Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->

GRILLAT

En plats där ni kan verbalisera det ni känner för just nu.
Användarvisningsbild
ostkroken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1223
Blev medlem: 04 jun 2013 20:44
Ort: Östhammar

Re: GRILLAT

Inlägg av ostkroken » 03 sep 2014 17:56

Det blev grillat till middag idag igen. Jag kan inte förstå varför jag inte köpt gasolgrill tidigare!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 03 sep 2014 19:10

Nej säg inte så där!!! Det är så det ska vara. Ut och tänd och sen in efter kött eller va man nu vill grilla.

Användarvisningsbild
Rasseman
Medlem
Inlägg: 211
Blev medlem: 06 aug 2014 22:29

Re: Sv: GRILLAT

Inlägg av Rasseman » 03 sep 2014 19:39

ostkroken skrev:Det blev grillat till middag idag igen. Jag kan inte förstå varför jag inte köpt gasolgrill tidigare!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Så sa jag också när vi köpte en för 3-4 år sen och en stor flaska gasol räcker gott och väl en sommar.

V70 2,5 FT -11 R-Design

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: GRILLAT

Inlägg av Manor » 03 sep 2014 22:19

ostkroken skrev:Det blev grillat till middag idag igen. Jag kan inte förstå varför jag inte köpt gasolgrill tidigare!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Välkommen till gasolvärlden.
De enda som orkar köra vidare med kol och briketter är de som inte testat gasol...så enkelt och smidigt så att den kan användas jämt.

Vi grillar en gång i veckan året om :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Fiskepojken
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 594
Blev medlem: 15 feb 2011 00:36
Ort: Sandviken

Re: Sv: GRILLAT

Inlägg av Fiskepojken » 05 sep 2014 18:19

Manor skrev:
ostkroken skrev:Det blev grillat till middag idag igen. Jag kan inte förstå varför jag inte köpt gasolgrill tidigare!

Skickat från min LG-D802 via Tapatalk
Välkommen till gasolvärlden.
De enda som orkar köra vidare med kol och briketter är de som inte testat gasol...så enkelt och smidigt så att den kan användas jämt.

Vi grillar en gång i veckan året om :).
Har provat gasol och vill inte gå tillbaka och jag grillat året om och använder båda kol och björkved. Kör mycket långgrillning(10-12 timmar)..

Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: GRILLAT

Inlägg av miken » 08 sep 2014 10:08

Efter att min nya Weber One-Touch Premium blivit stulen för 1 månad sedan bestämde jag mig för att testa gasol grill och jag är riktigt besviken på den tycker köttet blir segt och tråkig smak! Har nu såld gasol grillen igen och köpt en ny Weber One-Touch Premium :nicka

Kommer aldrig mera köpa en gasol grill och har aldrig blivit imponerad då man blivit bortbjuden till bekanta som har gasol grill. Visst dom är praktiska och snabba men det är ju det som är själva grejen att det ska ta lite tid :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
progge
Moderator
Moderator
Inlägg: 3278
Blev medlem: 19 jan 2013 13:02
Ort: Smålandsstenar.

Re: GRILLAT

Inlägg av progge » 08 sep 2014 10:19

miken skrev:Efter att min nya Weber One-Touch Premium blivit stulen för 1 månad sedan bestämde jag mig för att testa gasol grill och jag är riktigt besviken på den tycker köttet blir segt och tråkig smak! Har nu såld gasol grillen igen och köpt en ny Weber One-Touch Premium :nicka

Kommer aldrig mera köpa en gasol grill och har aldrig blivit imponerad då man blivit bortbjuden till bekanta som har gasol grill. Visst dom är praktiska och snabba men det är ju det som är själva grejen att det ska ta lite tid :)
Du menar att köttet känner av vilken typ av värme du till för?
Att kol kan sätta en smak av rök, men att bli segt av att ligga på gasol. Nä du måste vara ren inbillning. :nicka
Mvh Progge
............................................................................
Nissan Qashqai 1.3 Tekna+ Dynamic MAGNETIC RED PEARL 2020 :nicka

miken
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1322
Blev medlem: 09 jun 2012 19:20
Ort: Skellefteå

Re: GRILLAT

Inlägg av miken » 08 sep 2014 11:44

progge skrev:
miken skrev:Efter att min nya Weber One-Touch Premium blivit stulen för 1 månad sedan bestämde jag mig för att testa gasol grill och jag är riktigt besviken på den tycker köttet blir segt och tråkig smak! Har nu såld gasol grillen igen och köpt en ny Weber One-Touch Premium :nicka

Kommer aldrig mera köpa en gasol grill och har aldrig blivit imponerad då man blivit bortbjuden till bekanta som har gasol grill. Visst dom är praktiska och snabba men det är ju det som är själva grejen att det ska ta lite tid :)
Du menar att köttet känner av vilken typ av värme du till för?
Att kol kan sätta en smak av rök, men att bli segt av att ligga på gasol. Nä du måste vara ren inbillning. :nicka
ja nog är det säkert så men det smakar inte i närheten lika :)

Volvo XC70 Sport AWD D4 Polestar 2016 :brumm


Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: GRILLAT

Inlägg av Manor » 08 sep 2014 13:01

progge skrev:
miken skrev:Efter att min nya Weber One-Touch Premium blivit stulen för 1 månad sedan bestämde jag mig för att testa gasol grill och jag är riktigt besviken på den tycker köttet blir segt och tråkig smak! Har nu såld gasol grillen igen och köpt en ny Weber One-Touch Premium :nicka

Kommer aldrig mera köpa en gasol grill och har aldrig blivit imponerad då man blivit bortbjuden till bekanta som har gasol grill. Visst dom är praktiska och snabba men det är ju det som är själva grejen att det ska ta lite tid :)
Du menar att köttet känner av vilken typ av värme du till för?
Att kol kan sätta en smak av rök, men att bli segt av att ligga på gasol. Nä du måste vara ren inbillning. :nicka
Jag håller helt med Progge.
Om du nu skulle känna skillnad på hur köttet har blivit grillat så är du nog mer eller mindre unik.
Det har väl gjorts ett antal "blindtester" genom åren, och ingen verkar ha kunnat pricka rätt i dessa tester.

Tron kan ju dock "försätta berg", och har du testat och inte varit nöjd så gör du väl helt rätt att byta tillbaka till kol.
De flesta som gnäller på gasolgrillar och pratar om "annan smak" har ofta inte ens testat, och då undrar man ju hur de kan veta så mycket ;).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 14 mar 2015 18:55

Nu börjar det bli dags för grillning. Vi grillade i tisdags. Grannen tänder sin grill just nu såg jag när ja va ut och hämtade en öl.

K-Rauta har bra pris på Weber Genesis E-310 plus ett överdrag. 9396kr med rabatt om man är med i Sisu klubben. Alla butiker vill att man är medlem så det är väl bara att bli det och slänga handlingarna när man kommer hem.
Blir en snabbis in på måndag och kolla. Har några kilo briketter kvar och det måste bli det sista jag använder.

Användarvisningsbild
nybbe79
Medlem
Inlägg: 200
Blev medlem: 27 jan 2015 23:11

Re: GRILLAT

Inlägg av nybbe79 » 14 mar 2015 20:25

Har både gasol och kol, är vi själva så kör vi gasol men kommer det främmande så blir det kol, helt annan känsla att grilla över kol.. så hinner man dricka några fler öl :)

marcus
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1180
Blev medlem: 28 sep 2008 16:38

Re: GRILLAT

Inlägg av marcus » 14 mar 2015 22:45

Inför grillsäsongen har jag införskaffat en del, för mig, nya styckdetaljer: tender strip och flap meat. Min tidigare grillfavorit är nog wagyu-flankstek. Vad har ni för nyheter på grillen?

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: GRILLAT

Inlägg av Manor » 14 mar 2015 23:43

marcus skrev:Inför grillsäsongen har jag införskaffat en del, för mig, nya styckdetaljer: tender strip och flap meat. Min tidigare grillfavorit är nog wagyu-flankstek. Vad har ni för nyheter på grillen?
Jag kör på med gamla favoriter...rostbiff och rostasfilé är det jag grillar mest.
Vi grillar varje lördag året om - Weber gasol under altantak...det fungerar perfekt :).
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 15 mar 2015 11:05

Oxfilén blir otäckt bra vid 52°C.
Har grillat en del beer can chicken som blir fantastiskt gott.
Vanliga burgare.
Kanske är dags att prova något helt annat.

Användarvisningsbild
jojje
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 1503
Blev medlem: 20 okt 2008 12:41
Ort: Roslagen

Re: GRILLAT

Inlägg av jojje » 15 mar 2015 13:33

Även här längtas det efter grillat, nyfiken på att testa den nya grillen som är på väg hem. Brukar grilla allt mellan himmel och jord, dock ej blodpudding;) Men det funkar nog det med..

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 20 mar 2015 14:51

Det blev en ny Weber igår. Köpte med ett stor Original överdrag. Ska även köpa till den där grunkan som man kan trä på en kyckling på så roterar den hela tiden.
Pissigt väder ute och markisen som ja brukar stå under när det regnar ligger på gräsmattan... får väl stå i garaget o grilla :lol: efter ett par kalla spelar nog regnet mindre roll.
Sen funderar ja på va ja ska ha för lackskydd :roll:

wolfi
Medlem
Inlägg: 139
Blev medlem: 13 feb 2015 03:02
Ort: Halmstad

Re: GRILLAT

Inlägg av wolfi » 20 mar 2015 14:56

Perra83 skrev:Det blev en ny Weber igår. Köpte med ett stor Original överdrag. Ska även köpa till den där grunkan som man kan trä på en kyckling på så roterar den hela tiden.
Pissigt väder ute och markisen som ja brukar stå under när det regnar ligger på gräsmattan... får väl stå i garaget o grilla :lol: efter ett par kalla spelar nog regnet mindre roll.
Sen funderar ja på va ja ska ha för lackskydd :roll:

Det kallas garagefest;)

Användarvisningsbild
Perra83
Entusiast
Entusiast
Inlägg: 2986
Blev medlem: 17 maj 2013 14:43
Ort: Lindesberg

Re: GRILLAT

Inlägg av Perra83 » 21 mar 2015 17:32

Nya grillen fick två varv med Polishangel Presto Detail. Det svarta och rostfria fick en jämnare ton.

Bild

Allt andas kvalité.

Grillade faktiskt kryddkorv till lunch. Till middag blir det entrecote.

Bild

Användarvisningsbild
Manor
Moderator
Moderator
Inlägg: 5627
Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
Ort: Stockholm

Re: GRILLAT

Inlägg av Manor » 21 mar 2015 17:38

Grattis till en fin grill :).
Min Weber blev Glare-behandlad när det begav sig. Glare tål ju också värme, vilket jag tyckte var angeläget till huven åtminstone.
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.

Användarvisningsbild
BTG
Trogen Medlem
Trogen Medlem
Inlägg: 863
Blev medlem: 16 apr 2012 19:48
Ort: Kulltorp/High Chaparral

Re: GRILLAT

Inlägg av BTG » 21 mar 2015 18:03

Ser fin ut, även ölen ser bra ut, det är väl en Staropramen eller?

Skriv svar