Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Prisnivån i Sverige

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Bear
Medlem

Prisnivån i Sverige

Inlägg av Bear » 02 dec 2013 23:56

På 80-90-talet pratades det ofta i Sverige om hur dyrt det var i länder som tex Schweiz, något som i vart fall jag bar med mig i många år tills jag träffade en schweizisk flicka och började tillbringa tid där nere.
Visst många saker är kostsamma i Schweiz, att bo i Genéve eller Zürich är inte billigt, men bor man på landsorten så är prisnivån i vart fall inte mycket värre än här hemma, ser man dessutom till att man tjänar betydligt bättre i Schweiz så framstår Sverige som det nya Schweiz i mångas ögon.

Bensinen här hemma i Svedala är 1.50-2 kronor dyrare än i Schweiz, att försäkra bilen är dyrare, att tvätta bilen i en GDS-anläggning är dyrare och framför allt så är ölen dyrare och smakar sämre hemma. Detta var bara några få exempel, men jag är övertygad om att ni känner igen er i att det är dyrt att leva här i Sverige idag.

För att inte trampa en viss stor sponsor här på forumet på tårna så nämner jag inga namn, men när vi tar ett exempel: en flaska Menzerna FF3000 är till och med dyrare här i Sverige än i Norge, I Norge..
Varför är det så här i Sverige? Skatten för företag har sänkts flera gånger de senaste åren, men ändå stiger priserna.

Det pratas ofta om att de stora jättarna i tex Tyskland som Kfzteile24, Autoteilemann osv köper in mycket större partier och därför kan hålla priserna nere, men inbilla mig inte att Mekonomen med hundratals butiker och tusentalet verkstäder får dåliga priser när de skall handla olja från Castrol, ändå så ser vi priser som är 2-3 gånger så mycket jämfört med Levoil och Mapodo.

Nej, problemet mina vänner är att det inte finns en fungerande marknad här i Sverige.
Jag köper gärna från svenska handlare om det inte så värst många kronor, i butiken väljer jag alltid svenskt kött och svensk mjölk. Men att betala 2-300 % mer för en flaska vax här i Sverige jämfört med i England eller Tyskland gör ingen vettig människa, och med dessa prisnivåer så kommer fler svenska företagare tyvärr gå i putten.
Sedan om det beror på giriga svenska generalimportörer eller ÅF som vill göra sig en hacka vet jag inte. Men det kanske vi kan få svar på?

Vänligen Björn
Senast redigerad av 4 Bear, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Re: Prisnivån i Sverige

Inlägg av Kapten Haddock » 03 dec 2013 00:21

Det är ju som du säger, en relativt liten marknad.
Sen har vi olika gynnsamma importregler.
Samt ett bra mkt högre skattetryck här än i de allra flesta andra länder.

Jag tror jag kan tala för de flesta som säljer bilvårdsprodukter eller håller på med seriös rekonditionering att vi inte åker runt i nya sportbilar och spelar golf för att få tiden att gå.

Har faktiskt funderat på att flytta verksamheten till ett annat land, mycket lägre skatter, lägre avgifter i övrigt på i princip alla plan.
Skyddsnäten är inte längre mkt sämre än här.

Visst skatterna har sänkts flera gånger, har faktiskt ingen exakt koll men kan det vara 3-5% av de 70+ man som företagare betalar här.

Jaja man ska inte va allt för bitter, jobbar ju trots allt med något man gillar att göra, långt i från alla som får göra det.

MVH/
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Bear
Medlem

Inlägg av Bear » 03 dec 2013 00:46

Kapten Haddock skrev:Det är ju som du säger, en relativt liten marknad.

Jag tror jag kan tala för de flesta som säljer bilvårdsprodukter eller håller på med seriös rekonditionering att vi inte åker runt i nya sportbilar och spelar golf för att få tiden att gå.

Har faktiskt funderat på att flytta verksamheten till ett annat land, mycket lägre skatter, lägre avgifter i övrigt på i princip alla plan.

Visst skatterna har sänkts flera gånger, har faktiskt ingen exakt koll men kan det vara 3-5% av de 70+ man som företagare betalar här.

Jaja man ska inte va allt för bitter, jobbar ju trots allt med något man gillar att göra, långt i från alla som får göra det.

MVH/
Nej jag förstår att ett enmansföretag inte alltid har det så lätt med dagens alla möjligheter att handla utomlands och jämföra, och med handen på hjärtat så tittar man ju ofta enbart till pris och inte vad man får hos den lokala ÅF.

Mitt inlägg riktar sig i första hand inte på de småföretagarna här i Sverige som sliter för att få mat på bordet till sig och sin familj, jag är själv son till en enmansföretagare så jag vet hur illa det kan vara.
Utan jättarna Mekonomen och för all del även Skruvat som vill göra sken av att de är billiga trots att jag köper exempelvis filter från Bosch, Mahle eller Mann för halva priset jämfört med deras "noname".

Mekonomen gick förra året med 474 miljoner i vinst, de sista åren har vinstmarginalen landat på mellan 10-15 %
Senast redigerad av 4 Bear, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Kapten Haddock
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Kapten Haddock » 03 dec 2013 00:57

Jo, det kan nog vara en annan sak.
Jag får återkomma när jag närmar mig de resultaten;)

MVH/
Bear skrev:
Kapten Haddock skrev:Det är ju som du säger, en relativt liten marknad.

MVH/
Nej jag förstår att ett enmansföretag inte alltid har det så lätt med dagens alla möjligheter att handla utomlands och jämföra, och med handen på hjärtat så tittar man ju ofta enbart till pris och inte vad man får hos den lokala ÅF.

Mitt inlägg riktar sig i första hand inte på de småföretagarna här i Sverige som sliter för att få mat på bordet till sig och sin familj, jag är själv son till en enmansföretagare så jag vet hur illa det kan vara.
Utan jättarna Mekonomen och för all del även Skruvat som vill göra sken av att de är billiga trots att jag köper exempelvis filter från Bosch, Mahle eller Mann för halva priset jämfört med deras "noname".

Mekonomen gick förra året med 474 miljoner i vinst, de sista åren har vinstmarginalen landat på mellan 10-15 %
Senast redigerad av 4 Kapten Haddock, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Perra83 » 03 dec 2013 02:56

Visst vill man handla så nära hemmet det bara går men när det skiljer femsiffriga belopp så går det bara inte!!

Ja lånade en kärra gratis och körde ca tio mil med bilen för att få hem grejerna. Sedan lämnar tillverkaren fem års garanti all servic sköts av tillverkaren egen service personal.

I många fall så får man saker fraktade hem till dörren plus att man sparar en rejäl slant. Allt på orten som ja har tänkt handla är det ändå leveranstid på. Beställer ja på nätet så går det snabbare och blir billigare.

Nej det är synd att det är så här.

Skriv svar