnt med dom som är allt för kraftiga så man inte kör igenom lacken :evil:
då tror jag nog ägaren till bilen hellre tar en repa än en kal fläck så att säga.
Får tacka för tipsen så länge Fortsättning följer Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 27 dec 2008 23:58

Hej igen har inte blivit så mycket gjort i dag då jag har ett barn som fått magsjuka men är på bättrings väg nu alla fall.Kanske någon mening med det alla fall då jag har fått lite tid att fundera över min situation med dessa proffs-produkter som man läst mycket gott om men även att folk haft lite problem med, men problem är ju till för att lösas.Oftas beror det ju på den som använder grejorna i det här fallet mej själv :oops: flakskyddet säger jag ingenting om då det såg ut som det gjorde och väldigt bökigt att komma åt överallt med maskinen och dessutom kanske skulle ha behövt andra medel vad vet jag :cry: När jag sedan började polera på bilen ip ,roterande, spräng trissa kändes det inte alls lika bra som exempelvis när jag kört med hagmans flytande rubbing (konsument) gick tungt och svårt att polera ut medlet jämt så att säga men samtidigt som det inte verkade brytas ner riktigt så att säga, samt lite mycket att torka av tyckte jag trots att jag hade lite medel på trissan ca 4 ärtor.Så jag började köra med lilla makitan i stället vit trissa(hård) gick betydligt bättre men mycket att torka av samt att det tog ju inte lika mycket repor var sedan inne på att bara köra makitan :twisted: Kan väl säga att jag gav upp :oops:Men under dagen gick det upp ett ljus :idea: för mej att bilen kanske inte var så ren som jag inbillade mej trots kall avfettning+akalisk hd-grön o högtrycks-tvätt trots att man läst hundratals gånger hur noga det är med rengöringen samt att markus beskrev i sitt inlägg under avtork feta polermedel hur man skulle gå tillväga så har jag varit väldigt naiv i denna fråga och kört mina egna rengöringsmetoder :twisted: till mångas fasa skulle jag tro,det är nog många som skakat på huvudet skulle jag tro,jag har tyckt att det som inte går bort i tvätten kan man ju polera bort :oops: som sagt var fick några minuter över lite tidigare i kväll så jag smög ner i garaget kollade temperaturen efter att jag satt upp en termometer tidigare i dag 16" varmt fuktighet ca53% mot lägenhetens 46% enligt mätaren. gick över den o- polerade bak skärmen med handen :o shith här var det hur mycket knottror som helst trots min (trodde jag seriösa)tvätt, sprutade på kall avfettning svampade av med vatten lät torka spritade med final-inspecktion340 torkade av resultat rent :shock:Trots att kl var halv nio fram med stora rondellen rengjord spräng-trissa tre ärtor den här gången ip parkerade rumpan på lilla pallen sen körde jag Sillmjölkar i Huggormars avföda (ursäkta ord valet)vad fint det gick spred ut medlet först med avslagen maskin körde sedan som jag brukar med roterande tog lätt även en ganska grov repa körde tills det var i princip helt rent från poler-medel blank som tusan blev det åckså bara efter en vända (gud hör bön hallelulja) ;) så nu blir det i fortsättningen att lägga ner mycket tid på rengöringen innan jag sätter en poler-maskin i mina händer och inte tro att det bara är att tuta och köra 8-)blev lite mycket det här men skönt att skriva av sej lite fortsättning följer Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av marcus » 28 dec 2008 12:36

Det är en konst att polera, och föreberedelse är A och O. För att få en ännu jämnare gång när man polerar så kan man t.ex använda clay - då får man en riktigt len lack som gör att poleringen går ännu smidigare.

IP är ett underbart medel, men kan vara riktigt tjurig då omständigheterna spelar in, då talar jag om t.ex. får låg temperatur(IP är gjort för att användas efter löpande bandet på bilfabriker och inom kontrollerade miljöer t.ex. lackeringsverkstäder osv) för hög luftfuktighet, och sist men inte minst - lack som inte är rengjord ordentlig.

IP mår också bäst av att jobbas på olika varvtal, jag brukar sprida ut medlet på låga varvtal(600-900) över en yta om 50*50 cm, och ökar successivt varvtalet upp till 1500-2000 och polerar med lätt tryck och mjuka svepande överlappande rörelser över ytan till dess att jag ser att hinnan av polermedel börjar bli genomskinlig, då sänker jag varven till lägsta och polerar helt utan tryck framt till dess att medlet i stort sett är borta, då torkar jag av med en mf-duk och sist så spritar jag av ytan och inspekterar. Gör man rätt i det här steget så brukar man inte behöva ett steg till - vill man ha ytterligare glans så polerar man med ett finare medel.
Senast redigerad av 4 marcus, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 28 dec 2008 14:25

Måste nog skaffa mej en annan maskin tror jag, har ju en gammal men urstark maskin med konstant varv tal på 1500rpm men går som en dröm tyst o fint samt väldigt stadig tyvärr ganska tung men bra på plana ytor.
Angående ip som jag använder nu så funkade den som tidigare skrivits klockrent i går kväll efter att jag gjort rent bilen riktigt samt att trissan var väl rengjord,.Har gjort ett litet ryck igen på förmiddagen med samma förutsättningar som igår kväll men nu var det lika illa igen gick tungt och ip.n korvade sej inte bra vad göra :evil: Tvättade trissan igen trots att den var rengjord sen tidigare kramade ur den och spann den en stund i tomma luften, la på ca 3 halva ärtor den här gången provade igen klockrent :?: spökar det kanske.
kom sedan på att trissan var ju ganska fuktig i går kväll efter tidigare rengöring ,men medlet skulle ju användas med torr trissa som jag hade fattat, så nu lägger jag på 3 halva ärtor samt duschar trissan med lite vatten ett par centimeter ut från centrum sett bara några stänk i princip funkar kanon,bara köra klockrent så att säga.Om det här nu beror på maskinen eller trissan(sprängd) ska jag låta vara osagt kan ju bero på lacken (skoda solid) eller som tidigare sagts temperatur eller luft fuktighet mycket att tänka på :ugeek: ska köra färdigt med ip.n i eftermiddag sen kommer lite mer bilder hur det ser ut Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 28 dec 2008 20:13

Hej igen nu sitter man här nöjd o belåten efter dagens arbete,mätt i magen ny duschad rena kallingar sliten t-skirt mummel-byxor= ( tajta mys byxor som kvinnor brukar ha man ser hur läpparna rör sig men man hör inget) :lol: Har nu gjort klart steg 2 med skodan efter ett dåligt steg 1(rengöringen)steg 2 = kört klart med ip.n gick mycket bra till slut kan säga att jag som använt konsument produkter tidigare är mycket imponerad av vad ip.n presterat .Hade ju lite problem ett tag men det löste sig till slut.mycket bra blänk samt inga så kallade hollogram vad jag kan se.ska fortsätta i morgon med att köra steg 3=först sprita bilen med fi.sedan köra en vända med ff.n ska bli klart intressant att se hur den uppför sig men skulle tro att det går bra har tänkt mej roterande igen med spräng trissa för att sedan gå efter med darlingen(lilla makitan)med mjuk blå trissa.
Som tantrum skrivit åt mej i polerings-asbinent tråden så är det här lätt att det blir en besatthet till slut. :twisted: They comming to take me away ha ha :twisted:
Alla fall nöjd efter dom sista dagarnas lär-domar såg lite mörk ut ett tag Men som chefen säger :evil: om man skulle säga att man ont någonstans," så länge ni kan andas kan ni arbeta" ;)Här kommer lite mer bilder fortsättning följer Max.
skoda pickup4 001.jpg
skoda pickup4 004.jpg
skoda pickup4 006.jpg
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

deciso
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 883
Blev medlem: 16 okt 2008 18:12
Ort: Falköping

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av deciso » 28 dec 2008 23:11

Kul att du fick ordning på IP n. När man får in flytet med dessa proffs grejer vill man inte ta
i konsument medlen mer. Marcus tipsade om clay och det kan bli näst AHA upplevelse för dig.
Själv kör jag med kaross svampen men resultatet blir väl samma. REKOMENDERAS.
Skulle gärna ha samma temp i mitt garage som du. Jag är glad om det är på +.
Luft fuktigheten vågar jag inte tänka på.

/Robert
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 29 dec 2008 21:23

deciso skrev:Kul att du fick ordning på IP n. När man får in flytet med dessa proffs grejer vill man inte ta
i konsument medlen mer. Marcus tipsade om clay och det kan bli näst AHA upplevelse för dig.
Själv kör jag med kaross svampen men resultatet blir väl samma. REKOMENDERAS.
Skulle gärna ha samma temp i mitt garage som du. Jag är glad om det är på +.
Luft fuktigheten vågar jag inte tänka på.

/Robert
Håller med dej Robert får man lite flyt med dessa grejor så får nog konsument medlen stå i skam-vrån ett tag fast det går ju även att få lite blänk även med dessa grejor om man ligger i lite. Och inte ställer allt för höga krav utan bara vill ha lite blank o fint men sen är det ju som sagt frågan om hållbarheten, fast tycker man om att dona lite med bilen och har tillgång till en lokal lånad eller egen så kanske det inte gör så mycket om man får hålla på lite oftare med lackskyddet det är nog många som trivs med det skulle jag tro.Så tyckte jag alla fall men det var innan jag började med det här skoda objektet men nu när man ser vad det faktigst går att åstakomma med lite bättre grejor samt att man har ett stort intresse av det här ämnet så känner man att man vill vidare så att säga.
Sen kan jag säga att det här "forumet "har alla fall gett mej en knuff i ryggen att klättra upp ett steg på polerings stegen , dels för att man inte får en massa pekfingrar hur man ska göra ,utan kanske bör göra eller hur andra gör samt lite heja- rop ibland fast man kanske gjort riktigt knasiga grejor med bilarna som man gjort inlägg om.Känns bra att man kan vara sej själv .
Nog om detta, kaross-svampen låter ju väldigt intressant blir nog att införskaffa en sådan vid tillfälle.
Max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 29 dec 2008 23:31

God kväll i stugorna lägenheterna åckså för den delen kan nu säga att det har kommit till grand-finale :P med hantverks-racern tog lite lång tid en vecka sen jag genomförde den seriösa "tvätten" som jag misslyckades med tur var väl det så man vaknade upp i sin tuta-kör värld :oops: .
Har i dag spritat bilen efter ip.n samt kört den store med ff och sprängd trissa var väl ett gräns-fall att det skulle köra ihop sej med den med kan säga att bilen fortfarande färgar av sej en hel del fast jag kört av den en vända med ip.n men det gick alla fall väldigt bra fick duscha på lite vatten på trissan och tvätta den ett par gånger men bra blev det mycket bra blänk med dom här prylarna.
skrev i går att jag tänkte köra darlingen(lilla makitan) efter den store men det såg så fint ut så det hoppade jag över. Maskerade av bilen(gick åt ungefär 103,5m maskerings tejp) två rullar + lite till.
spritade bilen en gång till fixade till all plast,Sedan fram med darligen laddade med blå mjuk trissa in i skåpet och där stod den :P den helige en flaska fireglaze lackförsegling det var med darrande ben jag varsamt tog den i min hand var ju första gången för mej trots min aknings-värda ålder. :roll:
Som sagt var har ju bara använt vax tidigare.
Hur göra nu då var ju lite påläst alla fall. Så det blev några droppar på trissan satte den på taket smetade ut lite över ytan vilket glid :twisted: sen var det bara att köra ingen återvändo klockrent kan jag säga gick hur fint som helst polerade in medlet över hela bilen lämnade efter sej en tunn hinna som knappt syntes. tog sedan fram en splitterny mf-duk och torkade varsamt av den(bilen alltså) :evil:
Kan väl säga att jag känner mej väldigt tillfredställd ;) just nu har ju varit lite fundersam dom här sista dagarna angående dom här lite erotiska hoppsan skrev fel menade dom här lite exklusivare produkterna men känner på mej att i det här fallet får nog jag ta på mej ansvaret på grund av för dålig rengöring av bilen samt att man ska nog veta vad man sysslar med i det avseende att hade jag haft kunskapen av att bedöma lacken så hade det troligtvis blivit andra produkter som passat bättre med just den här lacken.
självklart ska man ha frågat någon exempelvis på det här forumet eller levrantören om deras omdömen om just den lacktypen man ska hålla på med innan man köper på sej såna här produkter inte bara för pengarnas skull man kan ju faktigst sabba en lack om det går riktigt illa kostar ju inget att fråga nu hade jag tur som fick det att funka alla fall men ett "gott" råd till alla som tänker börja polera med maskiner och lite vassare grejor fråga någon som vet om du är osäker (finns inga dumma frågor bara dumma svar) här kommer lite mera bilder ska ta lite bättre bilder i morgon när det är ljust ute så man ser lite bättre hur slutresultat blev Max.
good locking.jpg
motorhuv.JPG
flak.JPG
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

MAX

Re: Hantverkar racer vs proffs?

Inlägg av MAX » 30 dec 2008 20:16

Här kommer lite färdiga bilder på Hantverks-racern.
hantverkar edition.jpg
syns tallens färger är jag nöjd
skoda färdig 019.jpg
fult att tjuvkika på grannarna
skoda färdig 013.jpg
jag är nöjd
Kan bara säga att det varit en lärorik vecka efter ca 1år sen man blev lite smittad av denna ädla konst
finns ju sådana åsikter som "det är väl inget svårt om man har riktiga grejor" men kan ju till-lägga att det är svårare, med det menar jag att man ska börja lite lätt om man nu tycker det här är kul med poleringar helt enkelt en ossilerande maskin och en hård trissa för rubbing samt en mjuk för lackskydd då kommer man långt spelar nog ingen roll vilka medel man använder konsument eller proffs, min åsikt fast är man några stycken med samma intresse så varför inte lägga ihop pengar och köpa lite dyrare medel blir ju enligt min erfarenhet billigare i längden samt lite mera blänk så att säga, vill man sen gå på med lite vassare grejor som exempelvis en roterande så se tiil att objektet (bilen eller vad det nu är) är i det skicket att en genom polering alltså att man kör hål i lacken inte har så stor betydelse har man inte tillgång till sådana objekt så har man säkert kompisar eller någon bekant med en kanske lite risig bil det är alla fall så jag har gjort. Sedan ska man inte vara så fixerad vid att man ska ha ersättning för vad man gör när man håller på att lära sej utan tvärtom vara glad att man har något att träna på.

Sedan kan man ju som jag läst att andra gjort låna lite slitna kaross delar på skroten att köra på, samtidigt som du får träning så får ju skroten en mer attraktiv produkt att sälja, deras kunderna blir dessutom gladare om dom exempelvis får en blank fin dörr istället för att få en matt om nu det är rätt kulör. Och gör REN grejorna innan ni börjar polera obs måste man göra "har jag lärt mej" alltså håll rent både objekt och utrustning, trissor, maskiner ,kablar, lokal. er själva åckså för den delen stå inte o gnugga med exempelvis smutsig overall mot bilen eller smutsiga kläder,borsta gärna tänderna så man ser era belåtna leende :D när ni fått lite blänk på grejorna eller mycket blänk.Och ge inte upp i första taget kommer nån och klankar ner på erat arbete så ge dom fingret :twisted: som jag fått skrivet till mej ang om man ska göra det 100 eller 75% i den här tråden, så är du nöjd så är det bra sedan måste man ju även även se till kundens krav, helt riktigt , så när man väl får en bil , kund bil eller att någon kompis eller bekants bil som är lite finare i lacken ska man veta vad man håller på med alltså inga chansningar
för även om man gör det gratis för att man tycker det är kul eller att det inbringar lite klirr i kassan så kör man hål eller sabbar lacken på något vis så kan jag garantera att man får ett dåligt rykte "även om man gör det gratisför att få träna lite.

Blir lite mycket det här men håller på att avsluta det gamla året med lite medicin(pilsner) :twisted: Så ni får ha lite översende. Kan ge ett exempel på missnöjd kund utgångsläge mitten på 80-talet saab två-taktare 60års model någonting som jag skulle lackera dom skulle slipa själva för det var "inte så noga bara det blev lite färg" okey fick hem bilen trodde jag skulle börja gråta det var det absolut värsta jag sett hela mitt då korta liv ,bilen var var hur bulig som helst samt att dom handjagat med 80 papper över hela bilen hade för övrigt begärt 1000kr för att lacka den inkl färg den "alldelleles underbara" syntetiska sorten dupont bättre blänk fick man leta efter åtminstonde på den tiden säkert nu med för den delen om man nu inte "fuskar"med klarlack på en solid lack :mrgreen:
.

Åter till ämnet talade med kunden och påpekade att det skulle inte bli så bra att lägga färg på den här bilen naturligtvis så blev han lite deprimerad efter sin insats som slipare, ok jag klandrade inte hans arbete utan tyckte snarare lite synd om honom så jag sa så här ok jag lägger på sprut spackel o slipar om hela bilen för 500kr extra men du får behålla alla bulor men bilen kommer att bli slät ok tyckte kunden. Så jag la på sprut spackel slipade hela bilen la på grundfärg lackade med sen med den alldeles underbara duponten resultat blank slät bil med massor av bulor,stora bulor med det visste jag redan.
Ringde till kunden och talade om för honom att nu kunde han hämta bilen kunden kom och när han såg bilen såg man hur han lyste av glädje han riktigt sprang fram till bilen och kramade om den,jag däremot var ju inte så nöjd pga alla bulor men ok det var hans bil och han hade"ju" fått det billigt så jag tyckte jag gjort ett bra jobb,

Men efter ca 24timmar när jag var på väg hemifrån i bilen så mötte jag denna saab 93 kom ihåg att den var mellan blå fin färg alla fall så jag stannade jag bilen och 93.an stannade brevid mej vevade ner rutan för att prata med den sedan dagen före överlyckliga 93 ägaren han vevade åckså ner sin ruta ,kan säga att han inte såg glad ut :evil: Så jag frågade om det hänt nogåt kan du ge dej För hundra gubbar på svarade han, konstigt han som var så glad när han hämtade bilen tänkte jag. Frågade vad han hade för problem då skriker han åt mej kolla in rutramen ,alltså den lilla kanten runt rutan på förar eller passagerar sidan,
vad är det för fel på den då frågade jag ,det har ju för Huggormars avföda blivit en runnint där skrek han,så jag tittade på bilen just då den buligaste bilen som jag alla fall lagt färg på men blank o fin för övrigt tittade sedan på rutramen och lyckades hitta på en liten droppe som inte runnit än men var liksom på väg. Så jag bad denna farbror att besöka lite varmare platser annars skulle han troligtvis inte äta fast föda på ett tag.

Det jag blev upprörd över var inte att han påpekade den lilla rinninge som var på gång den hade man kunnat fixa till på 5min ,utan att han såg detta som ett problem i förhållande till hur övriga bilen såg ut det kanske inte var något problem i det här fallet han kanske ville pruta på det redan superbilliga jobbet han fått utfört vad vet jag. Men vad jag vill säga att skulle man sabba exempelvis en lack eller vad nu pysslar med så spelar det ingen roll "hur billig man är" blir det fel så är det fel, Men man kan ju vända på steken ,tyvärr så verkar dom flesta branscher syssla med det här nu för tiden "Ta överbetalt för ett jobb som dom inte utför korekt och pruta några hundra så att kunden blir nöjd och kunden talar om för andra att det där "gick"inte att fixa men bra blev det. Kan säga att det är nog inte många som skulle erkänna att dom betalat dyrt för en dålig eller sämre tjänst om dom anlitat en så kallade hantverkare .
Nog om detta nu vill bara säg börja i rätt ände byt upp er så säga vad det gäller poleringar fast har man en bra mentor eller kan gå en kurs ok lite dyra kanske, men då slipper man kanske en massa dåliga ovanor som jag exempelvis dragit på mej ,men sent ska syndaren vakna,eller det jag tror blir både roligaste och minst kostsamt är att försöka att hänga med på en garage träft på det här forumet kan till örebro träffen någon gång i februari hoppas att den blir av. Max

Skriv svar