Fick mig en rejäl avhyvling för några år sedan när jag med silikontuben i högsta hugg knatade rätt genom pappas billackering för att ställa mig i ett hörn och täta oljetanken till min moped.
Fick förklarat för mig att silikon kan ställa till med stora problem när man ska lackera, om ytan har blivit "smittad" av silikonet. Har alltså alltid resonerat att silikon inte hör hemma runt omkring eller på bilar!
Men sen när man började intressera sig mer för rekond så upptäckte jag att väldigt många produkter innehåller just silikon. Detta borde väl inte vara så bra? Tex däckglans, olika vaxer/lackskydd/polish med mera.
Hur funkar det egentligen? Någon borde väl vara lite mer insatt i fenomenet silikon + lackering. Hur skulle det tex. gå om jag polerade min motorhuv med en polish innehållandes silikon och en månad senare måste den lackeras om av någon anledning?
Tacksam för svar!
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Silikon i bilvårdsprodukter + lackering?
-
Bewsfroe
- Medlem
Silikon i bilvårdsprodukter + lackering?
Senast redigerad av 4 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Re: Silikon i bilvårdsprodukter + lackering?
Ja vissa silikoner är inte bra att släpa in på en lackering....som du skriver så förekommer just silikon ibland i däckglands osv....
Polermedel har du väldigt många helt silikonfria...Menzerna/3M (utom polish rosa) men jag har för mig att silikonet i denna inte är skadlingt för lackering...det finns olika silikoner....
Men den som du hade i handen för att fixa mopen...var inte bra att använda inne hos din farsas bilverkstad...
Idag är det väldigt bra skrivet på förpackningarna så man kan läsa innehållet....och det finns enormt mycket produkter man kan använda om man vill polera bilar inom samma väggar som en billackerare...."rekondarn" här på forumet vet jag jobbar med bilrekond inom väggarna på en lackering....
Polermedel har du väldigt många helt silikonfria...Menzerna/3M (utom polish rosa) men jag har för mig att silikonet i denna inte är skadlingt för lackering...det finns olika silikoner....
Men den som du hade i handen för att fixa mopen...var inte bra att använda inne hos din farsas bilverkstad...
Idag är det väldigt bra skrivet på förpackningarna så man kan läsa innehållet....och det finns enormt mycket produkter man kan använda om man vill polera bilar inom samma väggar som en billackerare...."rekondarn" här på forumet vet jag jobbar med bilrekond inom väggarna på en lackering....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Han som lärde mig allt om polering, lackerar bilar i rekondhallen bland silikondressingar. Och det gick alltid bra. 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
Bewsfroe
- Medlem
Jo det är ju sant att det finns olika silikoner. Då borde dom flesta rekondprodukter vara bilvänliga till skillnad från vanligt silikon.
Men jag reagerade lite när jag tittade på Lahegas Waxpolish 23:
"Waxpolish är den polish som passar bäst in i lackeringshallen då de silikoner som finns i är helt bundna i produkten och flyttar sig inte i lokalen via luften. "
Enligt mig låter det som problemsilikoner i denna produkt? Vilket borde försvåra lackering av ytor som polerats med denna produkt?
Men jag reagerade lite när jag tittade på Lahegas Waxpolish 23:
"Waxpolish är den polish som passar bäst in i lackeringshallen då de silikoner som finns i är helt bundna i produkten och flyttar sig inte i lokalen via luften. "
Enligt mig låter det som problemsilikoner i denna produkt? Vilket borde försvåra lackering av ytor som polerats med denna produkt?
Senast redigerad av 4 Bewsfroe, redigerad totalt 14 gång.