Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Re: Vad kostar vatten åtgången i en tvätthall??

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 dec 2009 16:30

Tja..vatten kostar någonstans mellan 10-15kr per kubikmeter beroende på kommun så det blir inte många kronor/bil...om det nu var det du menade. Till det så kommer kostnad för tömning av oljeavskiljare, vilket jag inte har en aning om vad det kostar i dagsläget.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 dec 2009 16:44

Det går åt förvånansvärt lite per bil. Säg 70 liter om man slösar lite, inklusive 20 liter i två tvätthinkar.

Angående oljeavskiljare kan man ju köra med en tank istället för att köra via oljeavskiljare ut i avloppet, där man tömmer tvättvattnet hos någon annan med oljeavskiljare. Jag hade snackat med ett par företag i trakten och kollat om man kan komma överens om nåt :)
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 dec 2009 16:56

Nja, jag tror nog att det är en smula optimistiskt... vår halvgamla automattvätt på företaget tog lite under 200l/bil . Så jag skulle nog säga 200l för en rejäl manuell rengöring ihop med en rekond, eftersom man inte slösar på samma sätt med en manuell tvätt men i gengäld sköljer noggrannare och i fler steg.

/Thomas
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Tantrum
Administratör
Administratör

Inlägg av Tantrum » 16 dec 2009 17:04

Vi tvättar nog lite olika allihop :)

Man kan ju faktiskt klocka hur lång tid det tar att spola upp en tiolitershink med högtrycken och sen multiplicera med totala tiden man spolar. Då kan man ju göra ett halvexakt överslag. Eller helt enkelt multiplicera HT:ns flöde per minut med tvättiden :)

Många britter som kör mobil rekond klarar sig på runt 60 liter per bil, med skum och allt vad de använder, hehe.
Senast redigerad av 4 Tantrum, redigerad totalt 14 gång.
...like a boss.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast

Inlägg av Jiiins » 16 dec 2009 17:20

Om vatten kostnaden kan jag svara på ett ungefär, jag själv har ca. 5 kilo i tryck uppmätt vid avtappning kran och med detta tryck så går det åt 1 kubik per timma om jag spolar med en ren vattenslang har kollat upp det! Tittade på min vattenmätare en gång innan jag vattnade ute i trädgården i 1timme och då hade den förflyttat sej ganska exaxt 1 kubik!
Så du får räkna ut lite grovt hur länge du spolar dina bilar så får du ett ungefärligt pris....

/Jiiins :jeps
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator

Inlägg av Funk » 16 dec 2009 17:49

Kanske att komma ihåg är också att man har fasta kostnader för VA, det skiljer troligen en hel del mellan olika kommuner, i Göteborg är den ca. 2500/år . Pratar man om någon som skall hyra ut så vill dom troligen också ha en slant för att dom bekostat anslutningar och annat. Men det borde rimligen ligga i den normala kalkylen på hyran.

I normalfallet för villahushåll i Göteborg räknar man med ca. 30kr/m2 totalt ink. alla avgifter utom anläggningskostnader.

/Thomas

Användarvisningsbild
Nisse
Sponsor
Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Nisse » 16 dec 2009 18:13

Sopor....blir det rätt mycket av när man håller på med denna verksamhet.... ;)
MVH Nisse

Bild

Skriv svar