Ja, då har man än en gång knåpat med Suzukin. Jag kom igång sent i torsdags, och körde vidare idag lite då och då.
Förutom vissa stenskott så var lacken riktigt bra. I botten har jag CQuartz UK som fungerat förträffligt. Detta toppades förra året med Master Sealant, och något medel liknande Orchards Perfection då och då. Det var inte ens mycket tvättrepor på den, så det verkar som om lacken håller ett gott skick om man är lite försiktig vid tvättarna.
Tanken denna gång var att köra med CarPro Essence Plus, som är en helt ny bekantskap för mig. Det är egentligen inget polermedel då det inte är avverkande, utan tanken är att det ska kunna "renovera" en tidigare lackskyddad yta (exempelvis CQuartz). Jag körde dock ut det med Scholl maskinen med en CarPro GlossPad (som rekommenderas till detta medel)...och jag låtsades att det var ett milt polish och körde ut det 4-5 varv. De tunnare tvättreporna som fanns på vissa ställen såg ut att försvinna genom att de fylldes i (filler), det var plätt-lätt att torka av (som det smidigaste lackskydd) och lacken blev rejält blank. Nu var Suzukin blank redan innan, och några 50/50 bilder hade nog inte visat på någon skillnad...men när man var klar så blänkte hela bilen med ett helt annat lyster.
CarPro Essence Plus är kanske att se som ett fuskmedel, men varför avverka klarlack i onödan var min tanke. Om detta ger en blank snygg yta så kanske man kan polera bilen mer noggrant vartannat år istället...och håller medlet bra så kanske man kan vänta längre än så.
Det var åtminstone väldigt lätt att lägga på och torka bort och hållbarheten får nu testas i praktiken

.
Här kommer några bilder från dagen. Rutorna är inte putsade på bilderna och däcken ska behandlas igen med CarPro PERL:
Därefter behandlades vindrutan igen med CarPro FlyBy Forte, enligt konstens alla regler. Förra tillfället höll det inte länge, men på Mitsubishin håller det än.
Däcken och grillen behandlades med CarPro PERL.
Hela bilen dammsögs, klädseltvätten + Pingens inredningsmedel (mild blandning) fick ta hand om sätena, all plast mm. invändigt torkades med CarPro Inside och behandlades med Ultima Interior Guard Plus. När sätena var torra fick de två lager med CarPro Fabric Coat för att motstå smuts och väta bättre.
Motorutrymmet tvättades för hand med CarPro Ech2O, och behandlades därefter med CarPro PERL (1:3 blandning).
Imorgon avslutas arbetet med ett lager CarPro Reload. Tanken är att eventuellt testa ett (för mig) nytt lackskydd som jag både läst en del om...och tittat på Youtube...men mer om det senare i så fall

.