Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Två saker som jag funderat lite på...

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Två saker som jag funderat lite på...

Inlägg av Manor » 19 aug 2015 22:42

Värsta kastet/slaget på en DA-maskin är, vad jag vet, på 21 mm.
Jag tror att det var Rupes som skapade denna variant av maskin först av alla, men nu finns det en hel del kopior av bättre och sämre slag.

1. Varför kör kopiorna också på med 21 mm kast/slag? Hade det inte varit smart att använda åtminstone 22 mm (eller mer än så) och då hävda att maskinen av den anledningen inte är en kopia utan en förbättrad produkt?

2. Varför har alla (de flesta åtminstone) kopior en motoreffekt på 900 watt? Även där hade det väl varit smartare att gå upp en del. Flex TopTool Mk1 har ju exempelvis 1200 Watt, så det kan ju inte vara omöjligt.

Så om jag tog fram en DA-polermaskin med 24 mm last/slag och en motor på 1100 Watt så skulle ju med automatik denna maskin vara "värst" av alla...och sälja en hel del på det faktumet.

Det är något jag inte riktigt förstår runt detta...
mvh Manor

RobbeS
Medlem

Re: Två saker som jag funderat lite på...

Inlägg av RobbeS » 19 aug 2015 23:04

Kan det inte vara så att "kopiorna" gör det enkelt för sig och tillverkas med samma motorer och delar som originalet? Det är väl inte så ovanligt att fabrikerna i Kina tillverkar original grejer av alla de slag ordinarie tid och sen arbetar lite extra på kvällar och nätter och sätter ihop samma maskiner under annat namn.

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 19 aug 2015 23:31

Det kan inte vara så att TT anger förbrukningseffekt istället för avgiven effekt 1200w kontra 900w stämmer med vad jag sett i andra instruktioner. Rupes har väl enbart 500-550w. Avgiven effekt.

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 20 aug 2015 06:29

Jo visst kan det vara så att alla kopior är byggda med samma delar, men det känns ju lite tveksamt och åtminstone inte med samma grejer som Rupes.

Kanske är effekten överdriven (eller en annan typ av uppgift) på Flex TopTool, men det förklarar inte varför ingen av "kopiorna" till Rupes väljer att gå upp i effekt för att få ett övertag (åtminstone på pappret).

Jag antar att både effekt och slag/kast borde kunna utökas. Inte för att det blir bättre eller krävs...utan alltså som ett försäljningsargument.
mvh Manor

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 20 aug 2015 08:03

Det är ett fungerande koncept. Bigfoot systemet. Det ligger också några timmar bakom tester, utrustning, personal m.m. för Rupes. Deras maskin är framtagen för att fungera optimalt så som.de har satt ihop den. Kina smackade i en större motor och hoppades på det bästa. Skulle de börja laborera med större kast så får de samma utvecklingskostnader som Rupes och kan därmed inte sälja till samma låga pris som odag.
All specifikation på Rupes är med Rupes rakt igenom. Använder man t.ex en Scholl trissa så blir inte vibrationerna som specificerat. Kinakopiorna har "samma" balansvikter annan stödplatta (annan vikt) så vibrationerna ökar därmed också. Tänk dig kraften maskinen får utstå med hastigheten och den oscillerande rörelsen. Skulle Kina, som inte har samma kvalitet i råvarorna eller inte tiden till utveckling göra en som håller för det och fortfarande kan köras och dessutom hålla ett så pass lågt pris.
Jag tror inte det.
Det finns ju även Kinakopior på TT:n.

/

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator

Inlägg av Manor » 20 aug 2015 09:19

e_king skrev:Det är ett fungerande koncept. Bigfoot systemet. Det ligger också några timmar bakom tester, utrustning, personal m.m. för Rupes. Deras maskin är framtagen för att fungera optimalt så som.de har satt ihop den. Kina smackade i en större motor och hoppades på det bästa. Skulle de börja laborera med större kast så får de samma utvecklingskostnader som Rupes och kan därmed inte sälja till samma låga pris som odag.
All specifikation på Rupes är med Rupes rakt igenom. Använder man t.ex en Scholl trissa så blir inte vibrationerna som specificerat. Kinakopiorna har "samma" balansvikter annan stödplatta (annan vikt) så vibrationerna ökar därmed också. Tänk dig kraften maskinen får utstå med hastigheten och den oscillerande rörelsen. Skulle Kina, som inte har samma kvalitet i råvarorna eller inte tiden till utveckling göra en som håller för det och fortfarande kan köras och dessutom hålla ett så pass lågt pris.
Jag tror inte det.

/
Det verkar rimligt det du säger...men det är ju inte så många som testar både Rupes och en kopia och noterar/känner till att/om det är någon skillnad. Att öka slaget till 24 mm (utan någon ytterligare test) tror jag fortfarande skulle vara ett försäljningsargument. Är man proffs så antar jag att man satsar på Rupes, Flex eller liknande...kopiorna är väl mest till för oss glada amatörer :).
mvh Manor

Användarvisningsbild
e_king
Entusiast
Entusiast

Inlägg av e_king » 20 aug 2015 10:01

Manor skrev:
e_king skrev:Det är ett fungerande koncept. Bigfoot systemet. Det ligger också några timmar bakom tester, utrustning, personal m.m. för Rupes. Deras maskin är framtagen för att fungera optimalt så som.de har satt ihop den. Kina smackade i en större motor och hoppades på det bästa. Skulle de börja laborera med större kast så får de samma utvecklingskostnader som Rupes och kan därmed inte sälja till samma låga pris som odag.
Jag tror inte det.

/
Det verkar rimligt det du säger...men det är ju inte så många som testar både Rupes och en kopia och noterar/känner till att/om det är någon skillnad. Att öka slaget till 24 mm (utan någon ytterligare test) tror jag fortfarande skulle vara ett försäljningsargument. Är man proffs så antar jag att man satsar på Rupes, Flex eller liknande...kopiorna är väl mest till för oss glada amatörer :).
Mycket möjligt men jag själv tror inte att det är så lätt. [emoji53]

Skriv svar