Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med.
Läs gärna mer och tyck till ->
En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
-
MattisH
- Trogen Medlem

popp skrev:MattisH skrev:Det finns några anledningar som flera är inne på.
Du har ju redan bytt till en extra trög säkring så där är inte problemet.
Oljan i kompressorn är för trögflytande, framförallt kall. Testa byt till ny olja. Detta har jag på min att göra lista eftersom jag har samma problem som dig när kompressorn är kall.
Du använder förlängningskabel som är för klen. Detta har jag gjort några gånger med resultat att säkringen löser i centralen.
Har du för många förbrukare på samma fas kan den också gå trögt, med resultat att huvudsäkringen för den fasen löser.
Tackar så mycket för tipsen .
Jag har slängt i oljan som följde med köpet och jag tyvärr ingen aning vad det är för olja som var med.
Vilken storlek på kablen är lämplig att prova med tycker ni/du?
Kör du med förlängningskabel?
Prova utan isf, framförallt om det är långa sladdar i väggen till centralen från uttaget. Innan jag drog om matningen i garaget så gick sladden från väggen i garaget (fasadskåpet) till tvättstugan 15 meter bort, tillbaka till vägguttaget och där fungerade aldrig kompressorn. Nu kommer matningen direkt från centralen som sitter väggivägg med fasadskåpet (inkommande) och nu är där bra fart även med förlängningskabel.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
-
popp
- Entusiast

Crille skrev:Med en 13A så kommer det säkert funka och då kan du enbart köra kompressorn på den säkringen.
Jag hoppas jag kan detta med tanke på att jag är elektriker
Och skulle det inte funka med en 13A säkring och du har vp rör/slang i väggen där det går FK så kan du ju alltid byta ut dom 1.5 som du har och dra i 2.5 och säkra med 16A säkring.
13A * 230V = 2990Watt så det ska gå som tåget.
Tackar så mycket för tipsen.
Ska köra bort till elfirman idag och köpa en 13A som du tipsade om så får vi hoppas det funkar bättre sen.

-
popp
- Entusiast

När jag kom hem igår så provade jag att köra den utan förlängningssladd men det tog bara 2 sekunder så löste säkringen ut.
Och det är inte lång väg till skåpet ,jag har garaget jämte tvättstugan där skåpet sitter så där borde inte problemet vara tycker jag.
Men den kanske kräver 16A för att orka driva den,fungerade ju på jobbet igår.
Får hem och prova mig fram vad som fungerar idag.
-
MattisH
- Trogen Medlem

Vet inte om du skrivit om kompressorn är kall när du testar? Om den är det så testa med den i stugvärmen en stund så den blir varm. Bara för skojs skull
Har du inte längre så hade jag nog testat att dra i 2,5 mm² i röret och sätta 16A. Det är inget problem att få plats i ett 16mm rör och vanliga vägguttag är i princip alltid klassade för 16A.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
-
popp
- Entusiast

MattisH skrev:Vet inte om du skrivit om kompressorn är kall när du testar? Om den är det så testa med den i stugvärmen en stund så den blir varm. Bara för skojs skull
Har du inte längre så hade jag nog testat att dra i 2,5 mm² i röret och sätta 16A. Det är inget problem att få plats i ett 16mm rör och vanliga vägguttag är i princip alltid klassade för 16A.
Jo den är kall när jag provar den,men i garaget är aldrig kallare än 10 grader.
Polaren är elektriker så han får kanske fixa nya kablar till mig då ,Då får han ännu mer jobb.
Elfirman jag jag var oss nu och beställde ny säkring på 13A trodde inte att det skulle lösa mina problem.
Men den som lever får se -

-
MattisH
- Trogen Medlem

Ok 10 grader är knappt kall

Min är ibland under nollan, då är den kall och lever jävulskap ett tag... Prova med 13A så får du se.
Suzuki Grand Vitara 2008
Toyota Auris Hybrid 2013
-
popp
- Entusiast

Jag har köpt en 13A säkring nu,så på lördag tänkte jag se om det blir någon skillnad på det .

-
progge
- Moderator

popp skrev:Jag har köpt en 13A säkring nu,så på lördag tänkte jag se om det blir någon skillnad på det .

Bara det inte blinkar i mina lampor hemma, när du drar i gång

Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 
-
Perra83
- Entusiast

Går kompressorn och högtryckstvätten samtidigt dämpas belysning lite i garaget. Allt går på samma 16A säkring