Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Cykelstativ släpvagn

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
miken
Entusiast
Entusiast

Cykelstativ släpvagn

Inlägg av miken » 07 jul 2015 22:55

Ja ganska knäpp fråga kanske som inte rör bilvård så mycket men jag är på jakt efter något typ cykelställ man kan ha på släpen som inte gör så att cyklarna skadas mot varandra.

Kanske man måste göra något eget? har googlat runt och inte hittat speciellt mycket alls!

Har oftast med mig 5 cyklar och det är ju lite knepigt att frakta alla dom på bilen

någon som har tips på en bra lösning? :) Det ska ju inte behöva ta flera timmar att lasta släpen och att använda filtar runt cyklarna är inget alternativ då jag har en öppen släp utan kåpa just nu :nicka'

att montera dom på biltaket är inget alternativ då det blir väldigt ostabilt och gillar inte att vara uppe på taket och klänga sen vanliga cykelställ på dragkroken är ju olagligt hur man än gör då reglerna är helt sjukt otydliga!

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

AX3L
Medlem

Re: Cykelstativ släpvagn

Inlägg av AX3L » 09 jul 2015 10:41

Är cykelställ på dragkroken olagliga även om man har en extra skylt och eventuellt lampor fullt synliga? Det finns ju ramper med det som man kan hänga ytterst om man så vill.

Men för mig som cyklist är ändå taket det enda alternativet. Skaffa riktiga hållare där du plockar bort framhjulet och fäster i gaffeln och vänd växelvis så får du med lite god vilja plats med fem cyklar. Två bak och tre på taket eller liknande är ett annat alternativ.

Det är alltså typ en http://www.thule.com/sv-se/se/products/ ... 1-_-561000 jag syftar på.

miken
Entusiast
Entusiast

Inlägg av miken » 09 jul 2015 11:09

Ja du får inte ha en extra registreringsskylt den som sitter på bilen ska synas därför reglerna är så sjukt knäppa !

Sen har jag lyckats läsa mig till att man inte får ha mer än 3 cyklar på taket !?

Reglerna är sjukt dåliga och bör ändras
Att man inte får sätta en extraskylt på cykelstället är ju otroligt löjligt !

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm

AX3L
Medlem

Inlägg av AX3L » 09 jul 2015 12:40

Nej reglerna är något oklara här, kanske för att ingen gissningsvis blivit dömd för att ha en extra skylt eller liknande (så länge den tillhör fordonet) så det finns inga prejudikat eller liknande. Men som jag tolkar det får du flytta den befintliga skylten till en hållare bakom cyklarna. I Danmark är det enligt obekräftade källor uttryckligen lagligt att ha en extra skylt bakom cyklarna, men där är det å andra sidan betydligt mer vanligt förekommande än i billandet Sverige.

Max antal cyklar har jag heller aldrig hört talas om, så länge det inte blir överlast dvs. Vilket det väl tekniskt sett kan bli med 5 cyklar, om alla är sådana fullstora gedigna stålkonstruktioner. Sen blir bilen iof vindkänsligare vilket väl kan gå under nåt slags "allmänt trafikfarlig transport".

Mitt förslag är dock att sprida ut cyklarna, tre på taket och två bak. Samt, att köra med en sån ramp med en extra skylt även om det är i en gråzon i laglig mening.

Skriv svar