Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Starta firma bilrekond

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
HalvardT
Ny Medlem

Starta firma bilrekond

Inlägg av HalvardT » 31 mar 2016 00:39

Hejsan!
Jag har planer på att starta egen bilvårdsfirma och har lite funderingar! =)

Till att börja med, en liten bakgrund;

Jag är skidåkare och studerande, och denna firma är absolut inget jag har planer på att försörja mig på, utan jag ser det mer som ett intresse man kan tjäna nån krona extra på vid sidan av samt att det vore skönt att göra det vitt i stället för svart.
Jag har redan ett handelsbolag (tillsammans med min mor) där jag i huvudsak inkasserar sponsorpengar för att finansiera skidåkningssatsningen, samt att jag även tillverkar lite snickerier som jag säljer. Tanken är då att jag ska utöka detta företag till att även bedriva bilvård.
Jag har senaste tiden fått mer och mer förfrågningar och svartjobb från folk "hemma på byn", alltifrån vanlig tvätt till helrekond, och denna idé föddes när jag fick tips från nån bekant egenföretagare som ville ha bilarna uppfräschade och tyckte jag skulle lägga in det här i mitt företag så han kunde ta det den vägen. Bra idé tyckte jag, och sen har jag inte kunnat släppa den.
Så tanken är alltså att kanske få in nån företagsbil då och då, och lite privatpersoner däremellan och med ett företag borde jag kunna nå ut till fler personer tänker jag, i första hand hemma i byn (bor ute på landet). Men som sagt, jag ser det som ett intresse jag kanske kan tjäna nån krona på då och då när jag har tid över, och det kommer definitivt inte vara nån större verksamhet. Mest för att göra det jag gör svart nu vitt istället.

Men nu till funderingarna
Jag har tänkt hålla till hemma i garaget precis som jag gjort tidigare, men denna lokal kanske inte ens duger till för att få bedriva bilrekond i? Tänker att det kanske finns krav på oljeavskiljare osv, något jag naturligtvis inte har.
Kommer dom ut och kontrollerar sånt här isåfall? Eller finns det nåt krav på antal bilar eller liknande? Har väldigt svårt att tro att jag kommer göra över 50 bilar/år, som sagt väldigt liten verksamhet det gäller.

Fler frågor kommer säkert dyka upp! =)

Stefan N
Medlem

Re: Starta firma bilrekond

Inlägg av Stefan N » 31 mar 2016 08:10

Vad gäller oljeavskiljare kan jag tänka mig att det är krav. Vi har det på jobbet och den (och många andra saker) kollar miljökontoret och skriver anmärkning om det inte uppfyller kraven. Tex förvaring av kem måste va invallad för ev spill och sånt så det är nog inte bara som man kanske tror. Men det är ju inga problem att få svar av dom om du ringer, dom är väldigt hjälpsamma i alla fall här.
:brumm Volvo V60 Polestar Engineered
:brumm Porsche 968

Skriv svar