Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
fixa gulna reflektorer?
- Extra
- Medlem
fixa gulna reflektorer?
Undrar om det på något vis går att putsa reflektorerna på bilen så att dom inte är gula? 
Senast redigerad av 4 Extra, redigerad totalt 14 gång.
Gör om, Gör rätt
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Re: fixa gulna reflektorer?
Borde väl gå med autosol. Fast risken är att du tar bort kromet också.
Senast redigerad av 4 tumba25, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Det skall du vara väldigt försiktig med...speciellt på bilar med plastmaterial i reflektorn....vilket har en beläggning som är väldigt känslig...på bilar med plåt i reflektorn kan man slå i diskmedel/vatten och skaka om...sedan skölja med vatten rikligt sedan köra hårtork....sedan låta dessa ligga inne i värmen några dagar...minsta vattendroppe som blir ikvar gör imma i hela strålkastaren....så just torkningen är viktig...Extra skrev:Undrar om det på något vis går att putsa reflektorerna på bilen så att dom inte är gula?
Vad gäller det för bil ??
Flera fabrikat finns det "pirat" strålkastare till för bra peng....
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
- tonimakaroni
- Medlem
- Kontakt:
Värt att veta med dessa pirat strålkastare enligt min erfarenhet utav dom är att glaset är väldigt repkänsligt samt ljusbilden kan tyvärr bli mycket sämre. Då gäller det halvbilliga strålkastare som finns på eftermarknaden. Håll dig original eller dom större tillverkarna (Bosch, Hella) så har du fortfarande den härliga OEM kvalitén 
Senast redigerad av 4 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.
/ Toni Larsson
http://www.garaget.org/tonimakaroni
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Pirat strålkastarna som är i samma utförande som originalets..dvs. med riktigt glas håller faktiskt bra kvalité och ger en utmärkt ljusbild...har kört dessa på min V70 98 nu under 2års tid och är väldigt nöjd.....däremot dom "styling" strålkastare som säljs har mycket problem med fukt och kvalité...tonimakaroni skrev:Värt att veta med dessa pirat strålkastare enligt min erfarenhet utav dom är att glaset är väldigt repkänsligt samt ljusbilden kan tyvärr bli mycket sämre. Då gäller det halvbilliga strålkastare som finns på eftermarknaden. Håll dig original eller dom större tillverkarna (Bosch, Hella) så har du fortfarande den härliga OEM kvalitén
Har du en t.ex en Volvo och skall köpa original (blå förp) eller Hella (gul förp) så kostar dessa väldigt mycket pengar...du får pirat strålkastare för 1/3 av priset....
Men jag håller med dig pastamannen att dom dyrare håller en högre kvalité....men så är det med extraljus också...Hella/Borsch håller högre kvalite än t.ex. Sims/jula och classes Hella kopior
- tonimakaroni
- Medlem
- Kontakt:
"pastamannen"
Som du säger så är "styling" strålkastare av dålig kvalité, dock vet jag att Hella har några eftermarknads "styling" strålkastare som håller original kvalité, tror Bosch har några också men i lika stor grad. Har inte sett pirat "original" men kanske finns mer alt. lättare att hitta till Volvo här i Svergie?
Som du säger så är "styling" strålkastare av dålig kvalité, dock vet jag att Hella har några eftermarknads "styling" strålkastare som håller original kvalité, tror Bosch har några också men i lika stor grad. Har inte sett pirat "original" men kanske finns mer alt. lättare att hitta till Volvo här i Svergie?
Senast redigerad av 4 tonimakaroni, redigerad totalt 14 gång.
/ Toni Larsson
- Extra
- Medlem
Nisse skrev:Det skall du vara väldigt försiktig med...speciellt på bilar med plastmaterial i reflektorn....vilket har en beläggning som är väldigt känslig...på bilar med plåt i reflektorn kan man slå i diskmedel/vatten och skaka om...sedan skölja med vatten rikligt sedan köra hårtork....sedan låta dessa ligga inne i värmen några dagar...minsta vattendroppe som blir ikvar gör imma i hela strålkastaren....så just torkningen är viktig...Extra skrev:Undrar om det på något vis går att putsa reflektorerna på bilen så att dom inte är gula?
Vad gäller det för bil ??
Flera fabrikat finns det "pirat" strålkastare till för bra peng....
det gäller en saab 9000 cse med plast reflektor, hur ska jag göra för att få bort det som har gulnat?
Gör om, Gör rätt
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Det är nog diskmedel och vatten som gäller där med. Se bara till att inte komma åt reflektorn med fingrarna eller få den ljusa idén att skrapa lite.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Reflektorbehandlingen på fordon med plastreflektorer är lika känslig som julgranskulor från 60 talet....tog man på dom när man var liten så satt förgyllningen ikvar på fingret....så ta det väldigt varligt...annars kan du få noll ljus på vägen och säkra 2or hos SBP.....
Byt bara glaset om det går...och blås ut dammet med luft.....
- Extra
- Medlem
Nisse skrev:Reflektorbehandlingen på fordon med plastreflektorer är lika känslig som julgranskulor från 60 talet....tog man på dom när man var liten så satt förgyllningen ikvar på fingret....så ta det väldigt varligt...annars kan du få noll ljus på vägen och säkra 2or hos SBP.....![]()
det är ju inte glaset som är dåligt utan själva reflektorn. är det diskmedel och vatten som gäller?
alltså ska jag ta och blanda vatten och diskmedel och sedan hälla det i lycktan och skaka om, eller räcker det om jag fyller upp lyktan och låter det ligga och gro in? ,
vill försöka att få bort det för på andra bilen hade reflektorerna gulnat och fick nedslag på det så jag tänkte det kanske går att ordna det på saaben innan jag besiktigar den
Gör om, Gör rätt
- tumba25
- Forumtekniker

- Kontakt:
Sätt i gula lampor så tror dom att det är lampan som speglar sig och märker inte att reflektorn är gul.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Placera en 500ing i handen när du hälsar på besikningsmannen..... 
- Extra
- Medlem