Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Miljötråden.
- Funk
- Moderator

Miljötråden.
På förekommen anledning tänkte jag starta en tråd där vi kan snacka miljö och relaterade frågor.
I mitt eget fall så har jag ett gammalt garage kvar på tomten trots att huset är relativt nytt, och det är inte helt optimalt för tvätt inne. Så hur skulle man då göra för att få en hygglig miljö för biltvätt och liknande? Det kanske inte är industristandard men så här har jag gjort.
Till golvbrunnen är anslutet en enkel slamavskiljare och oljefälla, men som sagt att tvätta hela bilar inne gör man i dagsläget inte i det lilla garaget, men de nya reglerna för tillbyggnader kanske kommer att lätta upp för ett nybygge..
För dagvatten så har jag en stenkista av vad som idag troligen klassas som gigantiska proportioner. Om minnet inte sviker så är det 8 kubik grus och sten följt av nästan lika mycket grovsand. Jag fick frakterna gratis så det var inget snack om att inte ta i rejält.
För övrigt finns ingen gemensam dagvattenanslutning på kilometers avstånd så det är naturlig filtration därefter.
Jag försöker använda biologiskt nedbrytbara medel så långt det är möjligt, även avfettningar finns det hyggligt bra varianter av idag, som fungerar i oljeavskiljare. Det svåraste är utan tvekan tungmetaller, men en hel del fastnar i slamavskijarna.
/Thomas
I mitt eget fall så har jag ett gammalt garage kvar på tomten trots att huset är relativt nytt, och det är inte helt optimalt för tvätt inne. Så hur skulle man då göra för att få en hygglig miljö för biltvätt och liknande? Det kanske inte är industristandard men så här har jag gjort.
Till golvbrunnen är anslutet en enkel slamavskiljare och oljefälla, men som sagt att tvätta hela bilar inne gör man i dagsläget inte i det lilla garaget, men de nya reglerna för tillbyggnader kanske kommer att lätta upp för ett nybygge..
För dagvatten så har jag en stenkista av vad som idag troligen klassas som gigantiska proportioner. Om minnet inte sviker så är det 8 kubik grus och sten följt av nästan lika mycket grovsand. Jag fick frakterna gratis så det var inget snack om att inte ta i rejält.
För övrigt finns ingen gemensam dagvattenanslutning på kilometers avstånd så det är naturlig filtration därefter.
Jag försöker använda biologiskt nedbrytbara medel så långt det är möjligt, även avfettningar finns det hyggligt bra varianter av idag, som fungerar i oljeavskiljare. Det svåraste är utan tvekan tungmetaller, men en hel del fastnar i slamavskijarna.
/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- Manor
- Moderator

Re: Miljötråden.
Under de säsonger som det fungerar att tvätta ute så blir det tvätt hemma på uppfarten.
Jag försöker att hålla mig till foam, schampo och vatten...men någon gång blir det tyvärr även starkare medel, men jag försöker minimera användningen.
Vi har asfalterad uppfart och väg, men närmaste dagbrunn ligger några hus bort...så mitt tvättvatten samlas oftast i en större pöl nedanför uppfarten.
Inget gnäll från några grannar ännu. Samtliga tvättar bilen hemma, så av den anledningen sticker jag inte ut...även om jag tvättar betydligt oftare än vad de gör
.
Under vintersäsongen tvättar jag bilen i tvätthallen på jobbet, och känner mig miljövänlig.
Tyvärr är inte utrymmet så "polervänligt" så att polera bilen där känns uteslutet.
Jag försöker att hålla mig till foam, schampo och vatten...men någon gång blir det tyvärr även starkare medel, men jag försöker minimera användningen.
Vi har asfalterad uppfart och väg, men närmaste dagbrunn ligger några hus bort...så mitt tvättvatten samlas oftast i en större pöl nedanför uppfarten.
Inget gnäll från några grannar ännu. Samtliga tvättar bilen hemma, så av den anledningen sticker jag inte ut...även om jag tvättar betydligt oftare än vad de gör
Under vintersäsongen tvättar jag bilen i tvätthallen på jobbet, och känner mig miljövänlig.
Tyvärr är inte utrymmet så "polervänligt" så att polera bilen där känns uteslutet.
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Funk
- Moderator

Både jag och frugan har ju tjänstebilar, med tillhörande gratis tvätt. Men trots att jag inte äger bilarna vill man ju ha dom fräscha så det blir inte så mycket körande i automaten ändå. Jag gissar att vi har några av de fräschaste bilarna på bolaget, med lackskydd och allt..Vi har tillgång till tvätthall på jobbet (hobbykvällar) också så där är det ju kanon att stå under den kalla årstiden.
/Thomas
/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse
- MattisH
- Trogen Medlem

Jag kommer bygga en egen oljeavskiljare och slamavskiljare till min tvättplatta där hemma. Utloppen från avskiljarna kommer rinna ut i en stenkista som även min ska bli väl tilltagen.
Då har man ju tagit väck olja och slam, men sen har jag skickat till kommunen för att se hur dom ser på saken.
Då har man ju tagit väck olja och slam, men sen har jag skickat till kommunen för att se hur dom ser på saken.
Senast redigerad av 4 MattisH, redigerad totalt 14 gång.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
-
wannabeapolisher
- Medlem
Finns att läsa på den här tråden http://maxbilar.egetforum.se/oljeavskil ... l-t52.html
Hur jag har löst mitt tvättproblem, om någon har några frågor kring detta så ska göra mitt bästa att besvara dom på http://maxbilar.egetforum.se/
Mvh Max.
Hur jag har löst mitt tvättproblem, om någon har några frågor kring detta så ska göra mitt bästa att besvara dom på http://maxbilar.egetforum.se/
Mvh Max.
Senast redigerad av 4 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Snyggt Max, hur funkar det (filtret) med tanke på avfettningsmedel ? Jag tänker på svårigheten att i vanliga oljefällor ta hand om oljerester som är "mikrofördelade" ihop med avfettning.
/Thomas
/Thomas
- MattisH
- Trogen Medlem

Mer info om oljefiltret, inköp, pris osv. är önskvärt!
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
-
wannabeapolisher
- Medlem
Tack Thomas.Funk skrev:Snyggt Max, hur funkar det (filtret) med tanke på avfettningsmedel ? Jag tänker på svårigheten att i vanliga oljefällor ta hand om oljerester som är "mikrofördelade" ihop med avfettning.
/Thomas
Jo filtret fungerar på det viset att det förorenade tvätt vattnet pumpas då in i botten på filtret,och sedan så sitter det en filter kassett inuti filtret som i princip är lika stort som filtret i fråga.
Denna kassett är då fylld med en filtermassa som vattnet då får strömma upp genom .samtidigt då som olje rester,tung metaller mm fastnar i själva filter massan.
Jag använder i mitt fall pga byggnadens utformning en pump för att pumpa vattnet från pump-gropen in i filtret,men har man exempelvis en källare i anslutning till tvättplatsen så funkar det lika bra med självfall till filtret om då fallhöjden ligger på ca 1m över filtret.
Just det är med microfördelade avfettnings oljeresterna, har jag fått förklarat för mig.är ju en riktigt elände ,då det krävs att man lagrar det då olje mickrofördelade vattnet i upp till två timmar innan man skickar det vidare till olje avskilljaren,pga att oljan måste få tid på sig att separera från vattnet för att då sedan kunna tas hand om olje avskilljaren.Annars åker det olje microfördelade vattnet så att säga rakt igenom olje avskilljaren utan att just som du skriver Thomas kunna tas om hand.
Så för en liten egen tvätt plats med inte allt för intensivt tvättande 4-6 bilar i veckan med tillhörande bilkem är det som jag ser det en ganska smidig lösning,istället för att då gräva sönder tomten med allt det innebär för att få ner en traditionell oljeavskilljar anläggning.
Fast naturligtvis får man ju samråda med miljö ansvariga i kommunen innan man startar den här typen av installationer.
Mvh Max.
Senast redigerad av 4 wannabeapolisher, redigerad totalt 14 gång.
- MattisH
- Trogen Medlem

Jag fick svar från kommunen jag bor i. Har inte tolkat svaret så tydligt mer än att det verkar som att det inte spelar någon roll hur mycket man ska tvätta bilar. Man ska ha en godkänd anläggning om man så ska 100 bilar i veckan eller 2. Jag vet faktiskt inte...
Buller
Naturvårdsverkets riktvärden för externt industribuller gäller vid nyetablering. Den ekvivalenta ljudnivån utomhus vid bostäder och rekreationsytor i bostäders grannskap får då inte överstiga följande nivåer:
Dagtid, kl 07-18 50 dB(A)
Kvällstid, kl 18-22; samt söndag o helgdag kl 07-18 45 dB(A)
Nattetid, kl 22-07 40 dB(A)
Den maximala ljudnivån får nattetid kl 22-07 inte överstiga 55 dB(A).
Om ljudet innehåller ofta återkommande impulser eller hörbara tonkomponenter sänks den tillåtna ljudnivån med 5 dB(A).
Oljeavskiljare
I lagen ( 2006:412) om allmänna vattentjänster anges bland annat att en fastighetsägare inte får använda en va-anläggning på ett sätt som innebär att avloppet tillförs vätskor, ämnen eller föremål som kan inverka skadligt på ledningsnätet eller anläggningens funktion eller på annat sätt medför skada eller olägenhet.
Boverkets byggregler 12 anger när man ska och bör installera avskiljare för spillvatten.
Oljeavskiljare klass 1 enligt CEN-normen försedda med koalescensfilter bör användas för verksamhetens avledande av spillvatten.
Nivålarm (oljevarnare) skall finnas i oljeavskiljaren och slamnivåvarnare i deponeringskammare för slam.
Oljeavskiljare och grovslamtank bör kontrolleras, ägnas regelbunden tillsyn och tömmas efter behov.
Regelverk för
bensinstation, fordonstvätt och verkstad
Information från miljökontoret i Hässleholm
Miljökontoret juli 2012 sid 2/2
Bestämmelser om avfall finns bland annat i kapitel 15 miljöbalken och i avfallsförordningen
(2011:927). Avfall som uppkommer från en oljeavskiljare består framför allt av olja och slam.
Avfallet kan även innehålla andra organiska ämnen och tungmetaller som anrikas i slammet.
Transport av farligt avfall
Slam och olja från oljeavskiljare räknas som farligt avfall. Det innebär att tömning och transport
endast får utföras av entreprenör som har giltigt tillstånd, utfärdat av länsstyrelsen.
Egen transport av farligt avfall
Oljeavfall, batterier lysrör, mm som uppstår i verksamheten är farligt avfall.
Vid egen transport av farligt avfall ska anmälan eller tillståndsansökan göras till länsstyrelsen.
Cisterner
Skyldigheten att informera miljönämnden vid nyinstallation av cistern, utföra installationskontroll
samt återkommande kontroll av cisterner finns reglerat i Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS
2003:24) om skydd mot mark- och vattenförorening vid lagring av brandfarliga vätskor.
Cistern och rörledningar skall genomgå installationskontroll enl. NFS 2003:24, 8 kap 1 §.
Spilloljecistern inomhus med en volym av >250 liter kan enligt SÄIFS 1997:3 vara tillståndspliktig.
Kemiska produkter
Lagring av kemiska produkter och farligt avfall skall ske inom invallade ytor som är täta och
beständiga mot de produkter och avfall som lagras. Vid förvaring utomhus skall invallningen även
vara försedd med tak eller regnskydd. Invallningen skall rymma det största kärlets volym plus 10
procent av summan av övriga behållares volym.
Egenkontroll
Hur verksamhetsutövaren bör och kan bedriva sin egenkontroll framgår av Allmänna Råd (NFS
2001:2) och grundbok om egenkontroll i Naturvårdsverkets handboksserie.
Miljöfarlig verksamhet
Anläggning för fordonstvätt och drivmedelshantering kan omfattas av anmälan enligt miljöbalkens
9 kapitel miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd och klassas in som C-anläggning.
Tillsynsmyndigheten får efter beslutad klassning av verksamheter som faller in under kategorin C
enligt klassningsförteckningen ta ut en tillsynsavgift för handläggning och miljökontroll.
Spillolja
Hantering av spillolja meddelas i Avfallsförordningen (2011:927).
Ytterligare information finns på Länsstyrelsen i Skånes hemsida.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
Toyota Auris Hybrid 2013
- Funk
- Moderator

Förr var det beroende på antal, det kan man se i denna gamla skrift: '
https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 8207-8.pdf
Men numera är det nog striktare som gäller...hittar inget just nu.
Vad det gäller avfettning så skall jag plugga på lite, kanske flockning hjälper till ?
/Thomas
https://www.naturvardsverket.se/Documen ... 8207-8.pdf
Men numera är det nog striktare som gäller...hittar inget just nu.
Vad det gäller avfettning så skall jag plugga på lite, kanske flockning hjälper till ?
/Thomas
-
JohanK
- Medlem
Om man har eget vatten, avloppshantering och inte är inkopplad till kommunensvattennät, hur är det då? Någon som har koll?
Senast redigerad av 4 JohanK, redigerad totalt 14 gång.
- Funk
- Moderator

Det lär vara samma oavsett. Alla farliga ämnen skall avskiljas och skickas för destruktion .
Visserligen kan man få dispenser av diverse slag, men knappast på något farligare utsläpp än rent dagvatten eller renat gråvatten.
Mycket info finns här: http://husagare.avloppsguiden.se/
/Thomas
Visserligen kan man få dispenser av diverse slag, men knappast på något farligare utsläpp än rent dagvatten eller renat gråvatten.
Mycket info finns här: http://husagare.avloppsguiden.se/
/Thomas
-
JohanK
- Medlem
Tack för länken! Då blir det söndagsläsning nurå!