Basilm skrev: ↑02 jul 2020 00:11
Vilka bilmärken är av kvalité?
Syrrans sex-sju år gamla XC60 har börjat rosta nere på två dörrar, den är "normalt" omskött.
Kusinens V60 CC fem år gammal fick fel på elektroniken, kunde inte låsa bilen / använda rutorna etc, fick lämnas in på verkstan för X antal tusen (den exakta summa ventilerades aldrig).
Så inte VW, Audi, Inga franska märken, och inte Volvo. Många (google sökning) klagar på rost på Japanska+Koreanska märken. Vad ska man sikta in sig på för nästa bilköp - Ford? låter som farligt när man kör på saltade vägar minst 3-4 månader per år?
Jag skulle vilja hävda att japanska bilar generellt är överlägsna det mesta sett till "kvalitet/hållbarhet".
Däremot är lack och rostskydd sämre än många andra märken.
Det var nog ganska länge sedan Volvo ansågs som "hållbar", de ligger ganska dåligt till i statistiken.
Jag har de senaste bilarna kostat på mig ett kompletterande rostskydd, och lacken tar jag hand om själv.
Som tidigare Subaruägare så tyckte jag att de var rejält hållbara, men det har tyvärr gått utför även med detta märke de senaste åren. Diesel och därtill CVT-låda verkar inte varit någon smart idé tyvärr, och därtill hög oljeförbrukning på någon av bensinmotorerna.
Så om jag nu ska försöka mig på en lista så skulle den se ut så här:
- Lexus
- Toyota
- Honda
- Suzuki
- Mazda
- Subaru
...men det är bara utifrån eget tycke och det jag försökt att läsa mig till.
Ingen av ovanstående märken får väl dock högre rostskyddsbetyg än 2 (av 5)...och samtliga ovan har en tunn och mjuk lack.
Däremot så är ju japanska bilar ofta tristare än exempelvis Audi, BMW, Mercedes och även Volvo sett till exempelvis mediaspelare/navigator. Inredningen är också oftare "billigare" i känslan, frånsett Lexus som väl ligger i topp på den punkten.
Som sagt, ingen sanning bara eget tycke...men en Audi/VW ligger lika långt ner på min lista som franska och italienska bilar. Visst kan de vara bra, men då ska man verkligen ha maximal tur.