Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Is the future here? (ONR)

Resultatbilder och beskrivningar av rekonditioneringar och liknande. Dela med er av ert senaste puts!
Gråben
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 819
Blev medlem: 18 okt 2010 15:04
Ort: umeå, Sverige

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Gråben » 04 jul 2015 17:11

Commander skrev:
Räkna inte med några snabba leveranser :D
Det beror ju helt på om kunden uttrycker i klartext rakt att det är " bråttom " då kunden blir uppringd på måndag och upplyst om att det VÄLDIGT mycket göra på firman och ordern skickas då tid finns. Så alla möjligheter fanns att avbryta ordern vid det tillfället.

Med vänlig hälsning,
Magnus

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av deje » 04 jul 2015 19:19

Finns det verkligen nån situation som denna tvättmetod är skälig att göra i Sverige , låter hellre bilen vara skiten tills man kan tvätta den traditionellt . Men alla gör ju som dem vill så klart .

deje
deje

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Pierriewargen » 04 jul 2015 20:03

Den största fördelen är ju att du kan tvätta bilen utan tillgång till rinnande vatten. Behöver i princip bara en hink och någonstans att fylla den med vatten.
Så perfekt för bilträffar, för folk som inte har tillgång till garage/tvätthall, exempelvis de som parkerar på gatan utanför en lägenhet.
Det är dessutom billigare och går snabbare. Är man noga blir det inte fler tvättrepor än vid en normal tvätt heller. Fungerar bättre än man kan tro på just den biten.
Finns massor av fördelar och anledningar till att tvätta med onr helt enkelt.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av deje » 04 jul 2015 20:20

Ja , som jag skrev i en annan tråd om denna tvättmetod ,så funkar den kanske en fin vecka i juli ,men normalt så blir bilarna i Sverige bra mycket skitigare än tex i Kalifornien , där det även rådet vattenrestriktioner stora delar av året ,vilket har lett till denna tvätt metod . Ja vidhåller att om man vill ha en repig bil så är detta vägen att gå .


deje
deje

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Pierriewargen » 04 jul 2015 20:49

deje skrev:Ja , som jag skrev i en annan tråd om denna tvättmetod ,så funkar den kanske en fin vecka i juli ,men normalt så blir bilarna i Sverige bra mycket skitigare än tex i Kalifornien , där det även rådet vattenrestriktioner stora delar av året ,vilket har lett till denna tvätt metod . Ja vidhåller att om man vill ha en repig bil så är detta vägen att gå .


deje
Den tråden du skrev i då handlade ju om en helt annan produkt med en helt annan tvättmetod. Det är ju en så kallad waterless wash, dvs där man inte använder vatten i hink öht. En sån tvättmetod kanske inte lämpar sig till svenska skitiga bilar, men med onr använder man mycket mer vatten som buffert och då blir det precis så repfritt som man vill.

deje
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 06 mar 2015 17:24

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av deje » 04 jul 2015 21:08

Nä,det är ingen större skillnad på dessa metoder , för du spolar ju inte av bilen innan tvätt eller löser upp skiten men avfettning o dyl.

deje
deje

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Pierriewargen » 04 jul 2015 21:12

deje skrev:Nä,det är ingen större skillnad på dessa metoder , för du spolar ju inte av bilen innan tvätt eller löser upp skiten men avfettning o dyl.

deje
Vi kan säga så här: jag var lika skeptisk som dig, sen började jag testa, experimentera och märkte att med rätt teknik så fick jag minst lika bra resultat med onr som med en regujär tvåhinkstvätt med högtryck och diverse kem.
Så, mitt råd: testa innan du bildar en så stark uppfattning.

Men börjar undra om du ens läst ursprungliga inlägget när du säger att vattenfri tvätt och onr-tvätt inte har några större skillnader i tillvägagångssätt..

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Cogo » 04 jul 2015 22:52

Ska själv testa att köra ONR tvätt ihop med garry deans tvättmetod med många mikrofiberdukar och att de aldrig går tillbaka i tvättlösningen.

Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem
Inlägg: 339
Blev medlem: 22 jun 2013 13:16

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av garagehunden KL » 04 jul 2015 23:16

För mig verkar det vara en nödlösning dvs vid speciella omständigheter: betala för vattnet, vattenbrist o dyl. Har alltså inte provat så kan inte uttala mig om hur bra eller dåligt det var men ser själv ingen anledning till det om det inte behövs.

Det grundar jag på att verkar det för bra för att kunna stämma så är det det, nästan alltid. I längden.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Commander » 04 jul 2015 23:31

deje skrev:Nä,det är ingen större skillnad på dessa metoder , för du spolar ju inte av bilen innan tvätt eller löser upp skiten men avfettning o dyl.

deje
Inte så att den rätt starka blandningen med ONR i trycksputan löser upp skiten? :)

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Pierriewargen » 04 jul 2015 23:46

garagehunden KL skrev:För mig verkar det vara en nödlösning dvs vid speciella omständigheter: betala för vattnet, vattenbrist o dyl. Har alltså inte provat så kan inte uttala mig om hur bra eller dåligt det var men ser själv ingen anledning till det om det inte behövs.

Det grundar jag på att verkar det för bra för att kunna stämma så är det det, nästan alltid. I längden.
Finns flera fördelar t.ex:
-Går snabbare, kan tvätta en bil på 20 minuter om man vill
-Slipper torkfläckar
-Man kan tvätta en panel, åka till affären, och sen tvätta resten vid senare tillfälle eftersom man inte behöver spola bilen. Eller t.ex. tvätta rent fronten från insekter men låta resten vara.
-Inga rinningar i skarvar etc.
-Behövs ingen högtryckstvätt
-Man kan tvätta i starkt solsken utan risk för att kemet ska torka in
-Mer miljövänligt eftersom det mesta skitvattnet hamnar i en hink och inte på marken

Det finns nog fler om man funderar lite. Men det är väl dom som sticker ut mest.

Pierriewargen
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 589
Blev medlem: 01 apr 2014 23:35
Ort: Norberg

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Pierriewargen » 04 jul 2015 23:55

Cogo skrev:Ska själv testa att köra ONR tvätt ihop med garry deans tvättmetod med många mikrofiberdukar och att de aldrig går tillbaka i tvättlösningen.
Har själv tvättat en del med hans metod, både med onr och hans detail juice. Men tycker personligen att både onr och tvätt med vante både är smidigare och ger ett mer repfritt resultat. Dukar är rätt bökiga att tvätta med när dom blir riktigt blöta märkte jag, ville mest skrynkla ihop sig. Sen är det en hårfin gräns mellan för tjock duk (=blir tung och jobbig att arbeta med) och en för tunn duk (=större risk för repor).

Cogo
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2438
Blev medlem: 10 maj 2011 13:51
Ort: Linköping

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Cogo » 05 jul 2015 07:48

Pierriewargen skrev:
Cogo skrev:Ska själv testa att köra ONR tvätt ihop med garry deans tvättmetod med många mikrofiberdukar och att de aldrig går tillbaka i tvättlösningen.
Har själv tvättat en del med hans metod, både med onr och hans detail juice. Men tycker personligen att både onr och tvätt med vante både är smidigare och ger ett mer repfritt resultat. Dukar är rätt bökiga att tvätta med när dom blir riktigt blöta märkte jag, ville mest skrynkla ihop sig. Sen är det en hårfin gräns mellan för tjock duk (=blir tung och jobbig att arbeta med) och en för tunn duk (=större risk för repor).
Okej, tack för input.

Mvh magnus

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Commander » 05 jul 2015 20:11

Ännu en tvätt med ONR är genomförd. Inte alltför skitig men tillräckligt för att se skillnaden.

Däck - CarPro Perl (utspädd enligt rek för däck)
Plast nertill - CarPro Perl (utspädd enligt rek för plast)

En smakbit på gur det såg ut innan.
Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Viper76
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 760
Blev medlem: 16 aug 2012 10:59
Ort: Kristinehamn

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Viper76 » 07 jul 2015 19:33

Ser bra ut![emoji106]
Hur lång tid tar det för dig för en tvätt?

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av progge » 07 jul 2015 20:32

Commander skrev:
Räkna inte med några snabba leveranser :D
Beställde av http://www.umeafordonsvard.se i Söndags.
I min brevlåda i dag.
Den leveranstiden kan man inte klaga på :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Commander » 07 jul 2015 20:34

progge skrev:
Commander skrev:
Räkna inte med några snabba leveranser :D
Beställde av http://www.umeafordonsvard.se i Söndags.
I min brevlåda i dag.
Den leveranstiden kan man inte klaga på :jeps
Nej det var fel av mig att kasta smuts på Gråben då han skrev att han hade mycket att göra. Var bara jag som var lite för ivrig att få produkterna när man är van att få bekräftelse på att varan skickas dagen efter beställningen

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av progge » 08 jul 2015 17:51

ONR oskulden borta.
Var bara tvungen att testa.
Köpte följande:
Optimum No Rinse Wash & Wax och Optimum No Rinse 1 av Mr Gråben.
Tack för snabb leverans.

Tittade på följde med Darren innan testet.
https://www.youtube.com/watch?v=5WlO7gePOXA samt https://www.youtube.com/watch?v=nDQsx3S8dnc.

Använde 2L blandad No Rinse 1 totalt.
Halv liter att spruta på bilen, 1,5 l i spannen med 4 MF dukar 200x300 dubbelsidiga.
Tar bara upp dukar ur spannen, lägger aldrig tillbaka i tvätt lösningen.
Duschade en sektion och tvättade i raka linjer,
Torkade torrt med tjocka MF dukar.
Resultatet blev förvånansvärt bra. tog 10 min att gå över hela bilen.

Med rätt teknik så kan detta vara ett alternativ vid lätt smutsat bil :jeps
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Manor » 17 jul 2015 10:31

Även jag har en flaska Optimum No Rinse (ONR) hemma som levererats av Mr Gråben.
Jag kör ingen tvätt med detta. Än så länge har jag goda tvättmöjligheter både hemma och på jobbet.

Det jag brukar göra är att blanda cirka 2-3 matskedar (30-45 ml) till en liter vatten i sprayflaska och köra det som en QD vid behov.
Fågelskit, flugor, mindre smuts etc. går att få bort lätt, och även om mängden medel är ringa så luktar det gott ändå.

Det var dagens ONR tips :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Commander
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 637
Blev medlem: 14 apr 2014 03:17

Re: Is the future here? (ONR)

Inlägg av Commander » 26 jul 2015 09:43

Bilen ska poleras. Bilen stod i garaget och regnet stod som spön i backen. Då lommiden, tvätta med ONR kanske?

Lade på 2 omgångar Biltema Kallavfettning och lät det verka blanda ihop vatten för ONR tvätt och så körde jag på. Fungerade över förväntan, asfalt och tjära följde med fint pch resultatet blev klart godkänt.

Bild

Bild

Skickat från min LG-D855 via Tapatalk

Skriv svar