Skulle vara kul att höra era åsikter tillskillnad mot Garaget.org där det bara blir smutskastning mellan Saab och Volvo
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Hur tror ni det kommer gå för Saab nu?
-
lindell90
- Medlem
Hur tror ni det kommer gå för Saab nu?
Ja, hur tror ni det kommer gå för Saab när Koeningsegg har dragit sig ur? Konkurs eller en annan köpare.
Skulle vara kul att höra era åsikter tillskillnad mot Garaget.org där det bara blir smutskastning mellan Saab och Volvo
Senast redigerad av 4 lindell90, redigerad totalt 14 gång.
-
deciso
- Trogen Medlem

Re: Hur tror ni det kommer gå för Saab nu?
Ett företag som gått med förlust dom sista 30 åren utom -86 tror jag det
var, ska inte finnas. Själva grejen med privata(ej statligt) företag är ju att det ska
ge avkastning. Gör det inte det så försvinner det. Självsanering.
Men jag hoppas någon kan ta över och göra vinst. Det finns mycket kompetens
i trollhättan och det ger många arbete.
var, ska inte finnas. Själva grejen med privata(ej statligt) företag är ju att det ska
ge avkastning. Gör det inte det så försvinner det. Självsanering.
Men jag hoppas någon kan ta över och göra vinst. Det finns mycket kompetens
i trollhättan och det ger många arbete.
Senast redigerad av 4 deciso, redigerad totalt 14 gång.
-
lindell90
- Medlem
Visst finns det mycket kompetens. Fabriken är ruskigt effektiv. En av europas effektivast. Bara man får volym men då krävs det mer än två modeller.
Ingen vet väll säkert hur GM har styrt Saab. Men något måste dem tjänat, om inte pengar så teknik.
Sen har GMs filosofi att i princip bygga en standardbil och sen bara byta märken på dem är inte så klokt. Förstör dem olika märkena. Hade Bob Lutz fått bestämma så hade en ny 9-5a kommit för ett par år sen men då hade det varit en Holden med V8 och bakhjulsdrift. Inte mycket Saab över det.
Ingen vet väll säkert hur GM har styrt Saab. Men något måste dem tjänat, om inte pengar så teknik.
Sen har GMs filosofi att i princip bygga en standardbil och sen bara byta märken på dem är inte så klokt. Förstör dem olika märkena. Hade Bob Lutz fått bestämma så hade en ny 9-5a kommit för ett par år sen men då hade det varit en Holden med V8 och bakhjulsdrift. Inte mycket Saab över det.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
jag tror i ärlighetens namn att det kommer gå i konkurs. dock tror jag att dom driviga människorna inom företaget kommer starta andra företag och vidarutveckla sina ideer precis åt det håller dom vill . GM har ju hållit tillbaka saab mycke. tillexempel med elbil. fick inte släppas i en saab först utan skulle komma i en cheva först. helt banalt.
fast mina förhoppningar är att företaget klarar sig och alla anställda får tillbaka sina jobb och GM försvinner helt ur spelet.
hoppas för alla inblandades skull att det löser sig lätt och smidigt.
fast mina förhoppningar är att företaget klarar sig och alla anställda får tillbaka sina jobb och GM försvinner helt ur spelet.
hoppas för alla inblandades skull att det löser sig lätt och smidigt.
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..
-
lindell90
- Medlem
Visst, jag är Saab-älskare och kommer alltid att vara men att förlora Saab vore en stor förlust för Sverige. Många jobb som försvinner i så fall samt att vi håller på att förlora Volvo till Kina. Om Geely köper Volvo tror jag inte vi kommer se en svensk producerad Volvo om 5 år.
GM har hållt tillbaka Saab mycket verkar det som. Just nu hoppas jag att GM tar tillbaka Saab som dem gjorde med Opel. Känns om det bästa i nu läget. Får dem ut 9-5an nu och 9-4X nästa år skulle det förhoppningsvis kunna vända.
GM har hållt tillbaka Saab mycket verkar det som. Just nu hoppas jag att GM tar tillbaka Saab som dem gjorde med Opel. Känns om det bästa i nu läget. Får dem ut 9-5an nu och 9-4X nästa år skulle det förhoppningsvis kunna vända.
-
rekaren
- Medlem
Sedan tror jag inte att Saab har gått på röda siffror i så många år, som deciso säger här.
Då hade nog GM sålt eller lagt ner dem för länge sedan, men de är nog så i denna globala marknad som vi lever i att pengar flyttas lite fram och tillbaka.
Då hade nog GM sålt eller lagt ner dem för länge sedan, men de är nog så i denna globala marknad som vi lever i att pengar flyttas lite fram och tillbaka.
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.
-
jerky
- Ny Medlem
jag hoppas att de ska resa sig ur askan men det ser dystert ut....
kanske går saab som bilmärke ur tiden men blir någon form av tuning firma åt något annat bilmärke eller så köper nåt kines märke upp själva varumärket och produceras bilar med saabs logga i kina vem vet. bara sorgligt att se hur ett hårt kämpande företag med innovativa ideer går under
kanske går saab som bilmärke ur tiden men blir någon form av tuning firma åt något annat bilmärke eller så köper nåt kines märke upp själva varumärket och produceras bilar med saabs logga i kina vem vet. bara sorgligt att se hur ett hårt kämpande företag med innovativa ideer går under
Senast redigerad av 4 jerky, redigerad totalt 14 gång.
- mortil
- Moderator

- Kontakt:
ska även bli kul och se om GM powertrain får finnas kvar i trollhättan . för två år sen va jag och pratade med lite folk på saab då jag var där och jobbade . (högre upp folk) dom sa då att GM flyttar sina avdelningar av utvecklig för växellådor till trollhättan för dom hade tydligen mer kompetens där än på något annat ställe. samtidigt meddelade ju saab att dom skulle säga upp ca 400 personer. dock fick man höra då att dessa blev uppsagda från saab för att flyttas över till GM Powertrain.
hur som helst så tror jag bilmarknaden är ohållbar som den är idag. de flesta biltillverkare går med förlust och alla kan ju inte köpa nya bilar hela tiden . de är ju ekonomiskt ohållbart om man köper ny bil var 3e år ?
hur som helst så tror jag bilmarknaden är ohållbar som den är idag. de flesta biltillverkare går med förlust och alla kan ju inte köpa nya bilar hela tiden . de är ju ekonomiskt ohållbart om man köper ny bil var 3e år ?
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Magkänslan kändes fel från början med Koeningsegg...Tyvärr får vi nog se Svenska biltillverkaren Saab gå i graven...Robert Collin kallade Koeningsegg amerikanska finansiärer och Norske äventyraren Bård Eker för skojare hela bunten.... Det krävs miljarder kronor varje år de närmaste åren för att få Saab på fötter....
Vi får se....
Vi får se....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
lindell90
- Medlem
jag är inte så hemma i ekonomi å sånt men det har ju sagts att det är mer lönsamt (kanske inte rätt uttryck) att redovisa förlust i Sverige p.g.a skatter än vad det är i Tyskland (Opel). man kan ju fuska mycket med siffror om man vill men att dem skulle ha gått med förlust i 20 år och GM bara skiter i det låter inte heller troligt. Någon vinst måste det ha funnits av att ha kvar Saab och jag hoppas Gm vill ha tillbaka Saab. Saab å Opel är ju ganska närbesläktade och Opel tog dem tillbaka.rekaren skrev:Sedan tror jag inte att Saab har gått på röda siffror i så många år, som deciso säger här.