Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Vilka maskiner vid start av firma

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Vilka maskiner vid start av firma

Inlägg av Ante_Bmw » 30 sep 2009 13:06

Halloj !

Sitter och räknar på en inköpsbudget och vill ha råd av er :)

Dessa maskiner tänkte jag att det kommer att behövas
Polermaskin roterande Flex 3403
Polermaskin TopTool
Högtryckstvätt hetvatten KÄRCHER HDS 698 CSX
Torr/Våtdammsugare KÄRCHER A2254 INOX
Kemmaskin Airforce Therma Plus Combi Airforce Therma Plus Combi
Ozonmaskin Airmaster OMX 500 ozon aggregat
Tornado Magic
Kompressor Räcker en 2,5Hk (Det som den används till skall vara torrblåsning lister samt drivning av tornado magic)
Slangvinda tryckluft 30m (Swedol goilvmodell)

Alla rekomendeationer och förslag på förbättringar mottages MEN ha i åtanke att jag ej vill ha det bästa pga att uppstarten verkar bli dyr...
Senast redigerad av 4 Ante_Bmw, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Re: Vilka maskiner vid start av firma

Inlägg av Tantrum » 30 sep 2009 13:19

Det är bättre att köpa kvalitet direkt i min mening. Jag hade hellre skippat nån eller några grejer i så fall. Sen känns det som att alla maskiner i de här regionerna håller bra kvalitet och att det mest är specarna som skiljer. Sprid kostnaden över ett par månader och styr jobben så att du "slipper" dem som kräver utrustning du inte har. Eller låna vid behov. Köper du billigt idag ökar kostnaderna när du vill uppgradera.
Satsa också på mångsidiga prylar. Amerikanerna är världsbäst på att sälja supernichade produkter som bara funkar bra till en sak. Tänker då främst på borstar, sprayflaskor, svampar, mikrofiberprodukter osv.

Jag hade skippat doftmaskinen och ozonagget inledningsvis. Även Tornadorn klarar man sig utan, även om den är bra. BBV säljer dessutom demomaskiner som garanterat är ett bra köp. Ett bra sätt att spara några tusenlappar.
Vidare kan du ju fundera på om du behöver både Top Tool och roterande maskin. Du kanske klarar dig med en lite kraftigare roterande och en cyklokopia? Top tool + 3403 = 8000 kr. Flex 602 + Biltemamaskin = 5500 kr (?)

Lite tankar bara. Håll tillgodo :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 30 sep 2009 13:49

Mycket bra tankar och jag har redan markerat TopToolen, och Ozonmaskinen som saker som jag kanske ej behöver ännu,

Jag har en 3401VRG och en Cycklokopia redan privat...

Men om jag satsar på bara en 602VR som roterande blir den inte tung att göra alla jobb med? Eftersom jag startar i en liten stad tror jag inte jag kommer kunna sälja på 100% polerjobb som man tar bort alla repor på bilen...Det blir helt enkelt för dyrt...

Jag tror på att det dyraste paketet man kan sälja här är 2500-2900:- och det får jag ej att gå runt med en helrekond inkl grovpolering av alla repor , finpolering och lackskydd

Men däremot hade jag tänkt för det priset göra "mellanpolering och lackskydd + helrekond"

Annars kommer jag i vanliga helrekondpaketet bara köra en Vaxpolish typ New Horizon eller QuickFinish 140 för att kunna hålla kundpriset på ungefär 1995:-

Så frågan är ju om ej då en 3403 räcker till det och skonar mina axlar ?

Pada
Medlem

Inlägg av Pada » 30 sep 2009 17:06

Ursäkta om jag bytar lite ämne i tråden (Så slipper jag starta en helt ny tråd för frågan):

Är det någon som har testat den här Tornado produkten? Har sett lite klipp på den och den verkar helt klart intressant. Någon som vill utveckla lite mer angående den? Finns den att tillgå i Sverige, pris?

Hoppas det är OK att jag svävade ur din fråga här Ante, annars beklagar jag :).
Senast redigerad av 4 Pada, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Inlägg av Göran » 30 sep 2009 17:14

Tornado, en revolution.
Det är ett verktyg som bildar en tornadoliknande virvel med interiörtvätten du har blandat i sprutan. I samma andetag lyfter den upp smutsen från tyget. :jeps

Men den får minus för priset, det är en simpel konstruktion.
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 30 sep 2009 17:53

Lite forsättning på Ultimans inlägg....Ja den finns i sverige att köpa och den kräver ca.200L /min
avgiven luftmängd från kompressorn har jag hört. http://www.prorecond.se/webshop/index.p ... ductId=284

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 sep 2009 18:29

Polermaskin roterande Flex 3403
Bra val den kommer du få mycket nytta av... ;)
Polermaskin TopTool
Ja du behöver en sån också....
Högtryckstvätt hetvatten KÄRCHER HDS 698 CSX
Nja hetvatten ?...Du skall ha en Nilfisk-ALTO Högtryckstvätt POSEIDON 5-61 XT
Torr/Våtdammsugare KÄRCHER A2254 INOX
Du skall ha en Nilfisk-ALTO torr och våtsugare Attix 30-21 PC
Klädseltvätt
ALCON Klädseltvätt Therma Plus Combi EVC 2900E
Ozonmaskin Airmaster OMX 500 ozon aggregat
Du klarar dig väldigt bra med Airmaster ozonaggregat OMX 100
Tornado Magic
Lägg pengarna på något annat !!
Kompressor
Du behöver väldigt liten luftvolym för rekond....
Slangvinda tryckluft 30m (Swedol goilvmodell)
Ja dom är ju bra....

Lite tips....Vi säljer ofta grejer till killar som skall köra igång med bilrekonder i hela landet...men efter några månader ser man grejerna ute på blocket för halva priset....Men det finns även dom som köper för 50,000kr i ett svep....och faktiskt kommer igång.... ;)

Du klarar dig lätt utan en 602a.... ;)

Skall du handla så begär offert hos några leverantörer som verkligen kan leverera hela paketet !! ;)
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
MVH Nisse

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 30 sep 2009 18:41

Varför ej en hetvattentvätt ?
Och behöver jag verkligen en HT Kallvattentvätt för 28 tusen då :O

Räknar på att tvätta mellan 50-60 bilar/mån

Tänk på att jag verkar i norrbotten , vintern är lång och dom flesta använder varmvatten HT här på firmorna :O

Och du menar att jag behöver en toptool från starten och alltså ej klarar mig med en cycklo kopia ?

Tänk på att jag måste låna pengar i starten

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 sep 2009 19:39

Ante_Bmw skrev:Varför ej en hetvattentvätt ?
Och behöver jag verkligen en HT Kallvattentvätt för 28 tusen då :O

Räknar på att tvätta mellan 50-60 bilar/mån

Tänk på att jag verkar i norrbotten , vintern är lång och dom flesta använder varmvatten HT här på firmorna :O

Och du menar att jag behöver en toptool från starten och alltså ej klarar mig med en cycklo kopia ?

Tänk på att jag måste låna pengar i starten
Är du verkligen säker på att dom använder hetvattentvättar....då får dom vänta länge innan dom kan börja tvätta en bil som köres in i tvätthall vintertid...köp ingen billig hetvattentvätt !! satsa på en evighetsmaskin som Poseidon 5a så kan du köra både vatten och skumlans....du fördelar med 2slangar...och en av dom kör du dosering ifrån med 25L dunk...så har vi levererat till många firmor i Norrland...bla Firma 126126 (BVG)

Jo visst klarar man sig med en Cyclo !! :jeps
MVH Nisse

Bild

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 30 sep 2009 19:42

Har du en Flex 3401 och en cyclokopia är det ju bara att slå till på den roterande maskin du känner mest för. Med 3401:an klarar du i princip allt, beroende på hur mycket tid du vill lägga. Skulle nog dessutom säga att 3401:an utesluter Top Toolen.

Kan man inte bara koppla varmvatten till högtrycken istället för att köpa en hetvattentvätt?
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

MAX

Inlägg av MAX » 30 sep 2009 19:55

Så här skulle jag ha gjort :P om jag varit ante och skulle börja reconda bilar :brumm

polering.
Flex3401a finns redan. :jeps
Cycklokopia finns redan. :jeps
roterande maskin saknas :evil: så skaffa en roterande mellan-modell flex. aeg.millwauke eller vad dom nu heter men en med kvalitet.

Tvätt.
högtrycks tvätt kallvatten någorlunda mellan-klass modell samt om det inte finns så koppla in en stor varm-vatten berederare som du kopplar till en blandare som används både till vanliga slangen för tvätt och som kan kopplas till högtrycks-tvätten så har du både kall och varnvattens hög-tryck men att du kanske inte ska köra 90gradit vatten genom kall-högtrycken räcker gatt o väl med max 50grader vilket jag tror att dom flesta kall hög-tryckar stoppar för 8-)

samt som Nisse skrev en torr-damsugare plus en våt-dammsugare för att slippa ur och i med diverse filter samt påsar samt långa slangar till dessa så du kan ha dom ståendes ur vägen när du dammsuger samt slipper flytta dom fram och till-baka bara veckla ut och suga torrt eller vått samt hänga tillbaka slangarna :P

samt då en liten kompressor men kanske något större än en 2,5hp då dom inte brukar ge så mycket luft mer än en kort stund och om man ändå väljer en liten så är det sämre med en stor tank än en liten för när det väl tar slut på luften så får man vänta ihjäl sig på att den lilla kompressorn ska bygga upp något användbart tryck i den stora tanken :evil:så en 4,5hp kompressor skulle nog vara lagomt i så fall :P

invändigt har jag inget att säga :mrgreen: då jag själv bara damm-suger och torkar lite emellanåt samt putsar lite fönster när andan faller på :P

Samt om det är möjligt så håll i pengarna och investera vidare när det finns pengar över kan ta tid men det är det värt :jeps
mvh max.
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 sep 2009 20:20

Ett litet problem är att man måste köpa en riktig professionell tvätt om man skall köra många tvättar....Vare sig det är Nilfisk-ALTO eller Kärcher så kommer den som säljer detta absolut vilja sälja en maskin som stämmer för ändamålet... POSEIDON 5-61 XT har vi haft i vår tvätthall i flera år..vi bytte ut den mot en ny lika för några måndare sedan....den vi bytte ut står just nu i Norge och tvättar bilar varje dag...POSEIDON 5 är lite B18....dom bara går och går.... ;)

Köper man för billiga grejer så kan det bli väldigt besvärligt....inte kul att ha en trasig högtryck när man har flera bilar som man bokat in för tvätt... :)

Händer rätt ofta att vi har högtryckstvättar Pro som varit ute på demo till väldigt bra priser... ;)
MVH Nisse

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 30 sep 2009 20:30

Tack alla för mycket bra tips ! Detta uppskattas !

Nisse : Men räcker inte Poseidon 5-55XT kanske då för mig ? Är ju ändå ca 9800:- prisskillnad och jag kommer nog aldrig upp i dom volymerna av bilar som ni

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 30 sep 2009 21:21

Ante_Bmw skrev:Tack alla för mycket bra tips ! Detta uppskattas !

Nisse : Men räcker inte Poseidon 5-55XT kanske då för mig ? Är ju ändå ca 9800:- prisskillnad och jag kommer nog aldrig upp i dom volymerna av bilar som ni
Ja den tror jag skulle passa dig bra...du behöver en maskin för många driftstimmar...du kan ju få mer jobb än du har tänkt... ;)
MVH Nisse

Bild

rekaren
Medlem

Inlägg av rekaren » 01 okt 2009 07:43

Ante_Bmw skrev:Tack alla för mycket bra tips ! Detta uppskattas !

Har en sådan själv, det är en bra maskin.
Senast redigerad av 4 rekaren, redigerad totalt 14 gång.

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 01 okt 2009 14:28

Vet någon vars man kan få tag i priser på avskärmnings draperi för tvätthall?

TommyJ
Medlem

Inlägg av TommyJ » 01 okt 2009 17:16

När jag testade Tornadon blev jag väldigt besviken. Inte alls värt pengarna. Hade den kostat kanke 300:- så kan vi börja diskutera.

Hetvatten tvätt är ju drömmen men det kostar massor.
Fast hade jag haft firma så skulle jag lätt köpt. Dock hade jag köpt en vanlig kalltvätt först för att sedan när man kommit igång lite å fått lite "stamisar" eller nån bilfirma som kunder köpa hetvatten.
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Kontakt:

Inlägg av mortil » 01 okt 2009 19:17

tornadons fördel tycker jag är att jag behöver oftast inte gnugga något med svampar eller borstar då jag använder den...

har löst upp buffertfett som torkat in i tygsäten med tornadon och sen tvättat upp de med kärcher puzzi. ..

rekondar 8 firmabilar 1gång varannan månad (renault master & kangoo) jag tycker det underlättar fruktansvärt med tornadon då jag kör rent dörrsidorna som oftast har ingrodd smuts/fog/kitt lite överallt. blåser på och torkar av.

satsa på en riktig kvalitets tvätt. har märkt att även dom billigare varmvattentvättarna har tendens till att gå sönder ibland :( (iaf våran kärcher på jobbet) min alcon bara går o går.. :D

Toptool grymt bra.
Flex 602 är lite overkill . har möjligtvis en maskin till salu om en snar framtid. (har nämligen 2 )
sen som nisse säger. hetvatten är inget bra på vintertid. kan räcka med ett litet stenskott så har dom en stor spricka sen . (har hänt mej på min firmabil)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 01 okt 2009 19:32

Ante_Bmw skrev:Vet någon vars man kan få tag i priser på avskärmnings draperi för tvätthall?
Vi byggde eget.....

1st Presenningar i Stark PVC
1st sats öljetter
1st Stålvajer
2st väggkrok (kraftig)
20-30st Säkerhetskrok (glider på vajern)

Syns lite av detta på bild vänster nedre....

Bild
MVH Nisse

Bild

Ante_Bmw
Trogen Medlem
Trogen Medlem

Inlägg av Ante_Bmw » 01 okt 2009 21:42

Skall forska i detta med att göra en egen avskiljare, behöver en som är ca 7-8 lång och ca 3,5m hög.

Det blir nog en tornado ändå för mig, tycker den måste vara kanon för att rengöra runr knappar och annat vars smutsen är svår att nå annars

Skriv svar