Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Polera bort smårepor på silver med bilpolermedel? Alterntiv?

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
garagehunden KL
Medlem

Polera bort smårepor på silver med bilpolermedel? Alterntiv?

Inlägg av garagehunden KL » 05 apr 2015 13:16

Någon som har erfarenhet av eller kan gissa sig till vad man borde kunna använda till att polera silver. Alltså inte silverputs för att främst få upp glans utan polering av ganska ytliga men retfulla repor som syns för mycket i blänket.

Borde det inte gå att använda polermedel avsett för billack? Hur kan silver tänkas vara i hårdhet jämfört med lack?

Silver/guldsmeder har naturligtvis svaret men tror de tiger som musslor; yrkeshemligheter och medlen säljs antagligen inte heller annat än till firmor i genren som erbjuder hutlöst prissatta tjänster. Putsmedel är vad de har och vill sälja.

Ska man prova med Scholl? De här små bomullsplättarna frun har att ta bort nagellack med borde funka som polerduk. Men vad ha på för medel?
Har funderat på Autosol men det är nog aningen grovt och riskerar ge ännu mer repor. Polermedel till billack borde vara av den mildare/finare graden gissar jag.

Ska jag ge mig på det med exempelvis Scholl S 30 eller riskerar det bli värre? Har det hemma.
Andra tips?