Hej!
Jag har en äldre Volvo V70 som tyvärr har börjat lukta riktigt unket invändigt. Det är inte bara vanlig “gammal billukt”, utan mer som fukt/mögel som satt sig någonstans i kupén.
Jag har försökt vädra ur bilen och rengöra invändigt, men lukten kommer tillbaka, särskilt när bilen stått stängd ett tag eller när värmen går igång. Jag misstänker att det kan finnas fukt eller mögel i mattor, ventilation, under säten eller någon dold yta som jag inte kommer åt ordentligt.
Är det någon här som har haft liknande problem med en V70 eller annan äldre Volvo? Vad gjorde ni för att hitta källan till lukten, och gick det faktiskt att få bort den helt?
Tar gärna emot tips på allt från egen rengöring till rekond, byte av kupéfilter, rengöring av AC/ventilation eller om det finns några vanliga ställen på V70 där fukt brukar samlas.
Tack på förhand!
Förändringar
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Forumet har fått sig en rejäl uppgradering (2019 08 01) för att bättre möta 2019 och framtidens behov. Innehållet finns kvar men det gamla utseendet kunde tyvärr inte följa med. Läs gärna mer och tyck till ->
Mögel och unken lukt i min gamla Volvo V70, någon som lyckats få bort det?
-
Fredrikhyfer1
- Ny Medlem
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 26 jun 2026 21:39
- Manor
- Moderator

- Inlägg: 5726
- Blev medlem: 14 aug 2010 16:56
- Ort: Stockholm
Re: Mögel och unken lukt i min gamla Volvo V70, någon som lyckats få bort det?
Hej!
Välkommen till forumet
.
Alltid svårt att råda om dofter då det kan bero på många olika saker, men här kommer några generella tips.
Ventilation (och AC) kan ge upphov till doft och då finns det medel liknande:
https://www.autodude.se/sv/produkt/lukt ... S9178-5124
...som kanske kan hjälpa.
Rengöring av mattor och bilsäten med mattrengörare/våtdammsugare kan också vara ett tips.
En tallrik/burk med ättika är ett "husmorstips" att få bort dofter. Ställ in den i bilen någon/några dygn och se om det kan ta bort doften.
En bilrekondfirma som har tillgång till ozonaggregat är väl kanske det säkraste tipset, och de kan nog också ta reda på varifrån doften kommer.
Lycka till
.
Välkommen till forumet
Alltid svårt att råda om dofter då det kan bero på många olika saker, men här kommer några generella tips.
Ventilation (och AC) kan ge upphov till doft och då finns det medel liknande:
https://www.autodude.se/sv/produkt/lukt ... S9178-5124
...som kanske kan hjälpa.
Rengöring av mattor och bilsäten med mattrengörare/våtdammsugare kan också vara ett tips.
En tallrik/burk med ättika är ett "husmorstips" att få bort dofter. Ställ in den i bilen någon/några dygn och se om det kan ta bort doften.
En bilrekondfirma som har tillgång till ozonaggregat är väl kanske det säkraste tipset, och de kan nog också ta reda på varifrån doften kommer.
Lycka till
mvh Manor
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
_____________________________
Suzuki Swift (2014)
Once you go lack you never go back.
-
Stefan N
- Medlem
- Inlägg: 415
- Blev medlem: 07 okt 2011 11:58
- Ort: Täby
Re: Mögel och unken lukt i min gamla Volvo V70, någon som lyckats få bort det?
Vissa V70 har ju problem med att framrutan släpper och då kommer det in vatten under golvmattan.
-
Fredrikhyfer1
- Ny Medlem
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 26 jun 2026 21:39
Re: Mögel och unken lukt i min gamla Volvo V70, någon som lyckats få bort det?
Manor skrev: ↑27 jun 2026 11:16Hej!
Välkommen till forumet.
Alltid svårt att råda om dofter då det kan bero på många olika saker, men här kommer några generella tips.
Ventilation (och AC) kan ge upphov till doft och då finns det medel liknande:
https://www.autodude.se/sv/produkt/lukt ... S9178-5124
...som kanske kan hjälpa.
Rengöring av mattor och bilsäten med mattrengörare/våtdammsugare kan också vara ett tips.
En tallrik/burk med ättika är ett "husmorstips" att få bort dofter. Ställ in den i bilen någon/några dygn och se om det kan ta bort doften.
En bilrekondfirma som har tillgång till ozonaggregat är väl kanske det säkraste tipset, och de kan nog också ta reda på varifrån doften kommer.
Lycka till.
Tack för ett väldigt bra svar och flera bra tips!
Det där med ozonaggregat har jag faktiskt inte riktigt koll på sedan innan, så det var intressant att höra. Firman jag gjorde rekond hos lämnade, om jag minns rätt, något slags aggregat i bilen i kanske en halvtimme, men jag vet inte om det var ozon eller något annat. Tyvärr är lukten fortfarande alldeles för stark.
Jag ska fråga mitt barnbarn också, han är bra med elektronik och brukar kunna hitta rätt grejer, så han kanske kan hjälpa mig förstå vad som är värt att testa.
Tack igen för hjälpen! Jag återkommer gärna om jag hittar något som faktiskt fungerar.