Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Vilken kompressor ska man köpa??
-
Apelros
- Trogen Medlem

Som topic, är på jakt efter en ny kompressor. Den jag har nu är en 2,5HP med 25 L tank. Denna är något för liten för den lilla oscillerande maskin från Bollnäs. Den får gå hela tiden och då kan tappar den "trycket" snabbt, jag kan alltså inte köra för fullt mer än ca 3 sekunder.
Har kollat på Jula, biltema med fler. Någon sa att de blir jämnare tryck med större tank, typ 50 liter. Kanske upp på 3 HP??
Vilket är att föredra, stor tank eller stor motor?? Eller båda kanske??
Har kollat på Jula, biltema med fler. Någon sa att de blir jämnare tryck med större tank, typ 50 liter. Kanske upp på 3 HP??
Senast redigerad av 4 Apelros, redigerad totalt 14 gång.
Volvo V70 II 2,5FT Summum -10
- Manor
- Moderator

Re: Vilken kompressor ska man köpa??
Jag satsade på den största som Jula hade för 220-230 volt. 3 hk och 50 liter fungerade betydligt bättre än min tidigare på 1,5 hk och 25 liter...dock kanske inte helt perfekt ändå...men så länge det är på en amatörnivå så skulle jag säga att det är "good enough".
Senast redigerad av 4 Manor, redigerad totalt 14 gång.
mvh Manor
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
- Swingminx
- Trogen Medlem

Jag köpte en Stanley från Jula, 3 hk och 50 liter, det ångrar jag. Luftdriven polermaskin funkar inge bra.Apelros skrev:Som topic, är på jakt efter en ny kompressor. Den jag har nu är en 2,5HP med 25 L tank. Denna är något för liten för den lilla oscillerande maskin från Bollnäs. Den får gå hela tiden och då kan tappar den "trycket" snabbt, jag kan alltså inte köra för fullt mer än ca 3 sekunder.
Senast redigerad av 4 Swingminx, redigerad totalt 14 gång.
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
- Perra83
- Entusiast

Ja är sugen på att byta ut min 50l 3hk från Bauhaus till denna:
http://www.bauhaus.se/kompressor-3-zyl- ... escription
Den har större tank mm
http://www.bauhaus.se/kompressor-3-zyl- ... escription
Den har större tank mm
Senast redigerad av 4 Perra83, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Swingminx skrev:Jag köpte en Stanley från Jula, 3 hk och 50 liter, det ångrar jag. Luftdriven polermaskin funkar inge bra.Apelros skrev:Som topic, är på jakt efter en ny kompressor. Den jag har nu är en 2,5HP med 25 L tank. Denna är något för liten för den lilla oscillerande maskin från Bollnäs. Den får gå hela tiden och då kan tappar den "trycket" snabbt, jag kan alltså inte köra för fullt mer än ca 3 sekunder.
Vad är det som inte fungerar så bra? Tar luften slut fort?
-
h.gronvold
- Medlem
Jag går också i bytas tankar, kommit fram till att satsa på 150-300 liter och 4-5 hp för att få något som fungerar till det mesta, slipmaskiner, polermaskin, blästring och annat.
Brukar kunna finnas från 9-10kkr, eller från ca. 5kkr begagnat.
Brukar kunna finnas från 9-10kkr, eller från ca. 5kkr begagnat.
Senast redigerad av 4 h.gronvold, redigerad totalt 14 gång.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Önskemålet från mig är att jag ska kunna köra fullt hela tiden, inte bara de 3 sekunderna tanken är full. Sen orkar inte motorn hålla trycket uppe vilket gör att jag tappar kraft i maskin.
Vill ha någon som orkar mer, i mitt fall den lilla maskinen utan att den sackar efter. Tror den maskinen från Bollnäs kräver minst 180L/minuten för att gå optimalt.
Vill ha någon som orkar mer, i mitt fall den lilla maskinen utan att den sackar efter. Tror den maskinen från Bollnäs kräver minst 180L/minuten för att gå optimalt.
- Perra83
- Entusiast

Ja har Pingens lilla oscillerande maskin och min kompressor får jobba mer än hela tiden. Då har jag ändå ställt ner varvet lite på maskinen men tycker inte att den orkar riktigt.
Annars är en stor trefas kompressor att föredra vilket det förmodligen kommer att bli med tiden.
Det vore bra om kompressorn INTE behövde går hela tiden som man kör maskinen. Kompressorn blir lite varm...
Annars är en stor trefas kompressor att föredra vilket det förmodligen kommer att bli med tiden.
Det vore bra om kompressorn INTE behövde går hela tiden som man kör maskinen. Kompressorn blir lite varm...
- progge
- Moderator

Skaffa en större lös trycktank och koppla i mellan så skall du få se på snurr.Perra83
Pingens lilla oscillerande maskin och min kompressor får jobba mer än hela tiden
Du får då längre tid med fullt varv, sedan fyller kompressorn extra tank och sin egen.
Senast redigerad av 4 progge, redigerad totalt 14 gång.
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020
- Swingminx
- Trogen Medlem

Jättefort skulle jag vilja säga, så fort att jag har lagt den maskinen åt sidan tills jag kan köpa en ny kompressorPerra83 skrev:Swingminx skrev:Jag köpte en Stanley från Jula, 3 hk och 50 liter, det ångrar jag. Luftdriven polermaskin funkar inge bra.Apelros skrev:Som topic, är på jakt efter en ny kompressor. Den jag har nu är en 2,5HP med 25 L tank. Denna är något för liten för den lilla oscillerande maskin från Bollnäs. Den får gå hela tiden och då kan tappar den "trycket" snabbt, jag kan alltså inte köra för fullt mer än ca 3 sekunder.
Vad är det som inte fungerar så bra? Tar luften slut fort?
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
-
Apelros
- Trogen Medlem

Då är de stor tank som gäller då?? Före stor/kraftigare motor??
Gärna båda två
Gärna båda två
- Swingminx
- Trogen Medlem

Avgiven luftmängd också. Min nästa kompressor ska ha minst 400L/min, då bör jag, och förväntar mig att aldrig mer igen behöva köpa en kompressor så länge jag lever 
Runt 10k kommer det kosta, billig kostnad om jag kan använda den i 20-30 år.
// Per Andersson
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
Lexus LS430
Mazda RX7 TII
- Perra83
- Entusiast

Man lär sig så länge man lever. Köper man billigt så köper man dyrt.Swingminx skrev:Avgiven luftmängd också. Min nästa kompressor ska ha minst 400L/min, då bör jag, och förväntar mig att aldrig mer igen behöva köpa en kompressor så länge jag lever
Det får kosta ibland och förhoppningsvis så får man kvalité som håller länge.
Efter att ja har tvättat bilen så blåser ja av så mycket vatten som bara går och då tömmer ja tanken om ja blåser oavbrutet. Samtidigt vill man ha lite TRYCK.
Ja kör på samma koncept. En stor kompressor kan ja ha i förrådet intill mitt garage så ja slipper se och höra eländet.
-
h.gronvold
- Medlem
Me like =) på den!Swingminx skrev:Avgiven luftmängd också. Min nästa kompressor ska ha minst 400L/min, då bör jag, och förväntar mig att aldrig mer igen behöva köpa en kompressor så länge jag lever
Senast redigerad av 4 h.gronvold, redigerad totalt 14 gång.
-
matte.s
- Medlem
Är det någon som vet vart man kan köpa en relativt tystgående kompressor(ev skruv) för något sånär rimliga pengar?
Med vänlig hälsning, Mattias
Med vänlig hälsning, Mattias
Senast redigerad av 4 matte.s, redigerad totalt 14 gång.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Denna har jag kollat på, lite av en kompensation mellan storlek på tanken och styrka på motor.
http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ ... -50-17666/
-
Jöjje
- Medlem
Think big !!!!!Apelros skrev:Som topic, är på jakt efter en ny kompressor. Den jag har nu är en 2,5HP med 25 L tank. Denna är något för liten för den lilla oscillerande maskin från Bollnäs. Den får gå hela tiden och då kan tappar den "trycket" snabbt, jag kan alltså inte köra för fullt mer än ca 3 sekunder.
Senast redigerad av 4 Jöjje, redigerad totalt 14 gång.
- Perra83
- Entusiast

Glöm den! Den räcker inte. Ja har den likvärdiga från Bauhaus 3hk 50liter tank och den tycker JAG är för liten till min lilla polermaskin och blåsmunstycken.Apelros skrev:Denna har jag kollat på, lite av en kompensation mellan storlek på tanken och styrka på motor.
-
Apelros
- Trogen Medlem

Perra83 skrev:Glöm den! Den räcker inte. Ja har den likvärdiga från Bauhaus 3hk 50liter tank och den tycker JAG är för liten till min lilla polermaskin och blåsmunstycken.Apelros skrev:Denna har jag kollat på, lite av en kompensation mellan storlek på tanken och styrka på motor.
På vilket sätt är den för liten?? Den måste vara bättre än den jag har nu (2hp - 25L).
Har mätt i garaget, o denna är den största jag kan få in.
Hade gärna köpt denna, men priset jämför med vad den kommer användas till, så är den lite för dyr för mig.
http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Tryckl ... -90-17658/
Enligt Bollnäs hemsida så ska den lilla oscillerande maskinen jag har, behöva 190L/minuten och de klarar biltemas kompressor.
Då bör väl den räcka??? eller är jag ute o cyklar........
Ett annat alternativ,
http://www.jula.se/kompressor-50l-200014
- Perra83
- Entusiast

Den ja har är från Bauhaus 3kh 2 cylindrar 50liter. Den får verkligen jobba hela tiden när jag kör med Pingens lilla polermaskin. Tycker även att trycket blir lite lågt.
På pappret borde dessa maskiner fungera MEN ja tycker ändå att de är lite klena.
På pappret borde dessa maskiner fungera MEN ja tycker ändå att de är lite klena.