Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Däck och dess betäckningar ;)

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Skriv svar
linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Däck och dess betäckningar ;)

Inlägg av linblekinge » 24 nov 2013 11:05

Hej

Dom regumerade vinterdäcken börjar ta slut och är på jakt efter nya i den lite billigare klassen ..

Det står 185/65/15 Elite regumering på vinter däcken ...
På sommar däcken står det 195/60/R15 AGI

Det ja inte riktigt begriper är hastighets index och belastnings index ...

När bilen var fabriks ny hade den Bridgestone som det stod 88v , men sedan när däck gubben byte till AGI / ELITE däck så finns inte denna betäckning med längre på dom regumerade däcken ..

När man kollar på däckonline så har dom mest "T" däck och hittar man "V" däck är dom mycket dyrare ..

Har detta verkligen någon betydelse , vad säger besiktning om man köper tex "T" däck ??

Sen får man väl fråga npgon som har några tips på däclonline på däck i lite lägre pris klassen 500-700 kr
Skulle detta tex funka ??
Bild
Senast redigerad av 4 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Re: Däck och dess betäckningar ;)

Inlägg av Perra83 » 24 nov 2013 11:27

På vinterdäcken kan du ha lägre hastighetsklassning än vad bilen kräver utav sommardäcken.
Min V70R som ska göra 250km/h där kör jag med H på vinterdäcken och det är typ 160km/h.

Det är nästan omöjligt att köpa olagliga däck. Dom du har som exempel fungerar utmärkt!

Om jag var dig så skulle jag ta en funderare. Billiga däck levererar därefter. Däcket som du anger är ett helt okej däck. Välj inget "europa däck" som typ ska funka i spanien på vintern där det aldrig blir minusgrader.
Att lägga på någon krona kan löna sig och du får ett bättre däck även tystare och stabilare och lättrullat utan att greppet blir piss.
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 24 nov 2013 11:57

Köp riktiga vinterdäck av bra kvalite. Man ska inte snåla med
säkerheten. Sedan så när du köper däck så ska du följa biltillverkarens rekommendation i hastighetsindex m.m vad för sorts däck det ska sitta på din bil.

Har en kompis som jobbade på GoodYear/Dunlop som däck försäljare som berättade att han ofta fick samtal från kunder som köpt däck från butiker/internet och fått fel uppgifter på hastighetsindex m.m och dom hade fått fel däck när dom beställt och nu varit med i en olycka och deras försäkringsbolag vägrar betala ut ersättning pga felklassade däck. Han berättade också att hände det någon olycka i Sthlm och bärgningsbil kallades ut så kollade bärgningskillen på däcken på bilen om dom följde klassningen och gjorde dom inte det så fick personen med det krockade fordonet stå för bärgningen själv för försäkringsbolaget vägrade göra det.
Senast redigerad av 4 Crille, redigerad totalt 14 gång.
Polerar,Lackskyddar och sist men inte minst optimerar fordon.

Jimmy Larsson
Medlem

Sv: Däck och dess betäckningar ;)

Inlägg av Jimmy Larsson » 24 nov 2013 11:59

Precis som Perra skrev, se till så du inte får "europa-däck". Tydligen vanligt att det är sånna man får om man köper dubbfria vinterdäck på nätet och dom är inte anpassade för Nordiskt klimat.
Just de du visar ska ju vara ett "norden-däck" och ett bra märke.
Jag har köpt billiga sommardäck en gång och det lär inte hända igen.
Grym skillnad på grepp, ljudnivå mm...
Senast redigerad av 4 Jimmy Larsson, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 24 nov 2013 14:17

Men inte tusan behöver man ha däck på en svenssonbil som är klassade för 240-300km/h på vintern?

Användarvisningsbild
Jonke
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Jonke » 24 nov 2013 15:05

vet att i nån motortidning så varnade dom för vinterdäck från utlandet, då gummiblandningen inte var samma som nordtillverkade däck...

själv kör jag med michelin ice nånting, följde med bilen och dom fungerar bra...

övriga familjen med rätt många tusen mil bakom ratten kör enbart Nokian Hakka
Senast redigerad av 4 Jonke, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Bananen
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Bananen » 24 nov 2013 15:20

Bästa däcken jag haft på någon bil var Gislaved Nordfrost, dubbade.
Hade det på min Audi A3 1.8T, dom hängde med i farter långt över det tillåtna med dubbarna kvar i däcken. :jeps
Så det kommer jag att investera i när nuvarande däck till mina bilar slitits ut.
Senast redigerad av 4 Bananen, redigerad totalt 14 gång.
/ Hälsningar Thomas

vaxfrasse
Medlem

Inlägg av vaxfrasse » 24 nov 2013 15:32

Hej.
Håller med vad alla de andra skriver här.
Undvik "europadäcken", de är som sagt inte gjorda för nordiskt klimat.
Satsa några kronor extra på bra däck, det har du igen när du kör sen.

Däcken kan vara skillnaden mellan att klara sig i en olycka, eller att det inte går så bra.
Som deltidsbrandman i nästan tjugo år har jag sett en del och chansar inte för några hundralappar.

När det gäller hastighetsindex behöver du inte så högt på vinterdäcken.
Senast redigerad av 4 vaxfrasse, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 24 nov 2013 16:45

Vad står det egentligen på däcket?

Nedan följer en kort beskrivning av de olika delar som återfinns i en däckbeteckning och vad de egentligen betyder.

Vad betyder t ex 205/55 R 16 W?

205 - Däckbredd i mm

55 - Däcksidans höjd i procent av däckbredden

R - Kod som beskriver däckdesignen (R = Radialdäck)

16 - Fälgdiameter (mätt i tum)

W - Symbol som visar godkänd maxhastighet för däcket

Q = max 160 km/h, S = max 180 km/h, T = max 190 km/h, H = max 210 km/h, V = max 240 km/h, W = mellan 240-270 km/h, Z = mer än 240 km/h (fler beteckningar finns men de är ganska ovanliga i Sverige)

Ytterligare beteckningar:

RF - Förstärkt

XL - Extra load (beteckning för specifika förstärkta däck)

FR - Fälgkantsskydd

ML - Trottoarkantsribba

M+S - Beteckning på vinterdäck

Information om vilket däck som passar bilen hittar man bl a i bilens instruktionsbok.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av linblekinge » 24 nov 2013 18:06

Tack för era svar :
Ja tittar på däcken ja hittade på skruvat.se , det står tillverkade 2011 , spelar det någon roll , det var därför säkert priser var lågt , 449:- kr st

Hastighets index räcker med T om ja förstått det rätt , om inte man ska vara extra noga så det inte blir stul vid en försäkrings skada , ska kolla vad det står i bilens reg bevis om detta

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 24 nov 2013 18:13

Klart man inte behöver däck som passerar 200km/tim på vintern, dom flesta är klassade upp till 180km/tim sedan finns det givetvis värre däck som man inte har nytta av.

MEN man ska alltid följa tillverkarens rekommendationer på hastighetsindex på sommar och vinterhjul om man vill slippa strul med försäkringen om något händer.

Det finns en anledning till att däcktillverkare klassar däcken i olika hastighetsindex och viktklasser.

Jag skulle aldrig riskera mitt eller mina passagerares liv för någon hundralapp per däck, det är ren snålhet och omdömmes löst enligt mig!.

http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1 slå in ditt regnr på denna sida så ser du i raden vilka däck bilen ska ha enligt klassning, alternativ denna sida https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av linblekinge » 24 nov 2013 18:22

Tack för svaren ...
Nu har ja blivit lite klokare om betäckningarna , tex på dubbdäck så finns det ju inte V däck (max 240 km/h)att köpa på däckonline utan dom säljer bara upp till T däck (T = max 190 km/h)

På odubbade sälj bara upp till H däck (H = max 210 km/h)

Bild

Så nu är det bara att leta upp ett par "norden däck" , nu kan ja släppa det svåra med hastighets index , försäkrings bolagen kan ju inte kräva att man har v däck som inte finns att köpa som vinter däck ;)

Däcken ja visade ovan för 449:- st är ju tillverkade 2011 , det ska man passa sig för va ?
Senast redigerad av 5 linblekinge, redigerad totalt 14 gång.

linblekinge
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av linblekinge » 24 nov 2013 18:26

Tackar ja kollade ..

Meccas sida= Däck:195/60R15
Transort styrelsen sida =Antal hjul:
Däckdimension axel 1: 195/60R15 Fälgdimension axel 1: 15X6JJ OR 15X6J
Däckdimension axel 2: 195/60R15 Fälgdimension axel 2: 15X6JJ OR 15X6J

Hittar ingen info om hast index

Sen sa däck gubben när ja köpte mina förra däck som var regurmerade , du ska gå ned en dimension på vintern , dvs till 185/65/15

Crille skrev:Klart man inte behöver däck som passerar 200km/tim på vintern, dom flesta är klassade upp till 180km/tim sedan finns det givetvis värre däck som man inte har nytta av.

MEN man ska alltid följa tillverkarens rekommendationer på hastighetsindex på sommar och vinterhjul om man vill slippa strul med försäkringen om något händer.

Det finns en anledning till att däcktillverkare klassar däcken i olika hastighetsindex och viktklasser.

Jag skulle aldrig riskera mitt eller mina passagerares liv för någon hundralapp per däck, det är ren snålhet och omdömmes löst enligt mig!.

http://catalog.meca.se/CarSelect.aspx?CategoryType_ID=1 slå in ditt regnr på denna sida så ser du i raden vilka däck bilen ska ha enligt klassning, alternativ denna sida https://fordonsfraga.transportstyrelsen ... ordon.aspx

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 24 nov 2013 22:45

Visst kan du gå ner i bredd på vinterdäcken men inget måste. Du får lite högre marktryck och det är inte dumt på vintern. Smalare däck med högre profil då brukar bilen gå lite mjukare och det är ändå rätt skönt.

Användarvisningsbild
Crille
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Crille » 25 nov 2013 00:11

linblekinge skrev:Tackar ja kollade ..

Meccas sida= Däck:195/60R15
Transort styrelsen sida =Antal hjul:
Däckdimension axel 1: 195/60R15 Fälgdimension axel 1: 15X6JJ OR 15X6J
Däckdimension axel 2: 195/60R15 Fälgdimension axel 2: 15X6JJ OR 15X6J

Hittar ingen info om hast index

Sen sa däck gubben när ja köpte mina förra däck som var regurmerade , du ska gå ned en dimension på vintern , dvs till 185/65/15

Crille skrev:Klart man inte behöver däck som passerar 200km/tim på vintern, dom flesta är klassade upp till 180km/tim sedan finns det givetvis värre däck som man inte har nytta av.

Kolla i din bils regbevis där ska det stå vilken hastighetsindex på däcken.

Kollade Transportstyrelsen på min bil och där står det V däck på en BMW X5

Däckdimension axel 1: 255/55 R18 109V Fälgdimension axel 1: 8 1/2Jx18/ET46
Däckdimension axel 2: 255/55 R18 109V Fälgdimension axel 2: 8 1/2Jx18/ET46

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 25 nov 2013 00:29

Vi har W på båda bilarna 17 och 18 tums däck.

Skriv svar