Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Sämskskinn VS våffelduken.

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator

Inlägg av progge » 30 dec 2013 10:28

Fakta:
Sämskskinn. en speciell form av mjukbehandlat skinn med mycket hög uppsugningsförmåga. Det användes förr bland annat för att sy kyller, byxor, västar, handskar, livgehäng, karbinremmar mm till den karolinska armén. Numera används skinnet mest till folkdräkts- och cykelbyxor, handskar och bilrengöringstrasor (4 ggr sin egen vikt i vatten )
Skinnhantering. För att ett sämskskinn ska behålla sina egenskaper kräver det lite enkel omvårdnad. När skinnet är nytt ska det göras rent med vatten och såpa, skölj skinnet noggrant i ljummet vatten. Skinnet ska inte vridas utan kramas torrt detta för att behålla struktur och (lång) livslängd. Av samma anledning bör man med jämna mellanrum tvätta skinnet i såpa. Sämskskinn hängs upp för att torka

Mikrofiber (eller microfiber) är ett material som består av polyester eller polyamider (t ex nylon eller kevlar), eller blandning av dessa, vilket gör att textilen är hållbar och har en lång livslängd.
Den speciella delningen av fibrerna gör att materialet har en mycket bra förmåga att lösgöra smuts och att absorbera vätska.
(kan hålla 7 ggr sin egen vikt i vatten.)
Tvättas i maskin 30/40 grader flytande tvättmedel, inget sköljmedel och torktumlas.

Funktion:
Sämskskinn fungerar om man har den rätta tekniken. Man bör inte gno eller dra duken över lacken utan lägga den på ytan.
Låta skinnet suga upp vatten, sedan placera den i vatten utpressningsmaglen.

Mikrofiber. Kommer inte skrapa eller skada din lack med microrepor
våffelduken har ett speciellt vävt tyg med ett symmetriskt mönster, vilket skapar större absorptions förmåga. Microfiber våffelduk är den bästa torkningsmetod för bilen eftersom den kan absorbera mer vatten än något annan.

Jag anser att Tekniken gått framåt, och föredrar microfiber när jag torkar min bil.
Microfiber är lätta att hålla rena och torra. Lång livsläng och där av billiga. Man kan använda många då tvätt och torkning är lätt och smidigt.
Detta är min egen uppfattning. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka