Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

Honda Accord

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Göran

Honda Accord

Inlägg av Göran » 05 apr 2009 09:37

Provkörde nya Honda accord i går, vilken kärra!
En drömbil utan att raljera, så tyst, vilken komfort.
Men är det bra kvalitet? :o
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Honda accord

Inlägg av Jiiins » 05 apr 2009 09:48

Allt ifrån öster är kvalle`` :D
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Honda Accord

Inlägg av TommyJ » 05 apr 2009 11:10

Å ja får min om 11 dagar! Jippiiiieeee!

Älskar den bilen.. snygg som För hundra gubbar plus att man vet att allt funkar klockrent i alla väder. Honda är alltid ett tryggt köp.

Vilken motor provkörde du?
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Honda Accord

Inlägg av Göran » 05 apr 2009 14:00

Var nå´n diesel.
Vad gav du för din?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Honda Accord

Inlägg av TommyJ » 05 apr 2009 17:48

jag gav 287 för min 2.4 executive.
Dieslen har ja faktiskt inte testat men det sägs vara en grymt bra motor i den.
Skulle inte du köpa toyota?
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Göran

Re: Honda Accord

Inlägg av Göran » 05 apr 2009 17:54

Jopp, toyota. Men man börjar nästan ångra sig efter provkörningen av Accorden.
Vilken färg har du beställt? Skinn eller tyg?
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Honda Accord

Inlägg av TommyJ » 05 apr 2009 18:01

Crystal black blir det.
Ville ha det ljusgråa skinnet men det slutad tillverkas så jag får nöja mig med svart. Det ljusa är sååå snyggt så jag lipar fortfarande lite faktiskt.
Sen så har jag dragkrok å 18tummare.

Den toyotan är riktigt fin oxå! Huvudsak att man väljer japanskt =)
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Honda Accord

Inlägg av Jiiins » 05 apr 2009 18:08

TommyJ skrev:Crystal black blir det.
Ville ha det ljusgråa skinnet men det slutad tillverkas så jag får nöja mig med svart. Det ljusa är sååå snyggt så jag lipar fortfarande lite faktiskt.
Sen så har jag dragkrok å 18tummare.

Den toyotan är riktigt fin oxå! Huvudsak att man väljer japanskt =)
Tummen upp Tommy :D
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Honda Accord

Inlägg av Executive » 06 apr 2009 20:25

Det är svenskt som gäller! 8-) :D
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
mortil
Moderator
Moderator
Inlägg: 1402
Blev medlem: 15 sep 2008 23:23
Kontakt:

Re: Honda Accord

Inlägg av mortil » 06 apr 2009 22:23

japansk kvalite är överlägsen när det gäller bilar. i alla fall när det kommer till familjebilar. pålitliga.

dom tillverkar ju inte så många sportbilar men när dom gör de så brukar dom göra de med stil :D (se nya nissan GTR)
Senast redigerad av 4 mortil, redigerad totalt 14 gång.
!! MORTIL !!
Putsar, Polerar, Folierar, Strajpar, Mår gött och lever livet..

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Honda Accord

Inlägg av Executive » 07 apr 2009 13:13

mortil skrev:japansk kvalite är överlägsen när det gäller bilar. i alla fall när det kommer till familjebilar. pålitliga.
Japanska bilar är bra när det kommer till kvalitet (hållbarhet). Men det är stor skillnad på kvalitet och kvalitetskänsla. Som inte alltid finns i t.ex japanska bilar. ;)

Senaste bilen, en Volvo S80 V8 awd Executive (långt namn ;) ) har rullat helt problemfritt! Det gjorde förra med....och förra igen...osv. Så visst finns det bra kvalitet (och definitivt kvalitetskänsla) på svenska bilar! :D
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Tomas88
Medlem
Inlägg: 378
Blev medlem: 15 nov 2008 00:57
Ort: Älmhult

Re: Honda Accord

Inlägg av Tomas88 » 07 apr 2009 16:28

Där har du en poäng. Känslan är också viktig. Trots att jag kör en snart 10 år gammal S40 så tycker jag det är bra kvalitétskänsla.

Dock tror jag att jag hört att Volvos V8 är utvecklad av Yamaha. Stämmer det?
Senast redigerad av 4 Tomas88, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Honda Accord

Inlägg av Jiiins » 07 apr 2009 16:35

Mina egna erfarenheter av svenskt är inget vidare tyvärr!
Haft två nya 850 o bara krånglat ......synd men här blir det ingen mer volvo till och med mina två oplar var mer problemfria ;) Min första japanare mazda 323 19,500 mil ett glödlamps byte till nummerplåten :D plus vanlig årlig service det kan man kalla kvalite´´ ;)
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Honda Accord

Inlägg av TommyJ » 07 apr 2009 17:01

Håller med Jiiins. Ingen bra erfarenhet av "svenska" heller..
Svenska bilar är enligt mig väldigt överskattade. Man måste fundera på varför varken Saab eller Volvo säljer bra utomlands. Jag tror att patriotismen hjälper till att sopa problemen under mattan när man pratar om sin "svenska" stolhet...

Edit: Sen måste ju tilläggas att det knappas är vilken bil som är "bäst" som avgör vilken man köper utan helt andra ologiska resonemang som "vill ha känsla","reta grannen känsla", "störst kör först" osv... 8-)
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4085
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Honda Accord

Inlägg av Funk » 07 apr 2009 17:28

TommyJ skrev:Håller med Jiiins. Ingen bra erfarenhet av "svenska" heller..
Svenska bilar är enligt mig väldigt överskattade. Man måste fundera på varför varken Saab eller Volvo säljer bra utomlands. Jag tror att patriotismen hjälper till att sopa problemen under mattan när man pratar om sin "svenska" stolhet...

Edit: Sen måste ju tilläggas att det knappas är vilken bil som är "bäst" som avgör vilken man köper utan helt andra ologiska resonemang som "vill ha känsla","reta grannen känsla", "störst kör först" osv... 8-)
Tycke och smak kan som sagt variera, men t.ex Volvo säljer över 85% av sin produktion utomlands så helt off är man ju inte. Till saken hör också att för att tjäna pengar på relativt små bilar som t.ex Accorden så måste man upp i volymer som Volvo faktiskt inte klarar utan att bygga utan stora investeringar i form av nya fabriker mm. Lönsamheten på småbilar är helt enkelt för dålig. Som exempel så byggs Toyota Aygo, Citroen C1 samt Peugeot 107 (vilket i princip är samma bil) i samma fabrik i Tjeckien. Det vore i stort sett omöjligt att tjäna pengar på dem annars...
Dom fasta kostnaderna för att bygga en Volvo som säljs för 350kkr är ungefär samma som en Aygo för 100kkr så det säger sig självt att vinsten blir minimal. Affärsideerna är helt enkelt olika.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Honda Accord

Inlägg av Executive » 07 apr 2009 17:32

Men man får ha ägt en ny, ny Volvo för att kunna bilda sig en uppfattning. Att man har kört två 850 säger ingenting. Utvecklingen går frammåt! Med stora steg!

Volvo säljer rätt bra utomlands, iallafall om man jämför med andra märken. Bilförsäljningen hittills i år har varit dålig för alla....


Volvos V8 är utvecklad av Volvo och Yamaha. Endast för Volvo. Så ingen motor som låg på "hyllan". En GRYM motor!! Låter riktigt, riktigt, riktigt bra och går som tusan.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

TommyJ
Medlem
Inlägg: 335
Blev medlem: 25 okt 2008 18:16

Re: Honda Accord

Inlägg av TommyJ » 07 apr 2009 18:26

Nu har jag ju inga siffror men även om 85% är utomlands så är Volvos del av totala kakan nästintill noll.

Har resten av världen inte förståt hur bra "svenska" bilar är eller är det så enkelt att japanska är bättre?

Funk: Skulle gärna se på vilka siffror du grundar ditt påstående om att små bilar är (ungefär) lika dyra att tillverka som stora (fasta kostnader).
Personligen tror jag att det som gjort japanarna så stora är deras förmåga att läsa av efterfrågan vilket dom stora amerikanska inte har lyckats med.

Accord är en mellanklass bil. Precis som v70 mm. "Småbil" är det då inte
Senast redigerad av 4 TommyJ, redigerad totalt 14 gång.

Användarvisningsbild
Funk
Moderator
Moderator
Inlägg: 4085
Blev medlem: 18 okt 2008 17:52
Ort: Göteborg

Re: Honda Accord

Inlägg av Funk » 07 apr 2009 19:15

TommyJ skrev:Nu har jag ju inga siffror men även om 85% är utomlands så är Volvos del av totala kakan nästintill noll.
Sant, Volvo är en liten biltilverkare. I Premiumsegmentet (som man faktiskt räknas till) är man dock inte lika liten.
TommyJ skrev:Har resten av världen inte förståt hur bra "svenska" bilar är eller är det så enkelt att japanska är bättre?
Japanska bilar är generellt väldigt bra, i många fall bäst i "short term"
TommyJ skrev:Funk: Skulle gärna se på vilka siffror du grundar ditt påstående om att små bilar är (ungefär) lika dyra att tillverka som stora (fasta kostnader).
Lång erfarenhet inom bilindustrin räcker ;-) , och det faktum att lönekostnader, maskiner, framtagningskostnader och investeringar i produktionsanläggningar är tämligen likartade. Det finns en anledning till att allt fler tillverkare vill in i premiumsegmentet, helt enkelt lönsamheten
Jag skulle gissa på att vinsten på en skapligt specad V70 är lika stor som hela intäkten på en Aygo t.ex.
TommyJ skrev:Personligen tror jag att det som gjort japanarna så stora är deras förmåga att läsa av efterfrågan vilket dom stora amerikanska inte har lyckats med.
Så sant, tror ingen säger emot dig. Plus att man varit jätteduktig på att kapa kostnader i tillverkning.
TommyJ skrev:Accord är en mellanklass bil. Precis som v70 mm. "Småbil" är det då inte
S40/V50 är vedertagen mellanklass, precis som Accord, så visst har du rätt någon direkt småbil är det inte.. V70 är däremot inte mellanklass.

/Thomas
Senast redigerad av 4 Funk, redigerad totalt 14 gång.
© Funk, utnyttjande och hänvisning till text och bilder i kommersiella sammanhang endast efter överenskommelse

Användarvisningsbild
Jiiins
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2124
Blev medlem: 18 sep 2008 18:15
Ort: Götene

Re: Honda Accord

Inlägg av Jiiins » 07 apr 2009 19:22

Executive skrev:Men man får ha ägt en ny, ny Volvo för att kunna bilda sig en uppfattning. Att man har kört två 850 säger ingenting. Utvecklingen går frammåt! Med stora steg!

Volvo säljer rätt bra utomlands, iallafall om man jämför med andra märken. Bilförsäljningen hittills i år har varit dålig för alla....


Volvos V8 är utvecklad av Volvo och Yamaha. Endast för Volvo. Så ingen motor som låg på "hyllan". En GRYM motor!! Låter riktigt, riktigt, riktigt bra och går som tusan.

Tjena Executive!
Jag har ägt två splajdans nya 850 ;) ........men det var ingen kvalle´´ändå :lol: tråkigt när dom krånglar innan man kört in dom att man får åka till verkstad innan första service :? och det gällde bägge mina 850!
Jag tycker om volvo man sitter skönt och så......men dom har tappat mej som kund för dom kunde inte leverera det jag vill ha för dom "pengarna" har nästan alltid köpt helt nya bilar för att man inte vill vara på verkstad me bilen hela tiden. Vi har två bilar vi har även en Ford focus just nu köptes helt ny har funkat över förväntan där hade jag lägre krav från början! 6 år 13000 mil och endast service gjorda på den plus skivor fick ja byta nu i feb. Så även den överträffar mina volvos på alla bredder :D tyvärr får jag säga men verkligheten är nog så och volvo utomlands ja...är det en promille av alla bilar som säljs???
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "

Executive
Medlem
Inlägg: 462
Blev medlem: 14 feb 2009 22:55

Re: Honda Accord

Inlägg av Executive » 07 apr 2009 19:51

Jiiins skrev:Jag har ägt två splajdans nya 850 ;) ........men det var ingen kvalle´´ändå :lol: tråkigt när dom krånglar innan man kört in dom att man får åka till verkstad innan första service :? och det gällde bägge mina 850!
Jag tycker om volvo man sitter skönt och så......men dom har tappat mej som kund för dom kunde inte leverera det jag vill ha för dom "pengarna" har nästan alltid köpt helt nya bilar för att man inte vill vara på verkstad me bilen hela tiden. Vi har två bilar vi har även en Ford focus just nu köptes helt ny har funkat över förväntan där hade jag lägre krav från början! 6 år 13000 mil och endast service gjorda på den plus skivor fick ja byta nu i feb. Så även den överträffar mina volvos på alla bredder :D tyvärr får jag säga men verkligheten är nog så och volvo utomlands ja...är det en promille av alla bilar som säljs???
Nej, men det jag menar är att man får kanske äga bilar ur nuvarande modellprogram. Mycket har hänt på 15 år! ;)

Volvo sålde 374,297 bilar 2007 och 458,323 bilar 2008. Volvo har en liten hemmamarknad, men för att vara en liten tillverkare så ligger Volvo bra till.
Senast redigerad av 4 Executive, redigerad totalt 14 gång.

Skriv svar