Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Görans Bilvårdskola
-
Göran
Görans Bilvårdskola
Snart kommer bilder från en polerutbildning jag genomförde för några veckor sedan. 
Senast redigerad av 4 Göran, redigerad totalt 14 gång.
-
MAX
Re: Görans Bilvårdskola
Ska bli kul att läsa och kolla lite bilder samt att man kanske får lite nyttiga tips
Funderar själv att försöka avsätta lite tid och pengar till att gå en kurs någonstans dels för att bättra på tekniken lite på polerings biten samt något som är mer intressant nämligen att få lära sej hur det fungerar på en recond-firma dvs hur dom jobbar och deras krav på finish och dyligt.
Samt invändig recond som i mitt fall sträckt sej till lite damsugning och fönster-puts alltså noll-koll
Samt den teoretiska biten beträffande olika medels egenskaper och verkningar vad till vad så att säga utan att behöva ha dussintals olika medel som man alla fall inte har riktig koll bara att det ena funkar bättre än det andra + tvärtom eller funkar inte alls
mvh max
Funderar själv att försöka avsätta lite tid och pengar till att gå en kurs någonstans dels för att bättra på tekniken lite på polerings biten samt något som är mer intressant nämligen att få lära sej hur det fungerar på en recond-firma dvs hur dom jobbar och deras krav på finish och dyligt.
Samt invändig recond som i mitt fall sträckt sej till lite damsugning och fönster-puts alltså noll-koll
Samt den teoretiska biten beträffande olika medels egenskaper och verkningar vad till vad så att säga utan att behöva ha dussintals olika medel som man alla fall inte har riktig koll bara att det ena funkar bättre än det andra + tvärtom eller funkar inte alls
mvh max
Senast redigerad av 4 MAX, redigerad totalt 14 gång.
- Nisse
- Sponsor

- Kontakt:
Kul !!Göran skrev:Snart kommer bilder från en polerutbildning jag genomförde för några veckor sedan.
Bilder är alltid roligt att kolla på !
Senast redigerad av 4 Nisse, redigerad totalt 14 gång.
-
Göran
Vi hade inga maskiner, och bara en kartong med autorange. 
-
MAX
Låter som en bra skola då det som sagt handlar om bil-vård för gemene man utan en massa konstigheterGöran skrev:Vi hade inga maskiner, och bara en kartong med autorange.
samt att auto-orange är bra grejor att jobba med både med och utan maskiner.
Bra initiativ göran
mvh max.
- Jiiins
- Entusiast

Det var enklare innan man blev för intresseradMAX skrev:Låter som en bra skola då det som sagt handlar om bil-vård för gemene man utan en massa konstigheterGöran skrev:Vi hade inga maskiner, och bara en kartong med autorange.med än det ene och än det andra angående medel och maskiner
samt att auto-orange är bra grejor att jobba med både med och utan maskiner.
Bra initiativ göran![]()
mvh max.
/Jiiins
Senast redigerad av 4 Jiiins, redigerad totalt 14 gång.
" En sjuk polernörd "
-
Göran

Min lärjunge Lajs här på forumet

Kemikalierna, man tager vad man haver

Lajs polerar för hand enligt min förevisning.

Lajs tjej Malla,

Slutresultatet
-
MAX
Nu får du allt berätta lite mera Göran 
-
Göran
Lajs ville lära sig om bilputsandet ädla konst, han har tagit massa foton som han skulle mejla men det verkar inte ha fungerar.
Så jag gick igenom momenten
-Avfettning.
-Schamponering, och jag är en av de få som förespråkar tvätt uppifrån och ner.
-Därefter sämskade vi bilen, putsade rutor utanpå och inuti
-Dörrstolparna putsades med hjälp av polisch ned vax, det är viktigt med rena dörrstolpar enligt mig.
-Vi trimmade upp plasten invändigt med den mjölkliknande dressingen, med en helt vanlig scoth-brite. Den mjuka sidan såklart.
-Bilen rubbades upp med autorange lackrengöring, och därefter vaxades den med bananvax. Man kommer lång med en enkel handpolering.
-Därefter glansade vi däcken och gummidetaljerna utvändigt.
Och Lajs blev väldigt glad, och är sugen på att köpa en Flex polermaskin. Så det är antagligen bara en tidsfråga. Mellan gnuggande fikade vi kaffe och ballerinakex i goda vänners lag. Och jag älskar att putsa och visar gärna fler aspiranter.
Så jag gick igenom momenten
-Avfettning.
-Schamponering, och jag är en av de få som förespråkar tvätt uppifrån och ner.
-Därefter sämskade vi bilen, putsade rutor utanpå och inuti
-Dörrstolparna putsades med hjälp av polisch ned vax, det är viktigt med rena dörrstolpar enligt mig.
-Vi trimmade upp plasten invändigt med den mjölkliknande dressingen, med en helt vanlig scoth-brite. Den mjuka sidan såklart.
-Bilen rubbades upp med autorange lackrengöring, och därefter vaxades den med bananvax. Man kommer lång med en enkel handpolering.
-Därefter glansade vi däcken och gummidetaljerna utvändigt.
Och Lajs blev väldigt glad, och är sugen på att köpa en Flex polermaskin. Så det är antagligen bara en tidsfråga. Mellan gnuggande fikade vi kaffe och ballerinakex i goda vänners lag. Och jag älskar att putsa och visar gärna fler aspiranter.
-
MAX
låter ju som det var riktigt gemytligt
Vad tyckte du om poler-produkterna har ju kört dom lite själv men då med maskin både roterande och enkel exenter-trissa(slip-maskin)cleanern upplevde jag med ungefär samma bett som cqickfinish140 samt att den funka väldigt bra med enkel exenterslip till att plocka oxid och att det blev bra blänk.
samt att vaxpolishen blev blankare än blank men kanske lite kort livslängd.
samt att bananvaxen åtminstoende gett mej en aha känsla när man fått på den på lacken att det som sagt blänkt till lite exra 8-)max.
Vad tyckte du om poler-produkterna har ju kört dom lite själv men då med maskin både roterande och enkel exenter-trissa(slip-maskin)cleanern upplevde jag med ungefär samma bett som cqickfinish140 samt att den funka väldigt bra med enkel exenterslip till att plocka oxid och att det blev bra blänk.
samt att vaxpolishen blev blankare än blank men kanske lite kort livslängd.
samt att bananvaxen åtminstoende gett mej en aha känsla när man fått på den på lacken att det som sagt blänkt till lite exra 8-)max.
-
Göran
Jag gillade bananvaxet, men jag gillar andra medel bättre. Men för hemmapulare är det helt ok!
Mer bilder kommer, där även jag finns med på bild.
Mer bilder kommer, där även jag finns med på bild.